«هما» روی دوش هیچ مدیری نمینشیند در حالی از چند ماه قبل رفتن «فرهاد پرورش» از ایران ایر(هما) به ایکائو قطعی شده بود اما وزارت راه و شهرسازی نتوانست گزینه مناسبی را به عنوان جایگزین مدیرعامل وقت به هیأت وزیران معرفی کند، افراد پیشنهادی یا خودشان زیر بار مدیریت هما نمیرفتند و یا اینکه در […]
«هما» روی دوش هیچ مدیری نمینشیند
در حالی از چند ماه قبل رفتن «فرهاد پرورش» از ایران ایر(هما) به ایکائو قطعی شده بود اما وزارت راه و شهرسازی نتوانست گزینه مناسبی را به عنوان جایگزین مدیرعامل وقت به هیأت وزیران معرفی کند، افراد پیشنهادی یا خودشان زیر بار مدیریت هما نمیرفتند و یا اینکه در حد استانداردهای مورد نظر هیأت وزیران نبودند. دو عامل مهم باعث شده هما بر روی دوش مدیران ننشیند اول مشکلات عمده این شرکت زیانده و دوم انتظار مدیران برای پیشنهادات بهتر در آستانه تغییر آرایش کابینه.
به گزارش ایلنا، پس از رفتن فرهاد پرورش، مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) در حال حاضر این شرکت با سرپرستی «فرزانه شرفبافی» یکی از اعضای هیأت مدیره اداره میشود. هر چند که گزینه وزیر راه و شهرسازی برای ریاست این سازمان با مشاورهای که برخیها به آخوندی دادند، شرفبافی بود اما هیأت وزیران جواب رد به پیشنهاد وزیر داد.
از چندین ماه قبل خبر احتمال رفتن پرورش به ایکائو مطرح شد و پرورش هم در طول این مدت این احتمال را رد نکرد اما در این چند ماه گویا کسی پیشنهاد ریاست ایرانایر را نپذیرفت. البته عدهای شرط و شروطی برای تکیه زدن به صندلی ریاست این شرکت دولتی داشتند که اجرای این شرطها در حیطه اختیارات وزیر نبود از جمله اینکه صندوق بازنشستگی از ایران ایر جدا شود.
مهمترین عاملی که باعث شده مدیران، عطای ریاست هما را به لقایش ببخشند، مشکلات متعدد این شرکت زیانده دولتی است که البته بخش عمدهای از آن به همان صندوق بازنشستگی شرکت برمیگردد.
هر چند که شاید این گونه تصور شود که در حال حاضر که تحریمهای شرکتهای غربی علیه ایرانایر لغو شده و از این پس قرار است هواپیماهای جدید یکی پس از دیگری در آشیانه ایرانایر فرود آیند اما اتفاقاً یکی از موضوعاتی باعث هراس مدیران از پذیرفتن مدیریت این سازمان شده همین قراردادها با ۳ کمپانی بوئینگ، ایرباس و ای.تی .آر است.
اول این که بخش عمدهای از این قراردادها توسط «اصغرفخریهکاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی انجام شده است و بازیگر اصلی این قراردادها فخریه کاشان است و نه مدیریت هما. هر چند که فرهادپرورش هم زحمات زیادی را برای به سرانجام رسیدن این قرارداد متقبل شد. از سوی دیگر به دلیل ابهاماتی که ممکن است در این قراردادها با تغییر شرایط به وجود بیاید، مدیران از پذیرفتن مسؤولیت در این شرکت صرف نظر میکنند.
باید بپذیریم که هر چند ۷ هواپیمای جدید در طول چند ماه اخیر وارد ناوگان ایران ایر شده اما ناوگان این شرکت هواپیمایی هنوز هم فرسوده است و سن ناوگان هما به چیزی حدود ۲۷ سال میرسد. بهطور قطع با این وضعیت ناوگان که تعداد هواپیماهای زمینگیر آن نسبت به تعداد کل هواپیماهای موجود بسیار قابل توجه است، این شرکت وضعیت اقتصادی بسامانی نخواهد داشت. از سوی دیگر پروازهای تکلیفی دولت هم به این شرکت تحمیل شده است.
**۲۲ هواپیمای فعال از ۵۳ هواپیما/مابقی زمینگیر هستند
طبق آخرین گزارشها، شرکت هواپیمایی ایران ایر ۵۳ هواپیما دارد که از این تعداد تنها ۲۲ فروند هواپیما فعال است یعنی ۳۱ فروند هواپیمای این شرکت یا به دلیل فرسودگی یا به دلیل نبود قطعه زمینگیر شده است. در حال حاضر ۶ فروند هواپیمای ایرباس A300، یک فروند هواپیمای ایرباس A310، چهار فروند هواپیمای ایرباس A320، یک فروند هواپیمای ایرباس A321، دو فروند هواپیمای ایرباس A330، دو فروند هواپیمای فوکر، ۴ فروند ای.تی.آر و دو فروند هواپیمای اجارهای MD دارد که این ناوگان برای توسعه پروازهای داخلی و خارجی و برای افزایش درآمدها و اقتصادی کردن مجموعه کافی نیست.
بنابراین وضعیت ایرانایر با این ناوگان نیازمند یک مدیریت قوی و مجرب است که هر مدیری هم این درخواست وزارت راه و شهرسازی را نپذیرفته است و مدیرانی هم که ریاست ایرانایر را میپذیرند در قامت استانداردهای هیأت وزیران نیستند.
** ولع پستهای بالاتر، ریاست ایرانایر را از چشم انداخت
اما در کنار مشکلات اقتصادی و ساختاری این شرکت، عامل مهمی که باعث شده برخی از مدیران پیشنهادی ریاست ایران ایر را نپذیرند این است که انتظار پستهای بهتر در آستانه تشکیل دولت دوازدهم را دارند.
«مقصوداسعدیسامانی» دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در این باره گفت: شرکت هما در آستانه تغییر ساختاری است و طبق دستور وزیر راه وشهرسازی قرار است که ساختار این شرکت اصلاح شود و بعد از اصلاح ساختار سهام آن در ورس عرضه شود بنابراین تا آن زمان این شرکت دولتی باقی میماند.
وی افزود: انتظار مدیران از شرکت ایرانایر در این شرایط جدید که تحریمها لغو شده و ناوگان این شرکت نوسازی میشود این است که هما به همان رتبه برتر بین شرکتهای هوایی خاورمیانه برگردد. این انتظارات مسؤولیتهای مدیران را افزایش میدهد.
سامانیگفت: یکی دیگر از عواملی که مانع پذیرفتن پست ریاست ایران ایر میشود این است که این روزها که دولت در حال تغییر است و کابینه دولت دوازدهم در حال تشکیل است مدیران این احتمال را میدهند که پستهای دیگری به آنها پیشنهاد شود. بنابراین پست ریاست هما را نمیپذیرند.
**گزینههای احتمالی ریاست هما
در چند ماه گذشته مدیران متعددی که به پیشنهاد ریاست ایران ایر «نه» گفتند اما گویا گزینه بعدی برای مدیریت ایران ایر«مهدی صادقی» است که وی هماکنون استاندار قم است اما در سابقه کاری خود مدیرعاملی ایران ایرتور را دارد.
همچنین علیعابدزاده، رییس فعلی سازمان هواپیمایی کشور هم از گزینههای دیگر برای ریاست در ایرانایر است که باید دید برای صادقی و عابدزاده مدیریت در استانداری قم و سازمان هواپیمایی جذابتر است یا ریاست پردردسر هما.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.