اولویت‌های دولت در برنامه ششم توسعه مشخص شده است

سخنگوی دولت اولویت‌های دولت در برنامه ششم توسعه مشخص شده است سخنگوی دولت با انتقاد از مطرح شدن طرح ۳ فوریتی از سوی برخی نمایندگان مجلس برای توقف قرارداد توتال گفت: این طرح لازم نیست تهیه شود و اگر نمایندگان در قرارداد توتال اقدامی خلاف قانون ببینند باید مدارک خود را به قوه قضاییه بدهند. […]

سخنگوی دولت

اولویت‌های دولت در برنامه ششم توسعه مشخص شده است

سخنگوی دولت با انتقاد از مطرح شدن طرح ۳ فوریتی از سوی برخی نمایندگان مجلس برای توقف قرارداد توتال گفت: این طرح لازم نیست تهیه شود و اگر نمایندگان در قرارداد توتال اقدامی خلاف قانون ببینند باید مدارک خود را به قوه قضاییه بدهند.

به گزارش ایلنا، محمدباقرنوبخت در نشست خبری خود با اشاره به این‌که برای عقد قرارداد توتال همه مراحل نظارتی بر آن طی شده است، اظهار کرد: هیچ موضوع محرمانه‌ای در این قرارداد برای نمایندگان وجود ندارد، آنها حق تحقیق و تفحص از این قرارداد را دارند و اگر هم فکر می‌کنند کار خلافی انجام شده می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی از جمله قوه قضاییه، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اطلاعات گزارش بدهند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور برای چینش کابینه تحت‌فشار جریان‌هایی قرار گرفته است گفت: رییس‌جمهور خود را مسؤول تحقق مطالبات مردم می‌داند و تلاش می‌کند برای رسیدن به این هدف کابینه مناسبی را برگزیند. براساس شناخت شخصی که از رییس‌جمهور دارم عرض می‌کنم وی در پاسخگویی به مطالبات مردم بسیار جدی است و برای شکل‌دهی به یک کابینه قوی شاخصه‌هایی از جمله هماهنگی، همراهی و هم‌عقیده بودن را برای خدمت به مردم و نظام در نظر می‌گیرد و زیر بار هیچ حرف غیرمنطقی یا اغراض سیاسی نمی‌رود و از شاخص‌هایی که نام بردم عدول نمی‌کند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل کارگروه برای تعیین وزرا از سوی رییس‌جمهور، خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور در این زمینه کارگروهی را تشکیل نداده، بلکه لیست پیشنهادی افراد و جریان‌های سیاسی را با علاقه‌مندی دریافت کرده است. باید امید داشته باشیم لیست خوبی از وزرای پیشنهادی معرفی شوند تا دولت به مطالبات مردم پاسخ بدهد.

نوبخت درباره دیدار رییس‌جمهور با رهبری در موضوع چینش کابینه نیز خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور جلسات منظمی با رهبری دارند و خدمت ایشان می‌رسند و درباره مسایل کشور در این جلسات صحبت می‌شود. من در جزییات این صحبت‌‌ها قرار نمی‌گیرم ولی می‌دانم در این جلسات درباره مسایل کشور صحبت می‌شود که کابینه هم می‌تواند یکی از این صحبت‌‌ها باشد.

نوبخت درباره انفصال از خدمت یکی از فرماندهان پیشین نیروی انتظامی به دلیل بدهی ۶۰۰ میلیارد تومانی به دولت بابت فروش نفت تصریح کرد: فساد و رانت در عدم شفافیت شکل می‌گیرد. در شرایط تحریم که نمی‌توان از یک فضای شفاف نفت را مبادله کرد عده‌ای آمدند و به دولت وقت گفتند نفت را به من بدهید تا بفروشیم. آنها نفت را گرفتند، ولی پول آن را بازنگرداندند. بابک‌زنجانی فقط یک چهره مشخص غیردولتی بود. اما اسامی دیگری هم وجود داشتند که ما آنها را به قوه قضاییه دادیم و انتظار هم داریم که قوه قضاییه پرونده این افراد را به صورت جدی پیگیری کند.

وی ادامه داد: در واقع کاسبان تحریم همین جا مطرح شدند که اکنون پس از رفع تحریم‌ها بازارشان تعطیل شد، بنابراین آنها هم به برجام حمله کردند. البته همه منتقدان برجام را کاسب تحریم نمی‌دانیم، برخی هم بودند که از روی خیرخواهی نفت را فروختند ولی نتوانستند همه پول آن را بازگردانند که ما اسامی همه را به قوه قضاییه داده‌ایم.

وی در پاسخ به این انتقاد که دولت برنامه ششم توسعه را ابلاغ و اجرا نمی‌کند، اظهار کرد: ما اولویت‌های خود را در برنامه ششم توسعه مشخص کرده و تعیین کردیم برای رشد ۸ درصدی باید ۷۷۰هزار میلیارد تومان در سال سرمایه‌گذاری کنیم. مجلس هم مصوب کرد که ۶۵ هزار میلیارد دلار از منابع خارجی استفاده کند. از سویی مجلس در تصویب برنامه ششم مصوباتی را گذراند که بار مالی زیادی برای دولت دارد که ما به این موضوع اعتراض کرده و حتی آن را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت اعلام کردیم که آنها هم اعتراض ما را قبول کردند و مجلس برخی مصوبات که برای دولت بار مالی داشت را اصلاح کرد.

نوبخت با بیان این‌که رییس‌جمهور به وزرا اعلام کرد که اشکالات برنامه ششم توسعه که مجلس تصویب کرده بود را استخراج کنند، گفت: ولی چون مهلت ۵ روزه برای ابلاغ این قانون به پایان رسیده بود رییس مجلس آن را ابلاغ کرد. ولی این‌که اکنون رییس‌جمهور آن را ابلاغ کند خلاف قانون است. این قانون به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شده است. ما با اجرای قانون بودجه در واقع برنامه ششم را هم اجرا می‌کنیم، زیرا بودجه براساس برنامه ششم تهیه شده است و ما با اجرای بودجه ۹۶ برنامه‌های یک سال از ۵ سال برنامه ششم توسعه را اجرا می‌کنیم. بنابراین هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند بگوید دولت برنامه ششم را اجرا نمی‌کند. هنوز ۴ ماه بیش‌تر از سال نگذشته که عده‌ای می‌گویند که چرا برنامه ششم اجرا نشده است. در حالی که همین افراد در برابر اجرا نشدن برنامه‌های توسعه گذشته موضع‌گیری نمی‌کردند.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری که چرا دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نمی‌کند، گفت: این قانون در گذشته درست اجرا نمی‌شد، اما ما تلاش کردیم قانون را به درستی اجر ا کنیم. در گذشته صددرصد درآمد هدفمندی بین مردم تقسیم می‌شد که ما یکباره نمی‌توانستیم آن را قطع کنیم و قانون را باید به تدریج اجرا می‌کردیم. تاحدی که توانستیم قیمت‌های حامل‌های انرژی را اصلاح کرده و همچنین یارانه حدود ۳میلیون نفر را قطع کردیم و همچنین بخشی از منابع طرح تحول سلامت را از همین اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تأمین کردیم. این قانون از ابتدا بد اجرا می‌شد.

 

نوبخت درمورد موضع دولت نسبت به مصادیق حریم خصوصی گفت: در کشور درباره مصداق حریم خصوصی اتفاق نظر وجود ندارد اما در دولت این اتفاق نظر وجود دارد که نباید وارد حریم خصوصی افراد شویم. درباره سرک کشیدن به حساب‌های مردم هم خیلی محتاط بودیم. تقبیح و جلوگیری از ورود به حوزه خصوصی شهروندان موضع دولت است و منشور حقوق شهروندی هم برای آگاهی مردم از حقوقشان است.