چشم بسته برای اداره‌کل امور مالیاتی استان، ترک تشریفات مناقصه امضا می‌کنم

استاندار آذربایجان‌شرقی چشم بسته برای اداره‌کل امور مالیاتی استان، ترک تشریفات مناقصه امضا می‌کنم استاندار آذربایجان‌شرقی معتقد است، مؤدیان مالیاتی را شرکای خود می‌دانیم. به گزارش ایسنا، اسماعیل جبارزاده با اشاره به طرح مفهومی غلط از مقوله مالیات در ۱۰۰ سال اخیر اظهار کرد: در همه مجالس و محافل، کلمه مالیات را در افکار عمومی […]

استاندار آذربایجان‌شرقی

چشم بسته برای اداره‌کل امور مالیاتی استان، ترک تشریفات مناقصه امضا می‌کنم

استاندار آذربایجان‌شرقی معتقد است، مؤدیان مالیاتی را شرکای خود می‌دانیم.

به گزارش ایسنا، اسماعیل جبارزاده با اشاره به طرح مفهومی غلط از مقوله مالیات در ۱۰۰ سال اخیر اظهار کرد: در همه مجالس و محافل، کلمه مالیات را در افکار عمومی مردم به‌عنوان یک ظلم و مبلغی که باید پرداخت شود و انسان باید سعی کند آن را پرداخت نکند، تعریف کرده‌اند.

وی خطاب به مدیران امور مالیاتی استان با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای تغییر این فرهنگ غلط، تصریح کرد: به جز سازمان امور مالیاتی و دست‌اندرکاران زحمتکش این مجموعه، هیچ کسی توان تغییر این نگرش را ندارد.

 وی مالیات را پاک‌‌ترین و سالم‌‌ترین روش برای اداره کشور دانست و گفت: براساس نظر عقلا و متخصصان امر، در کشورهای پیشرفته، اخذ مالیات، بهترین شیوه برای اداره کشور محسوب می‌شود، چون مالیات در جایی حاصل می‌شود که درآمد باشد و درآمد هم زمانی حاصل می‌شود که رونق اقتصادی باشد و در نتیجه اگر درآمد و رونق اقتصادی در جامعه‌ای نباشد، به تبع آن مالیات نیز در آن وجود نخواهد داشت و در حق مؤدیان ظلم نمی‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: مقوله مالیات، نتیجه تولید و اشتغال است که صحیح‌‌ترین راه اداره کشور را به‌دنبال خواهد داشت. اکثر دولت‌های قبل و بعد از انقلاب، نفت خام کشور را فروخته‌اند و درآمدهای حاصل از فروش نفت را در بخش‌های مختلف توزیع کرده‌اند که کار چندان خاصی نیست و یک شخص بی‌سواد هم می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد.

جبارزاده اداره کشور توسط دولت و از طریق مالیات را مصداق شراکت دولت و همه مؤدیان مالیاتی شخص حقوقی و حقیقی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی کشور را با مالیات اداره می‌کنیم یعنی در همه فعالیت‌های مؤدیان مالیاتی شریک هستیم و شریک هم معمولاً منافع شریک خود را در نظر می‌گیرد که در این صورت دولت برای این‌که درآمد کسب کند به فکر تأمین منافع شرکای خود خواهد بود.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش شدید سهم اعتبارات کشاورزی از محل اعتبارات استانی در سال ۹۲ و در زمان دولت دهم اشاره کرد و گفت: متأسفانه در آن سال‌ها این رقم، بسیار تنزل پیدا کرده بود و زمانی که در مجلس شورای اسلامی، مسؤولیت نمایندگی مردم استان را به عهده داشتم این رقم، بالغ بر ۱۴ درصد بود. متأسفانه در همین سال‌ها، بیش از ۲۰۰۰ واحد تولیدی و صنعتی استان نیز تعطیل و یا با توقف تولید مواجه شده بودند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سهم و نقش مالیات در اداره امور کشور در دولت یازدهم افزایش یافت، خاطرنشان کرد: این موضوع به معنای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت است که نویدبخش مدیریت کشور همچون کشورهای پیشرفته و کسب درآمدهای پایدار برای کشور است.

وی خطاب به مدیران امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی افزود: مشکلات مؤدیان مالیاتی را مشکلات خودمان می‌دانیم و انتظار دارم که شما مدیران مالیاتی، از ظرفیت قانون به نفع این عزیزان استفاده کنید، چون اگر مؤدیان مالیاتی، مشکل داشته باشند نمی‌توانند گامی در راستای تحقق تولید و اشتغال‌بردارند و در نتیجه به‌علت نداشتن درآمد، نمی‌توان مالیاتی را از این اشخاص اخذ کرد.

وی افزود: این اطمینان را به همه مؤدیان مالیاتی می‌دهم که اگر درآمدی نداشته باشند حتی یک ریال هم از آنها مالیات اخذ نمی‌کنیم. مالیات را از کسی اخذ می‌کنیم که درآمد و سود واقعی دارند، چون ظلم بر مردم بر خلاف وجدان و باورهای دینی ماست.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در این دیدار، شماری از مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی از اداره امور مالیاتی استان تشکر کردند که بسیار خوشحال شدم. در گذشته استانداری را به‌علت مالیات، تهدید به بستن بازار می‌کردند، اما امروز مؤدیان مالیاتی از ما تشکر می‌کنند. در گذشته نگاه منفی نسبت به مقوله مالیات بود که خوشبختانه در این دولت به نگرش مثبتی تبدیل شده و به‌تدریج نیز در حال بهبود است.

وی خطاب به شریف، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: هر زمانی احساس کردید که یکی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان به مشکل برخورده و در آستانه تعطیلی و یا توقف فعالیت خود هستند به ما اطلاع دهید. در این صورت، حمایت‌هایی را بر اساس قانون و در حد توان خود از واحد‌ها انجام می‌دهیم، چون مؤدیان مالیاتی اصلی‌‌ترین تأمین‌کنندگان درآمد کشور هستند.

جبارزاده از ارایه الکترونیکی خدمات مالیاتی به مؤدیان نیز تشکر کرد و گفت: الکترونیکی کردن ارایه خدمات به مردم، یکی از اصلی‌‌ترین اولویت‌های دولت است و مدیریت استان نیز برای تحقق این مهم می‌کوشد و در صورت نیاز، اعتباراتی را نیز از محل منابع استانی به این امر اختصاص می‌دهد.

وی با تقدیر مجدد از زحمات و تلاش‌های اداره‌کل امور مالیاتی استان تصریح کرد: «می‌توانم چشم بسته به اداره‌کل امور مالیاتی استان، ترک تشریفات مناقصه امضا کنم، چون به‌کار این عزیزان اعتقاد دارم».

وی همچنین از تلاش‌های مرکز ارایه خدمات سرمایه‌گذاری استان نیز تشکر کرد و افزود: توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های ماست. اگر برخی موانع نبود، نزدیک به سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تحقق یافته در استان داشتیم که متأسفانه به‌علت نگرش خاص سیستم‌های مرکزی به این مقوله، این مهم هنوز با وجود پیگیری‌های متعدد شخص بنده و بسیاری از مدیران، محقق نشده است. دولت دوازدهم این موضوع را تسهیل خواهد کرد و معتقد است که سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی از اهم واجبات برای ایجاد شغل است.

جبارزاده با اشاره به کسب رتبه دوم ملی از سوی مرکز ارایه خدمات سرمایه‌گذاری استان در سال ۹۵، گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی استان، رتبه بسیار خوبی کسب کرده‌ایم، اما انتظار دارم از این پس در همه حوزه‌ها، شاگرد اول کشور در رقابت سالم با همه استان‌ها باشیم.

 

وی نسبت به اظهارات برخی‌‌ها مبنی بر افزایش فشار بر مودیان مالیاتی استان، این اظهارات را اظهاراتی ناآگاهانه و مغرضانه قلمداد کرد و افزود: همین امروز برای بار چندم اعلام می‌داریم که از هیچ کسی بدون تحقق درآمد، مالیات نمی‌گیریم هرچند که در سابقه خود، پرداخت مالیات‌های هنگفتی را داشته باشد.