پشت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرمایه های خارجی خوابیده است

رییس اتحادیه خواروبارفروشان بوکان‌ پشت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرمایه های خارجی خوابیده است رییس اتحادیه خواربارفروشان شهرستان بوکان گفت: افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای کوچک، باعث لطمه به واحدهای صنفی خرد شده است. یونس عباسی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهار کرد: در حال حاضر شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان‌ها افزایش یافته […]

رییس اتحادیه خواروبارفروشان بوکان‌

پشت فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرمایه های خارجی خوابیده است

رییس اتحادیه خواربارفروشان شهرستان بوکان گفت: افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرهای کوچک، باعث لطمه به واحدهای صنفی خرد شده است.

یونس عباسی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهار کرد: در حال حاضر شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان‌ها افزایش یافته و در چند سال اخیر رشد قارچ‌گونه‌ای داشته‌اند؛ به همین دلیل واحدهای صنفی کوچک مانند سوپرمارکت‌‌‌ها و خواروبارفروشان از این مسأله آسیب‌های فراوانی می‌بینند و با احداث یک فروشگاه زنجیره‌ای تعداد زیادی از این واحد‌‌ها مجبور به تعطیلی می‌شوند.

وی با بیان این‌که با تعطیل شدن واحدهای صنفی بیکاری افزایش یافته است، تصریح‌کرد: با فعالیت رو به گسترش و بی‌برنامه این فروشگاه‌ها عده‌ای از کار بیکار می‌شوند و این درحالی است که در حال حاضر کسب‌وکارهای خرد در ایران زندگی بسیاری از خانواده‌ها را تأمین می‌کند. این خانواده‌ها شاید در صورت از رونق افتادن کسب‌وکار مرد خانواده، منبع درآمد دیگری پیدا نکنند و به هیچ وجه تضمینی نیست که این افراد بتوانند در این فروشگاه‌ها مشغول به‌کار شوند.

عباسی افزود: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای کسب‌وکار فروشگاه‌های کوچک محلی را کساد کرده‌اند. این فروشگاه‌ها با ارایه محصولاتی با قیمت پایین‌تر مردم را به سمت خود کشانده‌اند در حالی که این قیمت‌های پایین به دلیل کسر از کیفیت کالا است و از حجم کالا‌‌ها در بسته‌بندی‌های خود کم‌تر می‌کنند.

وی تصریح ‌کرد: به نظر می‌رسد که پشت بسیاری از فروشگاه‌های خصوصی بزرگ در ایران، سرمایه‌های خارجی خوابیده است که این مسأله می‌تواند برای اقتصاد داخلی مضراتی داشته باشد.

 

عباسی ادامه ‌داد: فروشگاه‌های بزرگ در شهرهای کوچک می‌توانند کمر خرده‌فروش‌ها را بشکنند و نان بسیاری از خانواده‌ها را قطع کنند. به هر حال اگر این فروشگاه‌ها کل کشور را فرا بگیرند، اثر منفی روی اشتغال خواهند داشت. شاید در کشورهایی مانند آمریکا خرده‌فروشی بتواند کمرنگ و کمرنگ‌تر شود، اما در ایران و در حال حاضر باید جلوی گسترش بیش از حد این فروشگاه‌ها در شهرهای کوچک را گرفت.