گرمای شدید و انبساط ریل عامل وقوع سانحه قطار مسافری خرمشهر- تهران

گرمای شدید و انبساط ریل عامل وقوع سانحه قطار مسافری خرمشهر- تهران معاون فنی راه‌آهن با بیان این‌که قطار مسافری خرمشهر- تهران روز گذشته به دلیل گرمای پدیده «فرار خط» از ریل خارج شد، گفت: علت وقوع پدیده فرار خط گرمای بیش از حد است و گرما باعث انبساط و انقباض ریل و در نهایت […]

گرمای شدید و انبساط ریل عامل وقوع سانحه قطار مسافری خرمشهر- تهران

معاون فنی راه‌آهن با بیان این‌که قطار مسافری خرمشهر- تهران روز گذشته به دلیل گرمای پدیده «فرار خط» از ریل خارج شد، گفت: علت وقوع پدیده فرار خط گرمای بیش از حد است و گرما باعث انبساط و انقباض ریل و در نهایت حرکت ریل می‌شود.

به گزارش ایلنا، مازیاریزدانی درباره علت خروج ۳ سالن قطار فوق‌العاده خرمشهر–تهران (محورجنوب) از ریل اظهارداشت: ریل یک جسم آهنی است و در اثر گرما و سرمای شدید منبسط و منقبض می‌شود و همین امر منجر به حرکت ریل می‌شود که اصطلاحاً به آن فرار خط گفته می‌شود.

وی تأکید کرد: روز گذشته ۳ سالن قطار مسافری خرمشهر-تهران بین ایستگاه میان آب و هفت‌تپه از خط خارج شد که این روز‌ها این منطقه جزو گرم‌‌ترین نقاط کشور محسوب می‌شود و امسال هم شاهد گرمای بی‌سابقه هستیم.

معاون فنی راه‌آهن با اشاره به راهکارهای جلوگیری از وقوع پدیده فرار خط در خطوط ریلی کشور گفت: فرار خط در واقع عریض شدن و جابه‌جایی ریل است که با مراقبت پی‌درپی از خطوط راه‌آهن و اجرای یک سری راهکارهای فنی از وقوع این پدیده جلوگیری می‌کنیم. یکی از راهکار‌ها برای جلوگیری از جابه‌جایی ریل در گرما یا سرمای شدید، انباشت بالاست است که از این طریق می‌توانیم اطراف خط را سنگین کنیم که خط نتواند در زمان وقوع این پدیده حرکت کند.

 

یزدانی ادامه‌داد: در اکثر مسیرهای راه‌آهن این راهکارهای فنی در فصل گرما انجام می‌شود، البته فرار خط یا همان انبساط و انقباض ریل در نقاط گرمسیر کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد و پدیده‌ای نیست که تنها در خطوط ریلی کشور ما شاهد وقوع آن باشیم.