بدهی‌های تأمین اجتماعی در پیچ و خم عدم پرداخت‌های دولت

اهل بهارستان مطرح کردند بدهی‌های تأمین اجتماعی در پیچ و خم عدم پرداخت‌های دولت نمایندگان مجلس با تأکید بر این‌که تأمین اجتماعی از منابع کافی برای پرداخت بدهی‌ها به مراکز درمانی برخوردارنیست، دلیل این امر را عمل نکردن دولت به تعهدات خود در پرداخت بدهی به تأمین اجتماعی ارزیابی کردند. به گزارش خانه‌ملت، تأمین اجتماعی […]

اهل بهارستان مطرح کردند

بدهی‌های تأمین اجتماعی در پیچ و خم عدم پرداخت‌های دولت

نمایندگان مجلس با تأکید بر این‌که تأمین اجتماعی از منابع کافی برای پرداخت بدهی‌ها به مراکز درمانی برخوردارنیست، دلیل این امر را عمل نکردن دولت به تعهدات خود در پرداخت بدهی به تأمین اجتماعی ارزیابی کردند.

به گزارش خانه‌ملت، تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر در حال حاضر با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. از یک طرف عدم پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی و از سوی دیگر نبود منابع برای پرداخت بدهی تأمین اجتماعی به مراکز درمانی این سازمان را در شرایط بحرانی قرارداده است، به گفته مسؤولان تأمین اجتماعی این سازمان پس از اجرای طرح تحول سلامت دچار کمبود منابع شده و در حال حاضر از اعتبارات کافی برای پرداخت بدهی‌ها به سیستم درمانی برخوردارنیست؛ زیرا از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تعرفه‌ها به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است.

اما طبق اظهارات مسؤولان وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها تأمین اجتماعی از منابع کافی برای پرداخت بدهی‌ها برخوردار است ولی در اجرای این طرح ملی همکاری‌های لازم را نداشته و حق بیمه درمان کارگران را به‌ طورکامل به حوزه بهداشت و درمان اختصاص نمی‌دهد. یعنی هفت‌بیست‌وهفتم حق بیمه به‌طورکامل در حوزه درمان هزینه نمی‌شود. هرچند که رییس و مسؤولان سازمان تأمین اجتماعی این انتقاد‌ها را قابل قبول ندانسته و تأکید دارند که تأمین اجتماعی تنها چند ماه در پرداخت بدهی‌ها به مراکز درمانی تأخیر دارد.

درحال حاضر سیستم بهداشت و درمان کشور به دلیل تأخیرهای خارج از عرف بیمه‌ها در پرداخت بدهی‌ها دچار مشکل و بار‌ها مطرح شده است که بی‌توجهی به این پرداخت‌ها حتی در تأمین دارو نیز اختلال ایجاد کرده است.

به گفته نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی تأمین اجتماعی در خطر ورشکستگی قرار داشته و اگر دولت کسری این صندوق بیمه‌ای را جبران نکند به‌طورحتم تأمین اجتماعی نمی‌تواند خدمات بیمه‌ای را به شکل صحیح به بیمه‌شدگان ارایه دهد.

کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت با افزایش تعرفه‌ها

عبدالرضا مصری درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به این‌که افزایش بدهی‌های تأمین اجتماعی به مراکز درمانی ناشی از تصمیمات نادرست دولت در خصوص تعرفه‌ها است، گفت: افزایش تعرفه‌ها به سیر صعودی هزینه‌ها منجر می‌شود، متأسفانه بدون تأمین منابع هزینه‌های درمان به چند برابر افزایش پیدا کرده و در این مسیر تأمین اجتماعی با ورشکستگی روبه‌ور شده است؛ درحال حاضر سازمان تأمین اجتماعی از فروش سرمایه خود برای تأمین هزینه‌ها استفاده می‌کند؛ موضوعی که تاکنون رخ نداده بود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس‌شورای‌اسلامی، با اشاره به بدهی دولت به تأمین اجتماعی، افزود: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است، اما این بدهی را پرداخت نمی‌کند، بنابراین این سازمان تا زمانی که طلب خود از دولت را وصول نکند، چطور می‌تواند بدهی‌های خود به مراکز درمانی را پرداخت کند؛ دولت می‌تواند میزان طلب مراکز درمانی از تأمین اجتماعی را مشخص کرده و پس از آن با پرداخت بدهی‌های تأمین اجتماعی به بیمارستان‌ها طلب این سازمان را از دولت کاهش دهد.

وی با بیان این‌که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است، تصریح کرد: همچنین حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان هم تأمین اجتماعی بدهی دارد، بنابراین دولت باید این میزان بدهی تأمین اجتماعی را پرداخت کرده و از طرفی از طلب این سازمان کم کند؛ از این رو در چنین شرایطی تأمین اجتماعی می‌تواند بدهی‌های خود به مراکز درمانی را پرداخت کند، البته بلای تعرفه‌ها بر سر تأمین‌اجتماعی باعث ایجاد مشکلاتی برای این سازمان شده است، زیرا ستون فقرات تأمین اجتماعی با افزایش چند برابری تعرفه‌ها در طرح تحول سلامت شکسته شده است.

تأمین اجتماعی منابع کافی برای پرداخت بدهی به مراکز درمانی را ندارد

سهیلاجلودارزاده در گفت وگو با خانه‌ملت، با بیان این‌که دولت بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی به صورت دیون از طی سالیان گذشته بدهکار است، گفت: بدهی تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت و درمان تنها درصد ناچیزی از کل بدهی دولت به تأمین اجتماعی است، البته دولت طبق قانون برنامه ششم توسعه نیز موظف به پرداخت بدهی خود به تأمین اجتماعی به روش‌های مختلف شده است؛ بنابراین می‌توان با پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی در پرداخت بخشی از بدهی‌های این سازمان به مراکز درمانی نیز اقدام کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس‌شورای‌اسلامی، افزود: به دلیل بی‌توجهی‌های دولت در پرداخت بدهی‌ها به تأمین اجتماعی، مسؤولان این سازمان در سال‌های گذشته مجبور شدند برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان از بانک‌ها وام دریافت کنند؛ بنابراین منابع سازمان تأمین اجتماعی متعلق به ‌کارگران بوده و این منابع در شرایطی که به شکل بدهی در دست دولت قرار دارد، این سازمان هم نمی‌تواند به تعهدات خود در بخش درمان به خوبی عمل کند.

وی تأکیدکرد: تأمین اجتماعی که بانک مرکزی نیست که به دولت وام پرداخت کند، طبق محاسبات علمی کارشناسی شده مسؤولان تأمین اجتماعی باید حقوق بازنشستگان را پرداخت کند، ضمن این‌که در شرایطی که دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است این سازمان هم از منابع لازم برای پرداخت بدهی خود به مراکز درمانی برخوردار نیست؛ درحال حاضر سازمان تأمین اجتماعی چطور می‌تواند بدهی را به بیمارستان‌ها پرداخت کند وقتی منابع لازم را ندارد؛ زیرا منابع آن به شکل بدهی در دست دولت قراردارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که طبق برنامه پنجم و ششم توسعه باید هرچه سریعتر پرداخت بدهی‌ها به تأمین اجتماعی را در دستور کار قرار دهد، گفت: هیچ راه چاره‌ای در پرداخت بدهی‌های تأمین اجتماعی به سیستم درمانی جز تعیین تکلیف بدهی دولت به این سازمان وجود ندارد، تأمین اجتماعی نمی‌تواند از بانک‌ها وام با سود بالا برای سیستم درمانی دریافت کند؛ هرچند که طبق بررسی‌ها اجرای برنامه ششم تاکنون عملیاتی نشده و در هفته‌های آینده اولین جلسه در خصوص بررسی این موضوع برگزار می‌شود.

افزایش ۲۶هزارمیلیاردتومانی هزینه‌های درمانی تأمین‌ اجتماعی در سال۹۵

علیرضا‌محجوب در خصوص علت انباشت بدهی‌های تأمین اجتماعی به مراکز درمانی، گفت: مهم‌ترین علت افزایش بدهی‌ها نوع اقداماتی است که پزشکان در دولت و تأمین‌اجتماعی علیه بیمه‌شدگان انجام دادند، یعنی هزینه‌ها زمانی که ۴۰۰ درصد و حقوق‌ها تنها ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ چطور می‌توان از حقوق بیمه شده ۴۰۰ درصد منابع برای حوزه بهداشت و درمان تهیه کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس‌شورای‌اسلامی، افزود: متأسفانه پزشکان به این موارد هیچ توجهی ندارند، یعنی مسؤولان در وزارت بهداشت و حتی سازمان تأمین اجتماعی نمی‌توانند درک کنند که نمی‌توان با افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه‌ها منابع مورد نیاز را آماده کرد، ضمن این‌که تعریف این چنینی تعرفه‌ها به معنای افزایش مشکلات برای کارگران است؛ البته طبق طرح مصوب در سال ۶۸ دولت باید کسری‌های تأمین اجتماعی را جبران کند.

وی تأکیدکرد: اما دولت تا کنون نه تنها این کسری‌ها را جبران نکرده بلکه مدام حساب تأمین اجتماعی را کنترل می‌کند، متأسفانه دولت به جای این‌که از افزایش هزینه‌ها جلوگیری کند؛ مدام صحبت از بدهی‌های تأمین اجتماعی و علت عدم پرداخت آن ‌می‌کند، بنابراین زمانی که تعرفه ۴۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند مشکلات این چنینی هم به وجود می‌آید.

محجوب با اشاره به این‌که طبق آمار هزینه‌های تأمین اجتماعی باید در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شد، گفت: متأسفانه هزینه‌های تأمین اجتماعی سال گذشته به ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، این درحالی است که هزینه‌های درمان تأمین اجتماعی در پایان سال ۹۱، ۴هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان بود؛ بنابراین این افزایش نشان از ۴۰۰ درصدی هزینه‌ها در حوزه بهداشت و درمان است، هرچند که پزشکان هیچ توجهی به این موضوع ندارند.

رییس فراکسیون کارگری در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که افزایش ۶۰ درصدی سهم درمان کارگران یعنی همان ۹ بیست و هفتم را نمی‌توان با افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه‌های درمان مقایسه کرد، افزود: به‌طور طبیعی در چنین شرایطی هیچ سازمانی نمی‌تواند بدهی‌ها را پرداخت کند، بنابراین دولت مکلف به پرداخت کسری‌های تأمین اجتماعی است؛ اما هر روز حساب سازمان تأمین اجتماعی را به جای پرداخت کسری‌ها را کنترل می‌کند، ضمن این‌که پرداخت تمامی حق بیمه کارگران هم هیچ مشکلی را در بدهی‌ها حل نمی‌کند.

خطر ورشکستگی تأمین اجتماعی تا دو سال آینده

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به این‌که هیچ دولتی تاکنون حتی یکی ریال از بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی را پرداخت نکرده است، گفت: متأسفانه این دولت هم تاکنون برنامه مشخصی برای پرداخت بدهی‌ها به تأمین اجتماعی ندارد، با توجه به این‌که دولت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و سهم ۳ درصدی دولت برای حق بیمه از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به تأمین اجتماعی پرداخت نشده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی در تمامی برنامه‌های توسعه‌ای کشور از جمله برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است، افزود: البته دولت‌ها به موارد قانونی توجهی نداشته و برنامه‌ای در دستور کار برای تعیین تکلیف این موضوع ندارند، متأسفانه صندوق‌های بازنشستگی از جمله تأمین اجتماعی در حال حاضر شرایط قابل قبولی به لحاظ منابع مالی ندارند؛ زیرا در کنار بدهی دولت مجلس نیز در ادوار مختلف با تصویب قوانین بسیار بار مالی بسیاری را به تأمین اجتماعی تحمیل کرده است.

وی با تأکید بر این‌که ادامه شرایط فعلی برای سازمان تأمین اجتماعی بدون توجه به تأمین منابع امکان‌پذیر نیست، تصریح‌کرد: اگر دولت اعتبارات تأمین اجتماعی را در مسیر قابل قبولی قرار ندهد، به‌طورحتم این سازمان تنها می‌تواند تا دو سال آینده خدمات درمانی و بیمه‌ای را به تحت‌پوشش‌های خود ارایه دهد؛ یعنی سونامی ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی تأمین اجتماعی را فرا می‌گیرد؛ ناگفته نماند که تأمین اجتماعی وارد حوزه بنگاه‌داری شده، این در حالی است که وظیفه تأمین اجتماعی سرمایه‌گذاری صحیح است.

خضری با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاری باید در حوزه بیمه و بورس به درستی انجام شود، گفت: متأسفانه سرمایه‌گذاری‌های تأمین اجتماعی در شرکت‌های شستا به شکل زیان‌ده تبدیل شده است، یعنی شستا به حیات خلوت دولت تبدیل شده و با توجه به این‌که نظارت قابل قبولی هم وجود ندارد؛ تمامی مسؤولان، خویشان و اقوام خود را در شستا مشغول به فعالیت می‌کنند، بنابراین برای رهایی از مشکلات صندوق‌های بازنشستگی از جمله تأمین اجتماعی باید ساختار صندوق‌ها را اصلاح کرد؛ یعنی براساس میزان سال‌های بیمه پرداختی مزایا از منابع تأمین اجتماعی به افراد تعلق گیرد.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که ساختار صندوق‌های بازنشستگی باید اصلاح شود، افزود: در کنار پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی این سازمان هم باید پول بیمه‌شدگان را درست سرمایه‌گذاری کند، اما شستا درحال حاضر به مرحله زیان‌دهی رسیده است؛ ضمن این‌که مبلغ هزینه شده از سوی تأمین اجتماعی در حوزه درمان کم‌تر از نه‌بیست‌و‌هفتم است.