زنگنه در میان اهالی بهارستان مطرح کرد خیز وزارت نفت برای برنده شدن شرکتهای ایرانی در مناقصات قراردادهای IPC وزیر نفت با تشریح چگونگی انعقاد قرارداد توسعه فراساحل فاز ۱۱ پارسجنوبی گفت: این قرارداد برای ما امنیتزا است و اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا رها کند هیچ پرداخت […]
زنگنه در میان اهالی بهارستان مطرح کرد
خیز وزارت نفت برای برنده شدن شرکتهای ایرانی در مناقصات قراردادهای IPC
وزیر نفت با تشریح چگونگی انعقاد قرارداد توسعه فراساحل فاز ۱۱ پارسجنوبی گفت: این قرارداد برای ما امنیتزا است و اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا رها کند هیچ پرداخت و یا خسارتی داده نمیشود.
به گزارش ایسنا، بیژنزنگنه در جلسه علنی دیروز مجلس با توضیح شرایط و ویژگیهای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارسجنوبی با توتال، گفت: مجموعه تعهداتی که دولت با مصوبه شورای اقتصاد دارد، ۱۲میلیاردو۹میلیون دلار است و این که گفته میشود دولت رفته قراردادی بسته که در طول ۲۰ سال، ۵۰ درصد تولید میدان را به شرکت خارجی میدهد، حرف نادرستی است.
زنگنه خاطرنشان کرد: در این نوع قرارداد هیچگونه محدودیتی برای استفاده از ظرفیتهای داخلی و ارجاع کار برای شرکتهای داخلی نداریم.
وزیر نفت یادآور شد: در آبان ماه سال ۹۴ دولت مصوبهای داشت و براساس قانون، نحوه اجرا، الگو و ساختار قراردادهای نفتی را تصویب کرد. پس از آن بحثهای زیادی مطرح شد و در محضر آقای لاریجانی رییس مجلس آخرین جلسات در این موضوع برگزار شد و نهایتا در تاریخ ۳۱/۵/۹۵ در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحات لازم را ارایه کردم. بعد از بررسیها مصوبات دولت بر مبنای تصمیمات اصلاح شد و در تاریخ ۲۱/۶/۹۵ یعنی حدود ۱۰ ماه پیش رییس مجلس اعلام کرد که این مصوبات مغایرتی با قوانین ندارد و الگو و ساختار قطعی شد.
وی تصریح کرد: در این راستا ما مذاکرات و مباحث مربوط به عقد قرارداد را با شرکتهای داخلی و خارجی شروع کردیم و تنها به این نوع قرارداد محدود نیستیم. یکی از مواردی که مدنظر ما بود، توسعه فاز ۱۱ پارسجنوبی بوده که در تاریخ ۸/۱۱/۹۴ یادداشت تفاهمی بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه امضا شد تا کارهای مطالعاتی انجام شود در آن روز هم ما قرارداد رازداری و محرمانگی را با شرکت توتال به جهت اینکه اطلاعاتی باید در اختیار این شرکت قرار میگرفت، امضا کردیم.
زنگنه ادامه داد: در ۱۸/۸/۹۵ بعد از اینکه الگوی قرارداد تصویب شد، این قرارداد به سمت نهایی شدن پیش رفت که سهم شرکت توتال ۵۰.۱ درصد و شرکت ملی نفت چین ۳۰ درصد و شرکت پتروپارس ایران ۱۹٫۹ درصد در این قرارداد تنظیم شد. مذاکرات لازم هم انجام شد و یک قرارداد و ۱۴ پیوست در ۱۲/۴/۹۶ به امضا رسید.
وزیر نفت همچنین اظهار داشت: مجموعه هزینههایی که انجام میشود، ۴هزارو۷۷۸ میلیون دلار است و حدود یک میلیارد و ۲۰ میلیون دلار نیز در اجرای قرارداد پیمانکار، مالیات به دستگاههای دولتی پرداخت میکند.
زنگنه با اشاره به مزایای انتقال تکنولوژی در اجرای این پروژه گفت: این قرارداد برعکس سایر فاینانسها هیچ محدودیتی برای استفاده از ظرفیتهای داخلی ندارد. در واقع در این نوع قرارداد هیچ محدودیتی برای ارجاع کار به داخل نداریم. میتوانیم صددرصد کار را به داخلیها دهیم البته اگر در مناقصه برنده شوند. ما مراحل حفاری، سکوهای دریایی، پایه سکوها، عرشهها، خرید و لوله و… را به مناقصه میگذاریم. اگر شرکتهای داخلی برنده شوند که بسیار خوب است. البته تلاش مستمری میکنیم که شرکتهای ایرانی در مناقصه برنده شوند.
وی همچنین به استفاده از توانمندیهای پیمانکاران داخلی اشاره کرد و افزود: اگر شرکتی در مناقصه آمد که سهم ایرانی بیشتر باشد، ما سازوکارهای لازم را در نظر گرفتیم که بتواند در مناقصه برنده شود. اگر شرکتهای ایرانی را خوب فعال کنیم ۳.۵ میلیارد دلار انتقال تکنولوژی به داخل انجام میشود. البته در مورد افزایش توان تکنولوژی شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما ضمیمهای را در این قرارداد برای آن در نظر گرفتهایم که افزایش و بهبود وضعیت تکنولوژی هم دیده شده است. رفتوآمد نفتکشهای ایران به اروپا بیشتر میشود
شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که حمل محمولههای نفت خام این شرکت به قاره اروپا روز به روز در حال افزایش است.
به گزارش شانا به نقل از رویترز، شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد که صادرات آن به اروپا روزانه افزایش مییابند و این شرکت قصد دارد برای پشتیبانی از این افزایش صادرات، قصد دارد ناوگان خود را ارتقا دهد.
محمدرضا شمسدولتآبادی، رییس امور بینالملل شرکت ملی نفتکش، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد نفتکشهای جدید را جایگزین بخشی از نفتکشهای قدیمی خود کند.
وی گفت: ما برای نوسازی ناوگان خود و خرید نفتکشهای جدید برنامه داریم؛ ما برخی از نفتکشهای قدیمی خود را حذف میکنیم اما ظرفیت خود را تغییر نمیدهیم.
این مدیر شرکت ملی نفتکش افزود: ما یک برنامه نوسازی ۵ ساله داریم، اما هنوز برای نهایی کردن آن تلاش میکنیم.
دولت آبادی گفت: ما در دوران تحریم در بازار آسیا فعال بودیم، اما از آغاز سال گذشته میلادی، بازگشت به بازار اروپا را نیز آغاز کردهایم.
وی اعلام کرد: کشتیهای ما در بسیاری از پایانههای اروپا پهلو میگیرند و شمار این محمولهها روز به روز افزایش مییابد.
رییس امور بینالملل شرکت ملی نفتکش همچنین اعلام کرد که این شرکت قصد دارد کشتیهای ویژه LNG نیز خریداری کند و وارد مسیری جدید شود.
دولت آبادی گفت: ایران بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد؛ برنامههایی برای تولید LNG در آینده وجود دارند و به همین دلیل ما بهزودی در انتقال این سوخت در آینده نقش خواهیم داشت.
به گفته وی، صادرات LNG ایران در میان مدت و ظرف ۳ تا ۵ سال آینده آغاز میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.