میدان نفتی رشادت در یک نگاه

میدان نفتی رشادت در یک نگاه میدان نفتی رشادت در حدود ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان واقع شده و دارای ۳ مجموعه سکو به نام‌های رشادت۷، رشادت۴ و رشادت۳ است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سکوی رشادت۷ در زمان جنگ ایران و عراق بار‌ها مورد حمله واقع شد و در نهایت این سکو به کلی منهدم […]

میدان نفتی رشادت در یک نگاه

میدان نفتی رشادت در حدود ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان واقع شده و دارای ۳ مجموعه سکو به نام‌های رشادت۷، رشادت۴ و رشادت۳ است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سکوی رشادت۷ در زمان جنگ ایران و عراق بار‌ها مورد حمله واقع شد و در نهایت این سکو به کلی منهدم شد، سکوی رشادت۴ در ۴ کیلومتری شمال سکوی رشادت۷ واقع شده و دارای ۱۴ حلقه چاه با تولید روزانه ۸ هزار بشکه نفت است.

نفت این سکو به وسیله خط لوله ۱۸ اینچی همراه با نفت میدان رسالت جهت ذخیره‌سازی به لاوان ارسال می‌شود، سکوی رشادت۳ نیز فاقد تأسیسات اقامتی بوده و با داشتن تنها یک حلقه چاه غیرفعال هم اکنون به عنوان سکوی مشعل مورد استفاده است.

در حال حاضر استخراج و تولید نفت تنها از سکوی R-۴ در جریان می‌باشد و سایر سکو‌ها غیرعملیاتی می‌باشد. این سکو نیز می‌بایست پس از بهره‌برداری از چاه‌های جدید از کاربری خارج گردد. از اواخر دهه ۸۰ طرح توسعه این میدان و افزایش تولید نفت از آن تا ۷۵ هزار بشکه در روز آغاز شد. بر این اساس حفاری ۳۰ حلقه چاه، ساخت مخزن با حجم نیم میلیون بشکه نفت و احداث خطوط انتقال نفت به طول ۱۸۵ کیلومتر در برنامه کاری قرار گرفت.

۱) نمایی از بقایای سکوی رشادت که در زمان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نابود شد. تأسیسات سکوهای ۳گانه R-۷ مورد حمله هواپیماهای عراقی و سال ۱۳۶۶ توسط نیروی دریایی آمریکا مورد حمله قرار گرفت، چاه‌های آن به آتش کشیده شد و چیزی از آن باقی نماند.

۲) نمایی از بقایای سکوی رشادت که در زمان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نابود شد. تأسیسات سکوهای ۳گانه R-۷ مورد حمله هواپیماهای عراقی و سال ۱۳۶۶ توسط نیروی دریایی آمریکا مورد حمله قرار گرفت، چاه‌های آن به آتش کشیده شد و چیزی از آن باقی نماند.

۳) این میدان ۳۳ حلقه چاه در۳ سکو به نام‌های R-۳، R-۴ و R-۷ را در بر می‌گیرد.

۴) ………………….

۵) عملیات مرمت و بازسازی دکل سکوی رشادت ۴ که در اثر جنگ تحمیلی و فرسودگی، دچار خسارت‌هایی شده بود با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و فناوری ایرانی از سال ۸۶ آغاز و تا تابستان ۸۷ به پایان رسید که در همان ایام جرثقیل فرسوده سکو نیز تعویض شد و اکنون با اجرای موفقیت‌آمیز عملیات تعمیر چاه‌ها، سکوی رشادت ۴ نوسازی شده است.

 

منبع: شانا