حسادت‌های بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا ندارد

روحانی در جلسه هیأت دولت حسادت‌های بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا ندارد رییس‌جمهور، خشونت و افراطی‌گری را خطری بزرگ برای منطقه و جهان دانست و تأکید کرد که پیروزی مردم عراق بر تروریست‌های داعش و آزادسازی موصل، حرکتی خوشحال کننده نه تنها برای مردم عراق بلکه برای مردم ایران و همه ملت‌های منطقه است. به […]

روحانی در جلسه هیأت دولت

حسادت‌های بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا ندارد

رییس‌جمهور، خشونت و افراطی‌گری را خطری بزرگ برای منطقه و جهان دانست و تأکید کرد که پیروزی مردم عراق بر تروریست‌های داعش و آزادسازی موصل، حرکتی خوشحال کننده نه تنها برای مردم عراق بلکه برای مردم ایران و همه ملت‌های منطقه است.

به گزارش ایلنا، رییس‌جمهور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: هیچ‌کس آن روزی را که تروریست‌‌ها موصل را اشغال کردند و در فکر اشغال شهرهای دیگر عراق از جمله اربیل و حتی بغداد بودند، فراموش نکرده است. در آن روز اولین کشوری که به کمک مردم عراق شتافت و در مقابل تروریست‌ها در کنار دولت عراق قرار گرفت، جمهوری اسلامی ایران بود و این در تاریخ ثبت شده و برای مردم منطقه تا همیشه باقی خواهد ماند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل و مقاطع نشان داد که یک سیاست عاقلانه، توأم با حکمت برای منطقه و جهان دارد، گفت: در موضوع هسته‌ای، ایران نشان داد که دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مسایل پیچیده بین‌المللی است. ما مسأله را نه تنها با ۶ قدرت حل کردیم، نه تنها با سازمان ملل متحد و شورای امنیت موضوع را حل کردیم، بلکه حتی با آژانس تخصصی موضوعی مثل PMD را حل و فصل کردیم. این نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام با تدبیری است و با کمک و حمایت مردم و هدایت‌های مقام‌معظم‌رهبری، راه درست و صحیح را انتخاب می‌کند.

روحانی افزود: هیچ زمانی مثل امروز برای آمریکایی‌‌ها تصمیم‌گیری سخت نبوده است. آمریکایی‌‌ها وقتی تصمیم گرفتند پرونده ما را دچار مشکل کنند، این کار را کردند، وقتی خواستند پرونده را به شورای امنیت ببرند، بردند، وقتی خواستند قطعنامه علیه ما صادر کنند، صادر کردند، وقتی خواستند ما را تحریم کنند، تحریم کردند و وقتی خواستند قانونشان را فرامرزی کنند، فرامرزی کردند اما امروز سخت‌‌ترین روز را دارند و مرتب تکرار می‌کنند که این برجام توافق خوبی برای آمریکا نبوده است. برخی از مسؤولین آمریکایی می‌گویند سر آمریکا کلاه رفته، اما در عین حال دست و پایشان بسته است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران راهی را انتخاب کرد که برای بدخواهان هم تخلف از این قرارداد کار ساده‌ و آسانی نیست و بسیار پرهزینه‌ است. این افتخار سیاست جمهوری اسلامی ایران و افتخار دیپلمات‌های ما است. امروز باید از این فضا به خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز دیگر زمان رقابت انتخاباتی نیست. اصلاً چنین حسادت‌هایی بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد؛ این‌که تا می‌بینیم دولت موفقیت‌هایی به دست آورده، یک عده‌ای بخواهند ناراحت شوند. موفقیت دولت موفقیت همه ملت است. دولت چیزی نیست جز نمایندگی از طرف مردم. دولت نماینده مردم است و هر کاری دولت انجام می‌دهد در واقع به پشتوانه مردم و با اجازه و نظر مردم است.

رییس‌جمهور گفت: به همین دلیل است که رییس‌جمهور وقتی می‌خواهد انتخاب شود برنامه ۴ ساله خودش را به مردم ارایه می‌دهد و مردم در واقع علاوه بر این‌که به فرد رأی می‌دهند، به برنامه و راهکار‌ها و رویکرد‌ها رأی می‌دهند. به همین دلیل کاندیدا‌ها با هم مناظره می‌کنند و نظرات خودشان را می‌گویند و با مردم صحبت می‌کنند. دیدارهای مختلف چهره به چهره با مردم دارند و برای آنها توضیح می‌دهند که ما می‌خواهیم چه کار کنیم. مردم بر مبنای قول آنها است که پای صندوق آرا می‌آیند والا به این نیست که بین «الف» و «ب» از «الف» خوشمان بیاید یا از «ب» خوشمان بیاید! بحث در این است که «الف» ما را به کجا می‌رساند، یا «ب» ما را به کجا می‌رساند و برنامه‌ها و آینده‌شان چیست؟

 

روحانی با تأکید بر این‌که همه مردم بدانند که اقلیتی کوچک نمی‌تواند نسبت به یک ملت تصمیم بگیرد، اظهار داشت: داعش چه بود؟ داعش اقلیت کوچکی بود که می‌خواست برای یک ملت و حتی دو ملت در این منطقه یا ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد. داعش گروهی بود که حرف صاحب‌نظران را قبول نداشت. از اسلام و قرآن خودش یک تفسیر من‌درآوردی کرده بود و بعد هم به آن عمل می‌کرد. ماهیت اصلی این تفکر این است که یک گروهی، متخصصین، اندیشمندان و صاحبنظران را قبول ندارند و در برابر آنها لجاجت می‌کنند. تحجر و جمود فکری دارند.