هند به دنبال سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در بازار انرژی ایران

  وزیر نفت هند می‌گوید، اگر ایران شرایط مطلوبی پیشنهاد دهد، این کشور احتمالاً رقمی در حدود ۲۰ میلیارد دلار در صنعت انرژی ایران و بنادر و افزایش واردات نفت از این کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به گزارش ایسنا، شرکت‌های هندی در حال ارزیابی فرصت‌های اکتشاف نفت و گاز طبیعی، احداث کارخانه‌های پتروشیمی و تأسیسات […]

 

وزیر نفت هند می‌گوید، اگر ایران شرایط مطلوبی پیشنهاد دهد، این کشور احتمالاً رقمی در حدود ۲۰ میلیارد دلار در صنعت انرژی ایران و بنادر و افزایش واردات نفت از این کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، شرکت‌های هندی در حال ارزیابی فرصت‌های اکتشاف نفت و گاز طبیعی، احداث کارخانه‌های پتروشیمی و تأسیسات فراوری گاز و توسعه بنادر از جمله مرکز جدید صنعتی چابهار هستند.

براساس نسخه‌ای از یادداشت تفاهم امضا شده توسط وزرای نفت ایران و هند که پرادهان در توییتر خود منتشر کرده، دو کشور برای برنامه‌ریزی در زمینه توسعه میدان گازی فرزاد ب و با هدف تصمیم‌گیری در زمینه اعطای قرارداد به یک گروه هندی تا ماه اکتبر توافق کرده‌اند.

پرادهان افزود: ما در روزهای سخت مقدار قابل توجهی از نفت ایران را وارد کردیم بنابراین به واردات این مقدار ادامه خواهیم داد. این یک مذاکره سطح تجاری است و اگر به شرکت‌های هندی شرایط خوبی پیشنهاد شود آن‌ها احتمالاً واردات خود را از ایران افزایش خواهند داد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران پس از دیدار با پرداهان گفت: هند هم اکنون روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد.

ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در ماه ژانویه به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای احیای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خود است.

هند یکی از ۶ خریدار نفت بود که اجازه واردات نفت از ایران را به رغم تحریم‌های آمریکا داشتند. این خریداران هنوز پول نفتی را که در دوران تحریم‌ها از ایران وارد کرده‌اند نپرداخته‌اند، زیرا محدودیت‌ها مانع انتقال پول به ایران بود و براساس مقررات آمریکا آن‌ها هنوز هم نمی‌توانند پول نفت ایران را به دلار پرداخت کنند.

پرادهان گفت: هند برای پرداخت بدهی نفتی ۶ میلیارد دلاری خود به ایران از یورو استفاده خواهد کرد.

وی گفت: شرکت‌های هندی در حال هدف گرفتن توسعه بندر چابهار هستند. حدود یک پنجم نفت مصرفی روزانه در جهان از تنگه هرمز می‌گذرد. پرادهان هیچ تاریخی برای سرمایه‌گذاری احتمالی در ایران از سوی شرکت‌های هندی ارائه نداد.

پرادهان با اشاره به سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به عربستان گفت: عربستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌هایی است که هند آن‌ها را توسعه می‌دهد.

 

وی افزود: پالایشگاه‌هایی که در راجستان در برنامه‌های شرکت هندوستان پترولیوم هستند و یک تأسیسات جدید جزو فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند که هند و مقامات سعودی در جریان آن سفر درباره آن مذاکره کردند.