مرحله اول قرارداد «اس۳۰۰» اجرایی شد

     سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرحله نخست قرارداد « اس ۳۰۰» مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند.به گزارش مهر، حسین جابری‌انصاری در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۹۵ ضمن تبریک سال نو و همچنین تسلیت به مناسب […]

     سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرحله نخست قرارداد « اس ۳۰۰» مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند.به گزارش مهر، حسین جابری‌انصاری در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۹۵ ضمن تبریک سال نو و همچنین تسلیت به مناسب شهادت امام هادی (ع) درباره سفر رییس‌جمهور قزاقستان به تهران گفت: سفر رییس‌جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و هیأت مقدماتی نیز قبلا آمده بود. همچنین مجموعه‌ای از نشست‌های بین بخش خصوصی و شرکت‌های مختلف قزاقستان با ایران برگزار شده است.

علی‌رغم برخوردهای نامناسب عربستان خویشتنداری کردیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص پیگیری ایران برای انجام مراسم حج، تأکید کرد: مسأله حج یک فریضه الهی است و یک موضوع انتخابی نیست، بنابراین سیاست جمهوری اسلامی همواره تسهیل مقدمات برگزاری حج و انجام آن بوده است. در این مسیر جمهوری اسلامی با همه مشکلات و برخوردهای نامناسب عربستان خویشتنداری پیش گرفت و پیگیری این موضوع برای فراهم کردن مقدمات انجام آن را یک فریضه واجب می‌داند.

وی تصریح کرد: سفر هیأت حج و زیارت جمهوری اسلامی قرار است ۲۶ فروردین ماه انجام شود. این سفر باید ۴ ماه قبل صورت می‌گرفت، یعنی قبل از اقدام عربستان در قطع رابطه با ایران، اما طرف عربستانی آن تاریخ را به تعویق انداخت و تاریخ ۱۹ اسفند را برای این سفر اعلام کرد، اما در این تاریخ کنسولگری عربستان در دبی که مأمور صدور ویزا برای اعضای هیأت ایرانی بود، اعلام کرد که ما از این موضوع اطلاعی نداریم، در صورتی که تاریخ مذکور از سوی وزارت حج عربستان اعلام شده بود. در نهایت عملاً تاریخ سفر هیأت حج و زیارت جمهوری اسلامی در ۱۹ اسفندماه سال گذشته به نتیجه نرسید و همین طور بازی تعلیقی آن‌ها تا امروز ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که روند تحویل سامانه اس۳۰۰ چگونه پیش می‌رود، تصریح کرد: توافقات جدیدی مابین ایران و روسیه برای اجرای قرارداد تحویل ۳۰۰ حاصل شده و در مسیر اجرا است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند.

ظریف در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی شرکت می‌کند

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که جمهوری اسلامی در چه سطحی در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول ترکیه شرکت خواهد کرد، گفت: سازمان همکاری‌های اسلامی در پی حادثه آتش‌سوزی مسجدالاقصی در راستای تأمین منافع امت اسلامی تأسیس شد. اما در مقاطع مختلفی سیاست برخی از کشورهای عضو این سازمان این بود که جهت‌گیری آن را تغییر دهند و از آن برای تسویه حساب‌های سیاسی استفاده کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی به عنوان عضو اساسی این سازمان استفاده از ظرفیت‌های این سازمان را در اولویت خود داشته است و سطح شرکت در اجلاس آینده استانبول را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

در جزییات گفت‌و‌گوهای سوری- سوری دخالت نمی‌کنیم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری، مبنی بر این‌که موضع جمهوری اسلامی در قبال شرکت گروه‌های کرد در مذاکرات سوری چیست؟  اظهار کرد: ما در جزییات مسایل هیچ از کشور‌ها دخالت نمی‌کنیم. مذاکرات سوریه قائده‌‌اش این است که بین گروه‌های مختلف معارض با دولت سوریه انجام می‌شود.

جابری‌انصاری افزود: این‌که کدام یک از گروه‌ها از کدام یک از قومیت‌ها و نژاد‌ها در گفت‌و‌گو‌ها شرکت می‌کنند، باید گفت هر گروهی و از هر قومیتی که در چارچوب توافق دولت سوریه و طرف‌های مقابل برای شکل‌گیری گروه‌های آشتی شرکت کند، مورد حمایت جمهوری اسلامی خواهد بود.

امیدواری نسبت به اثربخش بودن گفت‌و‌گوهای صلح یمن

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص موضوع آتش‌بس در یمن و گفت‌و‌گوهای انجام شده در این زمینه در کویت تصریح کرد: اصل ثابت ما در بحران‌های منطقه‌ای از جمله یمن، حل مسالمت آمیز مبتنی بر گفت‌و‌گوهای سیاسی و پایان کشتار و خونریزی بوده است.

وی افزود: طرحی که توسط جمهوری اسلامی ارایه شد، یکی از اصول اساسی آن آتش‌بس بود و هرگونه توافق مابین طرف‌های سیاسی یمنی در چارچوب حل مسالمت‌آمیز بحران یمن و پایان دادن به جنایات ضد انسانی علیه مردم این کشور و از بین بردن زیرساخت‌های یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.

سیاست قطعی ایران عدم گفت‌و‌گو در خصوص توان موشکی است

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اظهارات آمریکایی‌ها در قبال قدرت موشکی ایران و به مذاکره‌ گذاشتن آن، گفت: منظومه دفاعی موشکی ایران اهداف دفاعی دارد و بر اساس نیازهای امنیت ملی کشور و تصمیمات ملی در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود و جمهوری اسلامی و وزارت خارجه تاکنون بار‌ها صراحتاً این موضوع را اعلام کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در گفت‌و‌گوهای برجام فشار و تأکید طرف مقابل این بود که موضوع موشکی در دستور کار گفت‌و‌گو‌ها قرار گیرد، اما سیاست‌های قطعی ایران، عدم گفت‌و‌گو در مورد امکانات و نیازهای دفاعی کشور بود و عملاً هم مذاکرات در این مسیر پیش رفت.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هیچ‌گونه اقدام و تردیدی در این زمینه وجود ندارد و موضع جمهوری اسلامی درمورد توان دفاعی کشور بسیار شفاف است.

وزارت خارجه تصمیم گیرنده نهایی در موضوع برجام نیست

جابری‌انصاری در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد وزارت خارجه و مواضع این وزارتخانه در موضوع برجام خاطرنشان کرد: برجام توافقی است که با طی مراحل قانونی خود در سطوح قانونی و تصمیم‌سازی کشور انجام شده است و وزارت امور خارجه مسؤول بخشی از اجرای مذاکرات بود و در کنار این وزارتخانه نهادهای فنی دیگری حضور داشتند و جزییات مذاکرات را پیگیری می‌کردند.

جابری‌انصاری گفت: وزارت خارجه نه در مرحله اتخاذ توافق نهایی و نه در مرحله اجرا تصمیم گیر نهایی نیست بلکه وزارت امور خارجه مسؤول اجرا، رصد، پیگیری و ارایه گزارش این اقدامات به کمیته عالی برجام که با دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته، است.

وی با تأکید بر این‌که وزارت امور خارجه یک نهاد حاکمیتی محسوب می‌شود، توضیح داد: این وزارتخانه منافع جمهوری اسلامی و سیاست‌های ملی را پیگیری می‌کند.

گزارش برجام طبق زمان‌بندی به مجلس ارایه می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که چه زمانی گزارش برجام به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌شود، تأکید کرد: جدول زمان‌بندی ارایه گزارش برجام طبق قانون این است که هر ۳ ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی مجلس و هر ۶ ماه به صحن علنی ارایه شود. وزارت امور خارجه به تکالیف قانونی خود متعهد است تا این گزارش نهایی شود.

 

جابری‌انصاری در پایان گفت: این گزارش در حال نهایی شدن است و طبق زمان‌بندی قانونی به نمایندگان مجلس ارایه خواهد شد.