معاون وزیر صنعت نگران تعطیلی کارخانهها نشوید معاونوزیرصنعت گفت: در دنیا، تمام بنگاهها بعد از طی دوره مقدماتی، میانسالی و کهولت به مرحله خروج از بازار میرسند؛ پس بنگاههایی که خود را با تکنولوژی روز تطبیق ندهند، از دور خارج خواهند شد. به گزارش مهر، منصورمعظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری […]
معاون وزیر صنعت
نگران تعطیلی کارخانهها نشوید
معاونوزیرصنعت گفت: در دنیا، تمام بنگاهها بعد از طی دوره مقدماتی، میانسالی و کهولت به مرحله خروج از بازار میرسند؛ پس بنگاههایی که خود را با تکنولوژی روز تطبیق ندهند، از دور خارج خواهند شد.
به گزارش مهر، منصورمعظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری با خبرنگاران گفت: قرار بر این است که در ۵۰ سال دوم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به سمت تغییر رفته و با واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی، از این بخش حمایت کند.
وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی، نه رقیب بخش خصوصی بوده و نه از این پس خواهد بود؛ ما ۱۸ طرح داریم که در دست اجرا است و تنها سهام یک طرح به صورت ۱۰۰ درصدی در اختیار ایدرو است؛ ولی مابقی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.
معاون نعمتزاده در این نشست خبری با تأکید بر تأثیر برجام در بخش صنعت و معدن گفت: ۸٫۸ میلیارد دلار در قالب ۱۷۲ طرح بعد از برجام سرمایهگذاری شد که ۵٫۵ میلیارد دلار از آن اجرا شده و مابقی هم در حال پیگیری و انجام است.
وی افزود: در بخش تولید سال گذشته افزایش چشمگیری داشتیم. آهن، فولاد، فرش ماشینی، دارو، محصولات پتروشیمی از تولیداتی است که افزایش داشته است.
معظمی گفت: سال گذشته دولت تصویب کرد ۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات در اختیار ۲۴ هزار صنعتی و کشاورزی قرار گیرد. این واحدها توانستند با این تسهیلات مشکلات نقدینگی خود را حل کنند.
وی با اشاره به مصوبه دولت برای افزایش میزان تسهیلات گفت: امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی، معدنی و اصناف قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشانکرد: ما ۱۸ طرح به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم که از طریق منابع داخلی و خارجی در حال انجام است. برای حدود ۸ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این ۱۸ طرح اشتغالزایی خواهد شد.
این مقام مسؤول در ادامه گفت: توقع ما از دولت و مجلس این است که به سازمانهای توسعهای مانند ایدرو اجازه درآمدزایی بدهد. ما درآمدزایی میکنیم اما به خزانه واریز میکنیم و دولت از خزانه به ما چیزی پرداخت نمیکند.
وی ادامهداد: سهم ایدرو در تمام مشارکتها سهم غیرمدیریتی است و مدیریت با بخش خصوصی و شرکتهای خارجی است.
وی در تشریح بخشی از طرحهای این سازمان گفت: تولید گیربکس اتوماتیک با بلژیکیها با سرمایهای حدود ۴۰ میلیون یورو با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر، طرح تایر سیستان و بلوچستان با سرمایه ۱۶۰ میلیون یورو و اشتغالزایی ۱۶۰۰ نفر که ۱۰۰ درصد متعلق به ایدرو است.
وی افزود: ۲۸ موافقتنامه بعد از برجام در ایدرو امضا شده است. ما هیچ راهی نداریم به جز اینکه درآمدزایی کنیم چون دولت که به ما پول نمیدهد و البته توقعی هم نداریم.
معظمی ادامهداد: ما در تلاش هستیم این موافقتنامهها را تبدیل به قرارداد کنیم. در حال حاضر حدود ۷ یا ۸ مورد تبدیل به قرارداد شده است.
وی افزود: ما باید قراردادهایی را ببندیم که منافع دو طرف را تضمین کند، ما به اهداف خود برسیم و توانمندی داخلی افزایش پیدا کند.
معاون وزیر صنعت تصریحکرد: شرکتهای خارجی عادت کردهاند و علاقهمند به واردات هستند، ما نباید واردات را برای آنها تسهیل کنیم. ما در مقابل واردات مقاومت کرده و اگرچه مذاکرات طولانی میشود اما به انتقال تکنولوژی و افزایش توان تولید داخلی فکر میکنیم.
قرارداد رنو امسال اجرایی میشود
معظمی در توضیح قرارداد ایدرو با رنو گفت: خود وزیر صنعت توضیحات کامل را خواهد داد. با کارخانهای که خریدهایم کار را امسال شروع میکنیم.
وی ادامهداد: در حال حاضر روزی ۷ دستگاه تولید دارد که برنامه تولید روزانه ۱۱ دستگاه است.
تولید باید تولید صادراتگرا باشد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در قراردادهای رنو، پژو و سیتروئن گفته شده است که ۳۰ درصد از تولیدات باید صادرات صعود در صورتی که این صادرات محقق نشود، تولید را کاهش دهند. نکته دوم وصل شدن ما به شبکه تولید و فروش بینالمللی این شرکتها است.
وی افزود: یکی از نارضایتیهای مردم و مشتریان خدمات پس از فروش است. مردم انتظار دارند خودرو هم از نظر کیفیت و هم خدمات پس از فروش مطلوب باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.