معاون وزیر راه رویه ۱۰درصد راههای کشور تا دو سال آینده بتنی میشود روسازی جاده با بتن که عمر مفید آن ۴ تا ۵ برابر آسفالت است، اگرچه هزینه اجرا در هنگام ساخت تا ۱۰درصد گرانتر از آسفالت تمام میشود، اما به دلیل بالا بودن عمر مفید، مقرون به صرفهتر از آسفالت است. به گزارش […]
معاون وزیر راه
رویه ۱۰درصد راههای کشور تا دو سال آینده بتنی میشود
روسازی جاده با بتن که عمر مفید آن ۴ تا ۵ برابر آسفالت است، اگرچه هزینه اجرا در هنگام ساخت تا ۱۰درصد گرانتر از آسفالت تمام میشود، اما به دلیل بالا بودن عمر مفید، مقرون به صرفهتر از آسفالت است.
به گزارش مهر، استفاده از رویه بتنی در جادهها به جای آسفالت سالهاست که در کشورهای مختلف به خصوص در کشورهای توسعهیافته رواج دارد اما در ایران هم مردم و پیمانکاران با آن غریبهاند هم مسؤولان عمرانی. به همین دلیل استفاده از این روش در راهسازی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال برای نخستین بار سبب شده تا سؤالات فراوانی برای مردم و رسانهها در خصوص معایب و مزایای این روش ایجاد شود.
در رویه بتنی که گفته میشود عمر بسیار طولانیتری نسبت به آسفالت دارد، با کاهش هزینه نگهداری و ترمیم رویه جاده، درآمدهای پایدار آزادراه به خصوص در بخش عوارض، با کسر اقساط و سود سرمایهگذار از پروژه، صرف پروژههای عمرانی دیگر میشود. این در حالی است که در رویه آسفالت به دلیل بالا بودن هزینههای تعمیر و نگهداری، ممکن است درآمد عوارضی حتی کفاف سود سرمایهگذار را هم ندهد. داوود کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سال ۹۴ گفته بود درآمد عوارضی آزادراه تهران-قم تنها معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینههای تعمیر و نگهداری آن است.
با این وجود همچنان پرسشهایی در خصوص کیفیت بتن و سیمان تولیدی کشور برای استفاده در راهسازی، مرجع رسیدگی به کیفیت این محصولات، فناوریهای پیچیده روز دنیا در بخش آزمایشهای مقاومت بتن، تسلط پیمانکاران و شرکتهای راهسازی به دانش رویهسازی بتنی در جادهها و… باقی مانده است که با بهرهبرداری از پروژههای در دست اجرای راهسازی که در آنها از رویه بتنی استفاده میشود، میتوان به بخشی از پاسخهای این سؤالات رسید.
گفتنی است در حال حاضر در چند پروژه مهم راهسازی از جمله قطعه یک آزادراه تهران-شمال، ۶۰ کیلومتر از آزادراه اصفهان-شیراز، آزادراه بیرجند-قائن در خراسانجنوبی، باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد، اپرون (پارکینگ) غربی فرودگاه امام خمینی(ره)، و باند فرودگاه تبریز از رویه بتنی استفاده میشود. پیش از این نیز وزیر راه و شهرسازی در نامهای به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دستور داده بود تا پایان دولت یازدهم باید ۱۰ درصد جادههای کشور به رویه بتنی مجهز شوند که تا به حال پروژههای راهسازی از این برنامه عقب هستند.
شکرچیزاده: امکان تولید بتن مناسب رویه جاده در داخل وجود دارد
محمد شکرچیزاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتوگو با مهر درباره استفاده از رویه بتنی در جادهها گفت: استفاده از رویه بتنی در جادهها و باند فرودگاهها در ایران به دلیل ارزان بودن قیر متداول نبوده است. با این حال در بخشهای دیگر عمرانی نشان دادهایم میتوانیم به خوبی بتن مورد نظر را در داخل کشور تولید و استفاده از آن را مدیریت کنیم. نمونه آن، جایگزینی بتن با فولاد در ساختمان و بلندمرتبهسازی و همچنین سدسازی و ساخت اسکله بنادر است که جزو نمونههای موفق در این خصوص به شمار میروند.
وی با بیان اینکه استفاده از رویه بتنی در جادهها به جای آسفالت از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم در دنیا رونق یافت، افزود: به عنوان نمونه در کرهجنوبی بیش از ۶۰ درصد آزادراهها با استفاده از بتن روسازی شدهاند. این در حالی است که در کشوهای توسعهیافته علیرغم انکه توانایی تولید آسفالت با عمر ۱۵ سال برای رویه جادهها را دارند، اما به دلیل انکه گفته میشود رویه بتنی در این کشورها بیش از ۵۰ سال عمر میکند، روسازی جاده با بتن کاربرد بیشتری دارد.
وی با اشاره به دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی مبنی بر دستیابی به رکورد رویه بتنی در ۱۰ درصد جادههای اصلی و شریانی کشور تا انتهای دولت یازدهم، اظهار کرد: در ابتدای دولت یازدهم به دلایلی چون نبود پیمانکار آموزش دیده در این زمینه، اجرای این دستورالعمل متوقف ماند اما از اواخر سال ۹۳ و ابتدای سال ۹۴ استفاده از بتن در راهسازیها در دستورکار قرار گرفت و در چندین پروژه در حال حاضر از جمله آزادارههای تهران-شمال، اصفهان-شیراز، بیرجند-قائم و باند چند فرودگاه در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم ظرف یکی دو سال آینده به برنامه ۱۰ درصد رویه بتنی در جادهها دست یابیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی توانایی شرکتهای داخلی تولیدکننده بتن و سیمان به عنوان اصلیترین ماده اولیه بتن را برای استفاده در روسازی راهها بالا توصیف و تصریح کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر همه آزمایشگاههای فنی و مقاومت بتن به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتقل شدهاند و مرکز تحقیقات نیز اشراف کامل به آزمایش کیفیت تولیدات شرکتهای بتنسازی دارد.
وی درباره پیشرفت ساخت رویه بتنی باند ۲۹ فرودگاه مهرآباد گفت: ساخت این باند به پایان رسیده و حتی در ایام تعطیلات عید نوروز نیز به دلیل پیک سفرها مورد استفاده قرار گرفت با این حال بخشهایی از نوررسانی و نصب علایم باند همچنان باقی مانده که در هفته دولت به بهرهبرداری میرسد.
عضو هیأت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه داد: در روسازی جاده با بتن که عمر مفید آن ۴ تا ۵ برابر آسفالت است، اگرچه هزینه اجرای آن در هنگام ساخت تا ۱۰ درصد گران تر از آسفالت تمام میشود، اما به دلیل بالا بودن عمر مفید آن و بینیاز بودن از ترمیم و نگهداری جاده تا طولانی مدت، این روش بسیار ارزان تر از آسفالت خواهد بود چون در جادههای آسفالتی در هر ۲ تا ۳ سال یک بار باید رویه راه ترمیم شود.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دانش فنی پیمانکاران راهسازی برای ساخت رویه بتنی در آزادراهها، خاطرنشان کرد: در ایران شرکتهای پیمانکاری که به دانش ساخت رویه بتنی مسلط باشند وجود دارند اما تعداد آنها کم است به همین دلیل بخش بتن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمادگی دارد آموزشهای لازم در این زمینه را به مهندسان شرکتهای راهسازی ارایه دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.