قرائت گزارش عملکرد مجلس نهم در مجلس دهم

  رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گزارشی از عملکرد مجلس نهم در حال تهیه است که قرائت آن به مجلس دهم موکول خواهد شد. به گزارش خانه ملت، محمدعلی پورمختار با اشاره به تهیه گزارشی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ در زمینه بررسی عملکرد مجلس نهم، گفت: اولین باری است که […]

 

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گزارشی از عملکرد مجلس نهم در حال تهیه است که قرائت آن به مجلس دهم موکول خواهد شد.

به گزارش خانه ملت، محمدعلی پورمختار با اشاره به تهیه گزارشی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ در زمینه بررسی عملکرد مجلس نهم، گفت: اولین باری است که مجلس، ایرادات و اشکالات خود را در زمینه قانون‌گذاری و نظارت به صورت گزارشی مورد نقد قرار خواهد داد.

ابعاد گزارش عملکرد مجلس نهم

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس نهم شورای اسلامی به ابعاد این گزارش اشاره کرد و اظهار داشت: در این گزارش به نحوه ایفا وظایف نمایندگی، عملکرد کمیسیون‌های تخصصی، موانع و مشکلات قانون‌گذاری و فعالیت‌هایی که نمایندگان در داخل صحن و کمیسیون‌‌ها دارند پرداخته می‌شود و با جزییات به تمام این موارد رسیدگی خواهد شد.

 نحوه تهیه گزارش

وی در خصوص نحوه تهیه این گزارش و کسب اطلاعات توضیح داد: برای این کار فرم‌هایی طراحی کردیم و در واق از نمایندگان استعلام نظر صورت گرفت. تعداد قابل توجهی از همکاران به سؤالات پاسخ داده‌اند و اطلاعات جمع‌بندی شده است. در این مسیر از نمایندگان ادوار و دولت نیز طرح سؤال شد.

نظر خواهی از دولت در زمینه عملکرد قوه مقننه

پورمختار ادامه داد: از بخشی از دولت در خواست شد تا نظر خود در خصوص طرز کار مجلس و مشکلاتی که با دستگاه قانون‌گذاری کشور دارند را به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال کنند تا گزارش جامعی تهیه شود.

به گفته این نماینده، برای تهیه این گزارش مصاحبه‌های انفرادی با برخی نمایندگان صورت گرفته تا اطلاعات دقیق تری در گزارش مذکور درج شود.

وی به علت بررسی عملکرد مجلس اشاره کرد و گفت: گزارش با این نگرش که مجلس به معنی واقعی در رأس امور باشد به معنای واقعی در مسایل مختلف کشور اثر‌گذار باشد تهیه می‌شود. متأسفانه نمایندگان به شدت درگیر مسایل اجرایی و جزیی هستند و کارآمدی لازم را ندارد. عدم کار آمدی اعضای پارلمان اثر مستقیمی در کاهش کار آمدی دستگاه قانون گذاری کشور دارد.

استانی شدن انتخابات مجلس گره گشای مشکلات دستگاه قانون گذاری

پورمختار در ادامه به راهکاری برای حل مشکلات نمایندگی و مجلس پرداخت و توضیح داد: یکی از راهکارهای حل این مشکل را استانی شدن انتخابات مجلس می‌دانم. اگر این موضوع با توافق و تفاهم شورای نگهبان در سال اول مجلس آینده به نتیجه برسد و اجرایی شود، می‌تواند به رفع مشکلاتی که مجلس با آن روبه‌رو است کمک به‌سزایی کند.

 

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که گزارش در مرحله مقدماتی است، اظهار داشت: کارهای مقدماتی آن انجام شده است، در مرحله تنظیم گزارش هستیم، با توجه به زمان کوتاهی که تا پایان مجلس نهم باقی مانده است، تصور می‌کنم قرائت آن به مجلس دهم موکول شود.