برجام توافقی موفقیت‌آمیز برای دیپلماسی مدرن است

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا برجام توافقی موفقیت‌آمیز برای دیپلماسی مدرن است سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در دومین سال حصول توافق هسته‌ای، برجام را یکی از موفقیت‌آمیز‌‌ترین توافق‌ها در دیپلماسی مدرن توصیف کرد و گفت که ادامه رهبری آمریکا در جهان از طریق تداوم تعهد این کشور به توافق هسته‌ای ممکن خواهد […]

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا

برجام توافقی موفقیت‌آمیز برای دیپلماسی مدرن است

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در دومین سال حصول توافق هسته‌ای، برجام را یکی از موفقیت‌آمیز‌‌ترین توافق‌ها در دیپلماسی مدرن توصیف کرد و گفت که ادامه رهبری آمریکا در جهان از طریق تداوم تعهد این کشور به توافق هسته‌ای ممکن خواهد بود.

به گزارش ایلنا، جن‌ساکی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا در زمان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر شده است نوشت: امروز جمعه دومین سال حصول یکی از موفقیت‌آمیز‌‌ترین توافق‌ها در دیپلماسی مدرن است و این سالگرد یادآور آن چیزی است که آمریکا می‌تواند از طریق دیپلماسی به تعامل برسد؛ زمانی که رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه، دفاع و انرژی در کنار کارکنان داخلی و کارکنان سرویس خارجی در جبهه مقدم دیپلماسی با یکدیگر کار می‌کنند.

 

وقتی مذاکرت شروع شد، من در وزارت امور خارجه بودم و زمانی که این رایزنی‌ها سرانجام به نتیجه رسید و تا ماه‌های پس از آن در کاخ سفید بودم. واشنگتن روی یک درگیری عمدتاً حزبی بر سر جزییات نهایی این توافق متمرکز بود. هنوز اعضای هر دو گروه تردیدهایی نسبت به پایبندی ایران به تعهداتش داشتند و یک نبرد تلخ در میان گروه‌های لابی پرنفوذ برای کشتن توافق از طریق اعمال تحریم‌های مضاعف به راه انداخته شد که چندین تجربه نزدیک به مرگ را در پی داشت. اما اتفاقات زیادی در طول دو سال گذشته روی داد که آمریکایی‌ها و متحدان و شرکایمان را امن‌تر کرد. ایران هسته رآکتور آب سنگین خود را در آورده، تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش داده و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی‌های فراگیر داده است. جامعه بین‌الملل اکنون دید گسترده‌تری برای نظارت جهت ادامه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دارد.