حضور در بازار رقابت جهانی در گرو رفع نقاط ضعف صنعت خودرو است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی حضور در بازار رقابت جهانی در گرو رفع نقاط ضعف صنعت خودرو است عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی اظهارداشت: امروز شرکت‌هایی در بازار خودرو کشور فعالیت دارند که رقم تولیدات آنها به میزانی نیست که بازار خودرو داخل را رقابتی نماید. محمدرضا‌منصوری در گفت‌و‌گو با خبر خودرو اظهارداشت: […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی

حضور در بازار رقابت جهانی در گرو رفع نقاط ضعف صنعت خودرو است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی اظهارداشت: امروز شرکت‌هایی در بازار خودرو کشور فعالیت دارند که رقم تولیدات آنها به میزانی نیست که بازار خودرو داخل را رقابتی نماید.

محمدرضا‌منصوری در گفت‌و‌گو با خبر خودرو اظهارداشت: صنعت خودرو برای دستیابی به توسعه و رشد کیفیت باید ضمن رقابت در داخل با بازار جهانی رقابت نماید در حالی که ایجاد رقابت‌پذیری در داخل مشکلی از این صنعت حل نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: باید تناسب کیفیت خودروهای موجود با قیمت آنها توجیه‌پذیر باشد این در حالی است خودروهایی در بازار داخل عرضه می‌شود که هیچ توجیه منطقی در بازار و نرم قیمت‌های جهانی ندارند.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز به نظر می‌رسد تنها دو خودروساز در بازار خودرو ایران فعالیت دارد و همچنان سهمی خوبی از بازار داخل را نیز در اختیار دارند در حالی که باقی خودروسازان به جهت تیراژ و قیمت تولیدات سهم کمی از بازار خودرو ایران دارند.

وی گفت: تا زمانی که خودروهای تولیدی در کشور به لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت در بازار‌های جهانی نباشد مسلماً صادرات خودرو نیز هر روز با افت بیش‌تر همراه خواهد شد.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس دهم با اشاره به تأثیر نرخ دلار در سودآوری بازار صادرات اظهارداشت: با افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی اغلب کشور‌ها اقدام به صادرات محصولات و افزایش ارزآوری می‌کنند در حالی که امروز با وجود کاهش ارزش پول ملی عملاً این امکان برای خودروسازان در حوزه صادرات فراهم نیست.

منصوری همچنین به نبود قیمت و کیفیت رقابتی تولیدات داخلی خودروسازان پرداخت و افزود: در شرایطی که بسیاری از قطعات موردنیاز خودروسازان در داخل تأمین می‌شود، مسلماً نباید قیمت‌ها چندان در داخل افزایش داشته باشد بی‌تردید نمی‌تواند نرخ تورم و حقوق و دستمزد‌ها تا این میزان بر قیمت نهایی تولیدات تأثیر‌گذار باشد .

 

وی گفت: امروز نقاط ضعف زیادی در صنعت خودرو وجود دارد که باید رفع شود تا امکان حضور در بازار رقابت فراهم گردیده و بتوان به توسعه صادرات خودرو دست یافت.