قطعه‌سازانی که با جایگزینی محصولات جدید به مرز ورشکستگی می‌روند

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو قطعه‌سازانی که با جایگزینی محصولات جدید به مرز ورشکستگی می‌روند دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور می‌گوید: طرح پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از محل پیش‌فروش‌ها عملی نیست چرا که بخش زیادی از ارقام به‌دست آمده از جریان پیش‌فروش خودروسازان برای خرید کالای خارجی و سی‌کی‌دی خودروهای جدید […]

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو

قطعه‌سازانی که با جایگزینی محصولات جدید به مرز ورشکستگی می‌روند

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور می‌گوید: طرح پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از محل پیش‌فروش‌ها عملی نیست چرا که بخش زیادی از ارقام به‌دست آمده از جریان پیش‌فروش خودروسازان برای خرید کالای خارجی و سی‌کی‌دی خودروهای جدید هزینه می‌شود.

آرش‌محبی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبر خودرو اظهارداشت: در صورتی که در آینده نیز ۴۰ درصد از تولیدات جدید نیز داخلی‌سازی شوند همچنان ۶۰ درصد از این تولیدات به صورت سی‌کی‌دی وارد خواهد شد که طبعاً شرکت‌ها نیازمند تأمین خارجی از محل پیش‌فروش‌ها خواهند بود.

وی تصریح کرد: هر چند خودروسازان می‌توانند از محل سودهایی که در جریان تولیدات جدید و پیش‌فروش‌ها به‌دست می‌آورند بخشی از مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمایند.

محبی‌نژاد همچنین یکی از معضلات قطعه‌سازان را تولید خودروهای جدید اعلام کرد و افزود: در شرایطی که روز به روز اوضاع قطعه‌سازان رو به وخامت است، بی‌شک تولید خودروهای جدید به جهت شیب عمق ساخت داخل موجب کاهش سهم قطعه‌سازان داخلی در روند تولید خواهد شد.

وی گفت: در حالی که امروز سهم قطعه‌ساز داخلی در تولید محصولاتی مانند پراید، سمند، پژو ۴۰۵ حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است بی‌تردید با جایگزینی و تولید خودرویی جدیدی که با ۲۰ تا ۴۰ درصد ساخت داخل آغاز می‌شود بخش زیادی از قطعه‌سازان با افت تولید و ورشکستگی مواجه خواهند شد.

وی افزود: روند جایگزینی خودروهای جدید با خودروهای قدیمی در صورتی که با روال کنونی پیش برود در بهترین حالت و با داخلی‌سازی ۴۰ درصد نیز خیل عظیمی از قطعه‌سازان را بیکار خواهد کرد بنابراین باید فکری برای این مسأله شود.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو کشور، افزایش سرعت در دستیابی به عمق ساخت داخل خودروهای جدید را راهکار رفع این مشکل دانست و اظهارداشت: باید عمق ساخت داخل خودروهای جدید با سرعت بیش‌تری صورت گیرد ضمن این‌که پروسه جایگزینی خودرو‌ها را با برنامه دقیقی اجرایی شود.

 

محبی‌نژاد همچنین با اشاره به شروط چهارگانه وزارت صنعت برای مشارکت‌های جدید خودروسازان گفت: یکی از این شروط شروع تولید با عمق ساخت داخل ۴۰ درصد بود که در صورتی که این شرایط در تولیدات جدید رعایت شود قطعا ظرف یک تا دو سال به عمق ساخت داخل ۷۰ درصد خواهیم رسید اما چنانچه شروع با ساخت داخل کم‌تری باشد مسلماً در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.