ارایه ضمانت‌نامه مشکل پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی است

    محسن بهرامی ارض‌اقدس، توسعه صادرات را یکی از راهکار‌‌ها و سیاست‌های مهم دولت برای خروج از رکود دانست و گفت: در سال جاری یکی از سیاست‌های مهم دولت برای خروج از رکود، باید تشویق و توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت از تولید صادرات محور باشد. رییس کمیسیون توسعه تجارت ‌و تسهیل صادرات اتاق […]

 

 

محسن بهرامی ارض‌اقدس، توسعه صادرات را یکی از راهکار‌‌ها و سیاست‌های مهم دولت برای خروج از رکود دانست و گفت: در سال جاری یکی از سیاست‌های مهم دولت برای خروج از رکود، باید تشویق و توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت از تولید صادرات محور باشد.

رییس کمیسیون توسعه تجارت ‌و تسهیل صادرات اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با صما در خصوص راهکارهای توسعه صادرات خدمات فنی ‌و مهندسی در سال جدید تأکید ‌کرد: در حوزه صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی، علاوه بر اقدامات عمومی که باید دولت انجام دهد، باید حمایت‌های دیگری نظیر پشتیبانی سیاسی توسط دفاتر نمایندگی خارج از کشور شامل رایزنی‌های سیاسی ‌و اقتصادی از طریق بازاریابی در کشورهای هدف ارایه کند.

وی در عین حال با اشاره به ضرورت حمایت صندوق ضمانت صادرات از این قبیل پروژه‌ها اضافه ‌کرد: علاوه براین، تأمین ارز از طریق صندوق توسعه ملی برای تهیه ماشین‌آلات مورد نیاز و سرمایه‌گذاری‌هایی است که نیاز به ارز دارد، از دیگر اقداماتی که دولت می‌تواند در این زمینه انجام دهد.

بهرامی خدمات دیگری شامل پشتیبانی مالی، تأمین نقدینگی، ضمانت پیمانکاران فعال در خارج از کشور را در عرصه صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی، ضروری خواند و افزود: در کشورهای خارجی پیمانکاران ایرانی معمولاً در مقابله با رقبای موجود برای ارایه ضمانت‌نامه با مشکل مواجهند؛ مخصوصاً در شرایط تحریم که این رقابت‌‌‌ها را بسیار سخت و فشرده می‌کند.

خرید خدمات فنی ‌و مهندسی از داخل کشور

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین با اشاره به لزوم حمایت دولت از طریق تخصیص اعتبارات خرید تشریح کرد: در حال حاضر با توجه به این‌که کشور ما کمک‌های مختلفی را به کشورهایی می‌کند که با آن‌‌‌ها روابط سیاسی دارد، این کمک‌‌‌ها را می‌تواند در قالب خرید خدمات فنی ‌و مهندسی از داخل کشور ارایه کند.

وی افزود: به این معنا که اگر دولت تعهدی را در قبال کشوری بر عهده دارد، به ازای عمل به تعهد خود بهتر است این کمک را در قالب اجرای پروژه‌های عمرانی مثل ساخت راه، تونل، واحد مسکونی و… در این کشور‌‌ها ارایه و از این طریق پیمانکاران داخلی را نیز در جهت توسعه صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی پشتیبانی کند.

رییس کمیسیون توسعه تجارت‌ و تسهیل صادرات اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر این‌که توسعه صادرات غیرنفتی یکی از استراتژی‌های مهم اقتصادی کشور چه در حوزه کالا و چه در حوزه خدمات است، گفت: طبیعتاً بخش توسعه صادرات خدمات، از اهمیت بیش‌تری نسبت به صادرات کالا برخوردار است و دولت برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی باید به راهکارهای مورد اشاره جامه عمل بپوشاند.

بهرامی با بیان این مطلب تصریح ‌کرد: چرا که ما در حوزه خدمات فنی ‌و مهندسی، به ویژه در مقایسه با کشورهای همسایه، از امکانات بسیار زیاد و مزیت‌های نسبی بالقوه‌ای برخورداریم که کشورهای رقیب ما در منطقه فاقد این مزیت‌ها هستند.

وی با ارایه مثالی در این زمینه افزود: به عنوان مثال ما در کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس، کشورهای CIA، خاورمیانه و حتی کشورهای آفریقایی، به لحاظ داشتن کادر مجرب، شرکت‌های بزرگ فنی ‌و مهندسی، مهندسان تحصیلکرده و باتجربه، مزیت نسبی به لحاظ رقابتی برای گرفتن پروژه‌های خدمات فنی ‌و مهندسی در حوزه‌های را‌ه‌سازی، خانه‌سازی، سد‌سازی و پل‌سازی داریم.

 

بهرامی خاطرنشان‌کرد: نمونه‌های آن نیز در دوران سخت دولت‌های نهم ‌و دهم در کشورهای مختلف نظیر ترکمنستان، قزاقستان و کشورهای آفریقایی اجرا شده و پیمانکاران ایرانی داخلی پروژه‌های بزرگی را اجرا کرده‌اند.