معاون حقوقی شورای عالی انجمنهای جانبازان قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ایثارگران اجرایی نشده است هانیه قنادزاده- نشست خبری شورای عالی انجمنهای ایثارگران پیرامون مطالبات ایثارگران و معیارهای آنان برای انتخاب رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور یوسف مجتهد، معاون حقوقی شورای عالی انجمنهای ایثارگران، امیر عقیقی، سخنگوی شورا و عضو هیأت […]
معاون حقوقی شورای عالی انجمنهای جانبازان
قانون برنامه ششم توسعه در خصوص ایثارگران اجرایی نشده است
هانیه قنادزاده- نشست خبری شورای عالی انجمنهای ایثارگران پیرامون مطالبات ایثارگران و معیارهای آنان برای انتخاب رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور یوسف مجتهد، معاون حقوقی شورای عالی انجمنهای ایثارگران، امیر عقیقی، سخنگوی شورا و عضو هیأت امنا، حقشنو، نایبرییس شورا و جمعی دیگر از اعضای شورا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مناقصهمزایده، یوسف مجتهد در این نشست با اشاره به شاخصههای کلی انتخاب ریاست بنیاد، گفت: ما طی نامهای رسمی شاخصههایی که نیاز است معاونت ریاست جمهوری و ریاست بنیاد شهید داشته باشد را به رییسجمهور اعلام کردهایم تا به کمک آن و انتخاب یک رییس توانا، ضعفهای گذشته رفع شده و اشتباهات جبران شود، متأسفانه انتصابات دو دوره اخیر مشکلات ایثارگران را بیشتر از گذشته کرده است و به دلیل مسایل مختلفی که در بنیاد به وجود آمد، دیگر مسؤولین نیز نتوانستند اقدامات مؤثر مورد نیاز جامعه ایثارگر را به ثمر برسانند، از همین رو در شورا تصمیم گرفته شد برخی شاخصهای عمومی برای انتخاب ریاست بنیاد منعکس شود.
وی افزود: حجتالاسلام شهیدی در سخنرانیهای خود میگفت روزی که من عهدهدار مسؤولیت بنیاد شهید شدم، فکر میکردم با کاری مطابق ۳ وزارتخانه روبهرو هستم اما حالا میگویم حجم کار در بنیاد از ۵ وزارتخانه نیز بیشتر است. همانطور که رییس بنیاد اشاره کرد، حجم فعالیتها و مطالبات در بنیاد شهید بسیار زیاد است و همین موضوع، کار مدیر آن را سختتر میکند. لذا به دنبال آن هستیم کسی عهدهدار مسؤولیت باشد که معتقد به فرهنگ ایثارگران و رسیدگی به آنان باشد و بتواند مشکلاتی که نادانسته برای مجروحین و خانواده شهدا پیش آمده به همراه سهلانگاریها و کوتاهیها را رسیدگی و حل کند. وقتی مقاممعظمرهبری فرمان تجمیع بنیاد شهید و بنیاد جانبازان و ستاد آزادگان را دادند یک نکته اساسی در آنجا ذکر کردند که این اتفاق مشروط به نهادی بودن باشد. تفاوتهایی میان ساختار نهاد و وزارتخانه و سازمانها است. در نهاد شما در ابتدای امر به فکر امکانات و تجهیزات مستقر در آنجا نیستید و کاغذبازیها در نظام نهادی به شدت کاهش پیدا میکند و کارها سرعت بهتری دارد.
مجتهد با اشاره به حساسیتهای کار در بنیاد شهید گفت: مشکلات پیش رو ما را وادار میکند که به دنبال مدیران وزارتخانهای نباشیم. با توجه به کهولت سن آقای شهیدی و بیماریهای جسمانی، وی معضلهایی در اداره بنیاد داشت. فردی که توانایی جسمی نداشته باشد در عرصه مدیریت کلان نمیتواند موفق باشد. مدیری میخواهیم که جوان و با سابقه مدیریت سطح کلان و حتیالامکان عضو جامعه ایثارگری باشد. برنامه جامعی داشته باشد، زیرا کسانی که بدون برنامه وارد بنیاد شدند در واقع زمان را برای برنامهریزی به هدر دادند. برخی مدیران گاهی در طی دو سال هم نتوانستند فضای بنیاد را شناخته و به این دلیل لطمات زیادی به آن وارد کردند. مدیر انتخابی باید در جامعه ایثارگری خوشنام باشد، زیرا کسانی بودند که در تصدی مسؤولیتهای مختلف در بنیاد افرادی را از بیرون آورده و مدیریت را حزبی و جناحی کردند. به این مسایل باید توجه شود.
معاون حقوقی شورای عالی انجمنهای جانبازان با اشاره به توانمندی مدیر پیشنهادی با نهادها و قوای ۳گانه گفت: رییس بنیاد باید توانایی ارتباطات قوی با سایر دستگاهها را داشته باشد. وقتی فردی این توان را ندارد، نمیتواند انسجام مدیریتی خود را حفظ کند و از قوانین حاکم بر بنیاد دفاع کرده و مطالبات ایثارگران را در دستگاههای مربوط پیگیری کند. همانطور که مدیران فعلی بنیاد همچنان نتوانستند ارتباط خوبی با نیروهای مسلح برقرار کنند و مشکلات ایثارگران از ناحیه نیروهای مسلح معطل این تعامل مانده است. همچنین مسؤولان بنیاد با نمایندگان مجلس تعامل کاملی نداشتند و مشکلات قانونی آنان بر زمین مانده است. طی ۶ ماه گذشته ۴ قانون اصلی و مهم همچون قانون بودجه، قانون برنامه ششم همزمان با طرح اصلاح قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران در مجلس بحث شده است. این درحالی است که جامعه ایثارگران نمیدانند که بنیاد شهید بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بیمه بدهی دارند و این معضل همچنان رسیدگی نمیشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.