جمع‌آوری زباله‌های فضایی با « بکسل مغناطیسی »

جمع‌آوری زباله‌های فضایی با « بکسل مغناطیسی » آژانس فضایی اروپا برای جلوگیری از ازدیاد زباله‌های فضایی طراحی را برای مقابله با این مشکل ارایه داده است که در آن یک ماهواره به‌نام «بکسل مغناطیسی» زباله‌های فضایی را جمع‌آوری خواهد کرد. به گزارش ایرنا، بیش از ۵۰۰ هزار زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد […]

جمع‌آوری زباله‌های فضایی با « بکسل مغناطیسی »

آژانس فضایی اروپا برای جلوگیری از ازدیاد زباله‌های فضایی طراحی را برای مقابله با این مشکل ارایه داده است که در آن یک ماهواره به‌نام «بکسل مغناطیسی» زباله‌های فضایی را جمع‌آوری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، بیش از ۵۰۰ هزار زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد که با سرعت ۲۹ هزار کیلومتر در ساعت در فضا سرگردان‌ هستند که در این شرایط برخورد یکی از قطعات زباله‌های فضایی به فضاپیماها، ماهواره‌ها و ایستگاه فضایی بین‌المللی خسارات جدی را به همراه خواهد داشت.

زباله‌های فضایی مانعی برای رسیدن به ستاره‌ها هستند. از هزاران قطعه پیچ و مهره‌‌ی فضاپیما‌ها گرفته تا دستکش‌های فضانوردان و بازمانده‌های قطعات فضاپیماهای قبلی، اطراف زمین را تبدیل به زباله‌دان کرده‌اند. در صورتی که این زباله‌ها کمی پایین‌تر از جو زمین بودند، می‌سوختند و از بین می‌رفتند اما در مدار زمین این زباله‌ها برای سال‌ها باقی ‌می‌مانند؛ یک ماهواره کوچک تا ۲۴۰ سال در فضا باقی می‌ماند. برای از بین بردن این زباله‌های فضایی دانشمندان راه‌حل‌هایی را پیشنهاد داده‌اند.

برای حل مشکل زباله‌های فضایی ایده‌های زیادی هست که یکی از بهترین راه‌حل‌‌ها ارسال آنها به جو زمین است که باعث میشود زباله‌ها سوخته و نابود شوند و همچنین قراردادن زباله‌ها در مدار گورستان که پایین‌‌‌ترین مدار زمین است.

امیلین فاباچر، یکی از محققان آژانس فضایی اروپا (ESA) و استاد دانشگاه تولوز (Toulouse) فرانسه طرح بکسل مغناطیسی ماهواره‌ها را به وسیله‌ی ابررسانایی که در دماهای بالا باعث ایجاد میدان مغناطیسی پرقدرت می‌شود، پیشنهاد کرده است.

 

این بکسل مغناطیسی به ماهواره‌های منهدم‌شده چسبیده و بدون هیچ مشکلی آنها را از مدار خارج می‌کند و نیاز به هیچ ابزاری برای لمس و خرج کردن از مسیر برنامه‌ریزی ماهواره‌ها نیست. این وسیله همچنین می‌تواند برای انتخاب مناسب‌‌ترین مسیر برای ماهواره‌های فعال و یامشخص کردن زاویه تلسکوپ‌های فضایی، کاربرد داشته باشد.