جزییات همکاری ریلی ایران و آلمان

مدیرعامل راه‌آهن تشریح کرد جزییات همکاری ریلی ایران و آلمان در سال ۹۷ شاهد طراحی، ساخت و اجرای پروژه مربوط به امضای تفاهمنامه همکاری بین راه‌آهن ایران و شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا خواهیم بود. به گزارش تین‌نیوز، شرکت‌های راه‌آهن ایران و ایتالیا ۳ سند همکاری در زمینه آموزش و سرمایه‌گذاری امضا کردند که براساس این […]

مدیرعامل راه‌آهن تشریح کرد

جزییات همکاری ریلی ایران و آلمان

در سال ۹۷ شاهد طراحی، ساخت و اجرای پروژه مربوط به امضای تفاهمنامه همکاری بین راه‌آهن ایران و شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا خواهیم بود.

به گزارش تین‌نیوز، شرکت‌های راه‌آهن ایران و ایتالیا ۳ سند همکاری در زمینه آموزش و سرمایه‌گذاری امضا کردند که براساس این اسناد، مقرر شد علاوه‌بر تأمین ناوگان سریع‌السیر ریلی توسط شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا، احداث خط ۱۲۵ کیلومتری قطار سریع‌السیر بین قم-اراک نیز در دستور کار قرار گیرد. براساس این تفاهمنامه که به امضای سعیدمحمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و «رناتوما زونچینی»، مدیرعامل شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت (دانشکده راه‌آهن) رسید، مقرر شد علاوه‌بر تأمین ناوگان سریع‌السیر ریلی توسط این شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا، احداث خط ۱۲۵ کیلومتری قطار سریع‌السیر بین قم-اراک و ایجاد همکاری‌های آموزشی و علمی نیز در دستور کار قرار گیرد.

در این‌باره، گفت‌وگوی کوتاهی با مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا داشتیم که در آن به جزییات تفاهمنامه همکاری پرداخته شده است. سعید محمدزاده امضای این تفاهمنامه همکاری را در جهت اجرای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر قم-اراک دانست و عنوان کرد که این پروژه در کنار پروژه راه‌آهن قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان می‌تواند به ایجاد هماهنگی خطوط ریلی کشور به‌عنوان بخشی از یک کریدور بزرگ ریلی، کمک کند. وی خاطرنشان کرد: امید داریم که این پروژه ریلی با همکاری مشترک راه‌آهن ایتالیا و پیمانکاران داخلی و با تأمین مالی کشور ایتالیا به سرانجام خود برسد.

محمدزاده بخشی از این تفاهمنامه که بین راه‌آهن ایتالیا، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه کاربیا امضا شده را در جهت انتقال دانش فنی، تأمین و آموزش نیروی انسانی کشور برای انجام پروژه‌های ریلی و طرح‌های مطالعاتی و تبادل استاد عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که این تفاهمنامه‌ها به رشد تخصص نیروهای داخلی کشور کمک می‌کند.

در ادامه از سعیدمحمدزاده پرسیدیم، آیا این تفاهمنامه‌ها بین یک دانشگاه و یک شرکت راه‌آهن از هر دو کشور امضا شده است؟

مدیرعامل راه‌آهن افزود: این تفاهمنامه در دو بخش، یکی بین راه‌آهن ایتالیا و دانشگاه کاربیا، و دانشگاه علم و صنعت ایران و راه‌آهن ج.ا.ا است و دیگری نیز بین راه‌آهن ایران و شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا است.

محمدزاده درباره تاریخ سررسید برای انعقاد قرارداد تعیین شده گفت: اگر تفاهمنامه به‌خوبی پیش رود انشاا… در سال ۹۷ امیدواریم شاهد طراحی و ساخت راه‌آهن باشیم.

به گزارش تین‌نیوز، محمدزاده در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که ایتالیا در زمینه دانش ریلی ید طولایی دارد، آیا برای ساخت ناوگان مورد نیاز ایران هم‌، تفاهمنامه‌ای امضا شده است، گفت: تفاهمنامه فعلی ارتباطی با ساخت ناوگان ندارد اما تفاهمنامه‌های دیگری در این زمینه داریم که امیدواریم بتوانیم آنها را نیز به مرحله قرارداد برسانیم.

در آخر از مدیرعامل راه‌آهن پرسیدیم که با توجه به رفع تحریم‌ها، برای امضای این تفاهمنامه‌ها و انعقاد قراردادهای ریلی و ارتباطات مالی بین بانکی در سطح بین‌الملل (سوئیفت) مشکلی نداریم؟

 

محمدزاده ابراز امیدواری کرد که در مورد این تفاهمنامه مشکلی نداشته باشیم و افزود: ما همه توان خود را به‌کار گرفته‌ایم که مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.