بازگشت طرح مکالمه نامحدود تلفن همراه

  مکالمات نامحدود تلفن همراه که از چندی پیش به دستور رگولاتوری متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، مدتی است یکی از اپراتورهای تلفن همراه بار دیگر امکانی برای استفاده مشترکان از مکالمات نامحدود در نظر گرفته است. براین اساس مشترکان اپراتور اول یا شرکت ارتباطات سیار می‌توانند […]

 

مکالمات نامحدود تلفن همراه که از چندی پیش به دستور رگولاتوری متوقف شده بود، بار دیگر از سر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، مدتی است یکی از اپراتورهای تلفن همراه بار دیگر امکانی برای استفاده مشترکان از مکالمات نامحدود در نظر گرفته است. براین اساس مشترکان اپراتور اول یا شرکت ارتباطات سیار می‌توانند با شماره‌گیری #۱۰۰۰ * نسبت به فعالسازی این طرح اقدام کند.

در قالب این طرح که «مکالمه همراهی» نامیده شده مشترکان می‌توانند براساس کارکرد قبض خود با پرداخت مبلغی از مکالمه نامحدود برخوردار شوند به عبارتی دیگر، براساس رقم قبض مشترک به او مبلغی پیشنهاد می‌شود تا به ازای پرداخت مبلغ آن این امکان ایجاد شود که مشترک از ۷۲۰ دقیقه مکالمه درون شبکه‌ای رایگان (با تلفن ثابت و یا موبایل همراه اول) بهره‌مند شوند.

اما اجرای طرح مکالمات نامحدود به‌طور گسترده، به سال گذشته برمی‌گردد که اپراتورهای مختلف تلفن همراه با طرح‌های تشویقی مختلف امکانی در نظر گرفتند تا مشترکان با پرداخت مبلغی بتوانند مدتی مکالمه نامحدود درون‌ شبکه‌ای داشته باشند.

پس از زمانی نه چندان‌ طولانی این طرح از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مورد بررسی قرار گرفت و دستور توقف آن صادر شد، چرا که به اعلام رگولاتور اجرای این طرح تأثیرات منفی متعددی بر کیفیت شبکه برجای گذاشته بود.

در ادامه این روند دفتر مطالعات ارتباطات و فن‌آوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرد: طرح مکالمه نامحدود درون شبکه‌ای در سایر کشورهای جهان و در اکثر قریب به اتفاق اپراتور‌ها اجرا می‌شود و از منظر رگولاتوری اقدامی موجه و کنشی رقابتی محسوب می‌شود.

اجرای چنین طرح‌هایی توسط اپراتورهای کشور به گفته کارشناسان منافع فراوانی برای ذی‌نفعان اعم از اپراتورها، مشترکان و دولت دارد و طرح‌های همه سر برد محسوب می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح اپراتور‌ها را ضد رقابتی تشخیص داد و دستور لغو طرح مکالمه نامحدود درون شبکه‌ای همه اپراتورهای همراه کشور را صادر کرد در حالی که به گفته کارشناسان طبق ماده (۶) و بند د ماده (۱۸) قانون سیاست‌های اصل ۴۴، شورای رقابت مسؤول تشخیص فعالیت ضد رقابتی است.

علاوه بر آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است حال آن که این کمیسیون مصوبه‌ای برای لغو طرح مکالمه نامحدود اپراتور‌ها صادر نکرده است.

برخی تحلیلگران معتقد بودند که این اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موجب تضییع حقوق مصرف‌کنندگان طرح تشویقی شده و آثار نامطلوبی را بر اپراتورهای ارتباطی و همچنین درآمد دولت از فعالیت این اپراتور‌ها به جای گذاشته است.

البته پس از مدتی مدیر بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در ارتباطات با امکان از سرگیری این نوع طرح‌ها تأکید کرد: طبق پروانه، امکان ارایه طرح‌های تشویقی تعرفه‌ای برای اپراتور‌ها وجود دارد.

حسین فلاح جوشقانی در گفت‌وگویی با تأکید بر این‌که قطعاً لازم است پیش از اجرای طرح‌های تشویقی، اپراتور‌ها جزییات آن را به رگولاتور اطلاع دهند، گفت: البته طبق پروانه اپراتور‌ها این‌گونه نیست که لازم باشد اپراتور برای ارایه هر طرح تعرفه‌ای، از ما تأییدیه داشته باشند.

وی ادامه داد: قطعاً اپراتور‌ها می‌توانند همین حالا هم در چارچوب پروانه خود به ارایه طرح‌های مختلف بپردازند، چرا که ما در این زمینه تعیین تکلیف نمی‌کنیم و این امکان وجود دارد که اپراتورهای مختلف تخفیف‌های متنوعی را برای مشترکان در نظر بگیرند.

به گفته او این موضوع نیز به بازاریابی و مارکتینگ آن‌ها بستگی دارد و ما تنها برای آن‌ها این شرط را در نظر گرفته‌ایم که کیفیت خود را کاهش نداده و اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی برای مشترکان داشته باشند و چارچوب‌های پروانه خود را رعایت کنند.

فلاح همچنین یادآور شد: بحث توقف سرویس مکالمات نامحدود هم زمانی اعلام شد که به دلیل افزایش ترافیک و کاهش کیفیت خدمات اعتراضاتی به سازمان منعکس شد.

وی عنوان کرد: به دنبال طرح این گلایه‌ها سازمان تنظیم مقررات از اپراتور‌ها خواست اطلاعات مربوط به تأثیر این طرح در شبکه خود را اعلام کنند تا ما بدانیم که به عنوان مثال چه تعداد از مشترکان از این طرح استفاده کرده‌اند، اجرای چنین طرح‌هایی چه اندازه در کیفیت شبکه تأثیر گذاشته و چه درآمدی برای اپراتور به همراه داشته است؟

مدیر بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ادامه داد: در آن مقطع هم بحث ما این نبود که جلوی اجرای این طرح‌ گرفته شود، بلکه ما بر این نکته تأکید داشتیم که باید شرایط اجرای طرح‌ها به گونه‌ای باشد که موجبات نارضایتی مشترکان از خدمات اپراتور را به همراه نداشته باشد.

وی ادامه داد: البته باید به این مسأله توجه داشت که برای ارایه طرح‌هایی از این دست لازم است ابتدا زیرساخت‌های مربوطه از سوی اپراتور فراهم شود که در این زمینه نیز ما جلسات متعددی با اپراتور‌ها داشته‌ایم تا به این نتیجه برسیم که چگونه می‌توان با حفظ کیفیت طرح‌های خوبی ارایه داد تا چه در ایام عید و چه ایام پس از آن، مشترکان بتوانند از تخفیف‌های اپراتور نیز بهره‌مند شوند.

فلاح جوشقانی در عین حال از همکاری اپراتور‌ها برای تهیه چارچوبی خاص برای طرح‌های تشویقی خبر داد و گفت: در این قالب تلاش داریم در عین حفظ کیفیت، ضرری هم به سایر اپراتور‌ها وارد نشود.

 

مدیر بررسی‌های فنی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در پایان یادآور شد: نکته دیگر آن که، در خصوص طرح‌های تشویقی هم‌‌، هیچ کشوری در دنیا این‌گونه نیست که این طرح‌ها را به‌طور تمام مدت ارایه کند، به هر حال طرح‌های تشویقی مربوط به یک دوره زمانی خاص می‌شوند و در زمان ارایه آن‌ها باید مشترک به‌طور شفاف بداند که تفاوت این سرویس با شرایط عادی از چه قرار است.