تزریق پول منجر به تولید نمی شود

رییس انجمن لوازم خانگی مطرح کرد تزریق پول منجر به تولید نمی شود رییس انجمن لوازم خانگی با طرح این سؤال که چرا برندهایی مانند سامسونگ و ال‌جی قطعات مهم و استراتژی را در داخل کشور تولید نمی‌کند، گفت: با مشوق‌هایی که دولت برای این برنده‌ها در نظر گرفته و نبود قوانین برای الزام در […]

رییس انجمن لوازم خانگی مطرح کرد

تزریق پول منجر به تولید نمی شود

رییس انجمن لوازم خانگی با طرح این سؤال که چرا برندهایی مانند سامسونگ و ال‌جی قطعات مهم و استراتژی را در داخل کشور تولید نمی‌کند، گفت: با مشوق‌هایی که دولت برای این برنده‌ها در نظر گرفته و نبود قوانین برای الزام در صادرات، این شرکت‌ها اهمیتی به تولید در داخل کشور نخواهند داد.

به گزارش میزان، محمدرضا دیانی اظهار‌ کرد: اگر این برند‌ها و حضور آنها در ایران شرایطی فراهم کند که ۵۰ درصد تولید صرف صادرات شود، می‌توان گفت این حضور برای کشور ارزش‌افزوده به همراه داشته است اما اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد، منجر به صدمه دیدن تولیدکننده داخلی خواهد شد.

وی افزود: در برخی کشور‌ها مانند چین، ویتنام، مکزیک یا لهستان شرایط به گونه‌ای است که این شرکت‌ها به عنوان هاب صنعتی به سراغ این کشور‌ها رفته‌اند و از آنها برای صادرات کالا به کشورهای دیگر بهره می‌گیرند. اگر چنین اتفاقی در مورد ایران هم رخ دهد، قطعاً امری مثبت ارزیابی می‌شود اما فعالیت فعلی برند‌ها در ایران نشان از چنین موضوعی ندارد.

دیانی تولید انبوه را یکی از موضوعات اساسی در توسعه صنعت لوازم خانگی به شمار آورد و گفت: در حال حاضراکنون کشورهای مختلف دنیا در برخورد با تولیدکنندگان ایرانی و یا حتی سایر تولیدکنندگان محدودیت‌های بسیاری را در نظر می‌گیرند. بر همین اساس می‌توان در ایران هم چنین رویکردی را مورد توجه قرارداد.

رییس انجمن لوازم خانگی تصریح‌ کرد: خارجی‌‌ها به جای پرداخت تعرفه ۴۰ تا ۴۵ درصدی از تعرفه‌های پایین واردات مواد اولیه استفاده می‌کنند، راحت‌تر ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند و ارزش‌افزوده‌ای هم برای کشور ندارند و از سوی دیگر قانون مشخصی برای میزان صادرات در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از مشوق‌های دولتی وجود ندارد.

دیانی با بیان اینکه دولت اگر تنها پول در بازار تزریق کند منجر به تولید نمی‌شود و تا زمانی که سود سپرده‌ها بالا باشد خریدی صورت نمی‌گیرد، افزود: بانک مرکزی با حمایت از سپرده‌گذاران مؤسسات غیرمجاز در واقع از نظام پرداخت سود بالا حمایت می‌کند که مانع رونق در بخش تولید است.

رییس انجمن لوازم خانگی ادامه ‌داد: بانک مرکزی پس از گذشت ۳ سال زیر بار اجرای طرح فروش کالای ایرانی نرفت، اما با آمدن سپرده‌گذاران به خیابان‌‌ها به این موضوع خط اعتباری اختصاص داده است در صورتی که بانک‌ها باید مانند کارخانه‌های ورشکسته ر‌ها شوند.

دیانی در ادامه با بیان این‌که هم اکنون بیش از ۸۵ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است، خاطر‌نشان‌ کرد: امروز نظام ربوی، بانک‌ها را تحت‌تأثیر قرارداده و تا زمانی که نرخ سود سپرده‌ها بالا باشد، مردم خرید نمی‌کنند و مشکل بیکاری و رکود تولید ادامه خواهد یافت.

رییس انجمن لوازم خانگی در ادامه با اشاره به تصویب طرح کارت اعتباری کالا در ستاد اقتصاد مقاومی، گفت: پیشنهاداتی درمورد کاهش این تسهیلات از ۱۰ میلیون به ۵ میلیون تومان و همچنین استفاده از یک منبع دیگر برای تأمین اعتبار مطرح است، لذا اگر دامنه افرادی که مشمول این طرح می‌شوند حل نشود، اجرای آن به ضرر بخش صنعت است.

وی ادامه ‌داد: برای تخصیص کارت‌های اعتباری پرداخت سود ۱۲ درصدی برای خریداران مطرح است و ۶ درصد سود نیز از طرف تولیدکننده باید پرداخت شود البته کارت اعتباری کالا نباید بابت خرید محصول خارجی اختصاص یابد.

 

دیانی گفت: جدیتی برای اجرای طرح کارت اعتباری کالا وجود ندارد البته که بهترین روش برای ایجاد رونق این است که خرید کالای داخلی صورت گیرد.