وعده مدیرعامل ایدرو برای ایجاد حدود ۱۱۷۰۰ شغل در سال جاری

وعده مدیرعامل ایدرو برای ایجاد حدود ۱۱۷۰۰ شغل در سال جاری معاون وزیر صنعت با بیان این‌که خودروسازان موظف به تسویه حساب قطعه‌سازان حداکثر در۴ماه هستند، گفت: فقط یک خودروساز این تکلیف را رعایت نمی‌کند که آقای وزیر پیگیر آن هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، منصورمعظمی در خصوص نوسازی تجهیزات صنعت نساجی گفت: قرار نیست ما […]

وعده مدیرعامل ایدرو برای ایجاد حدود ۱۱۷۰۰ شغل در سال جاری

معاون وزیر صنعت با بیان این‌که خودروسازان موظف به تسویه حساب قطعه‌سازان حداکثر در۴ماه هستند، گفت: فقط یک خودروساز این تکلیف را رعایت نمی‌کند که آقای وزیر پیگیر آن هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، منصورمعظمی در خصوص نوسازی تجهیزات صنعت نساجی گفت: قرار نیست ما در تمام حوزه‌ها ورود کنیم.

وی ادامه‌داد: به ما تکلیف کردند مشکلات شرکت بافت بلوچ را حل کنیم که ما ورود کردیم و در حال حاضر ماشین‌آلات را خریداری کرده و وارد کرده‌ایم.

این مقام مسؤول تأکیدکرد: اما واقعیت این است که صنعت نساجی کشور حال خوبی ندارد. این صنعت نیازمند چند کار جدی برای بهبود است. نخستین کار این است که نوسازی در تجهیزات و ماشین‌آلات صورت پذیرد.

وی افزود: نکته دوم حمایت‌های دولت در مورد تعرفه‌ها است و نکته سوم هم این است که دولت به بخش خصوصی برای تأمین منابع کمک کند.

میزان واردات نساجی بسیار نگران‌کننده است

معظمی تصریح‌کرد: من به عنوان یک مصرف‌کننده پوشاک و محصولات نساجی می‌گویم سلیقه مشتری داخلی از مصرف تولیدات داخل به سمت تولیدات خارجی رفته و این بسیار خطرناک است. باید این سؤال را پرسید که تولیدات ترک چه مزیتی دارد که ما نمی‌توانیم در کارخانه‌های نساجی و پوشاک داخل آن را تولید کنیم؟

وی با اشاره به سهم صنعت نساجی در صنایع کشور گفت: این صنعت به لحاظ پیچیدگی بسیار ساده‌تر از صنایع دیگری است که ما توانستیم در آنها پیشرفت کنیم. پس حتماً می‌توانیم در بخش پوشاک هم مشکلات را حل کرده و با سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت می‌دهیم بازارهای خارجی را هم به دست بیاوریم. همان‌طور که در صنایعی مانند پتروشیمی و قطعه‌سازی توانستیم این کار را انجام دهیم.

رییس هیأت عامل ایدور تصریح کرد: علت این‌که در صنعت نساجی نتوانستیم بازارهای بین‌المللی را به دست بگیریم این است که این صنعت نتوانسته خود را با تکنولوژی روز دنیا به روز کرده و در زمینه تولید و طراحی از دنیا عقب مانده است.

 

همچنین رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی‌سازی صنایع ایران از ایجاد ۳۷۱۱ شغل مستقیم و ۸۰۰۰ شغل غیرمستقیم در سال جاری خبر داد که در مجموع بیش از ۱۱۷۰۰ شغل جدید می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به عملکرد این سازمان توسعه‌ای اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازی‌سازی صنایع ایران(ایدرو) ۱۸ طرح صنعتی با بودجه ۶۱۰۰ میلیارد تومانی در دست اجرا دارد که برای سال ۱۳۹۶ با گرای طرح‌هایی که در دست انجام است ۳۷۱۱ شغل مستقیم ایجاد می‌شود که این عدد با در نظر گرفتن اشتغال پیمانکاری و غیرمستقیم به ۸۰۰۰ شغل خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت وجود سازمان‌های توسعه‌ای، عنوان‌کرد: سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو برای کمک به بخش خصوصی به وجود آمدند در حالی که بعدتر تبدیل به بخش‌های نیمه دولتی شدند و حالا نیز میراث‌دار بدهی‌های قبلی و تعهدات انجام نشده هستند.

هیچ محدودیت سرمایه‌گذاری خارجی نداریم

معظمی با اشاره به اهمیت برجام و فرصت‌هایی که در دوران پسابرجام به وجود آمد، عنوان‌کرد: بعد از برجام یک فرصت طلایی در صنعت کشور به وجود آمد و شرکت ایدرو نیز توانست ۲۸ موافقتنامه را در این دوران به امضا برساند که ۷ مورد از این موافقتنامه‌ها به قرارداد منتهی شد و در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که هیچ محدودیت سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه خارجی نداریم.

رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی‌سازی صنایع ایران همچنین با اشاره به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد، افزود: شاهد بودیم که رشد صنعتی کشور در سال ۱۳۹۱ منفی ۱۰٫۵ درصد بود، در حالی که در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۶٫۵ درصد رسید که نشان از حرکت مثبت اقتصادی و صنعتی در این دولت دارد. همچنین اگر بخواهیم نگاهی به آمار بیندازیم در جایی دیگر می‌توانیم رشد معدنی کشور را مورد بررسی قرار دهیم که امروز رقم رشد معدنی در کشور به ۱۶ درصد رسیده است.

معظمی همچنین با اشاره به نحوه‌ نظارت نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی و موضوع قانون گذاری در حوزه صنعت، اظهارکرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایدرو به هیچ عنوان مشکلی با نظارت در این حوزه ندارد، اما چیزی که امروز در حال انجام است را نمی‌توان نظارت نامید. نباید به اسم نظارت در مسیر تولید و توسعه سنگ‌اندازی شود.

 

وی ادامه‌داد: برخی قوانین حوزه وظایف و عملکرد سازمان‌های توسعه‌ای را هر روز پیش از قبل محدودتر می‌کند و ما نیاز داریم اصلاح قوانین و حمایت قانون‌گذار را به همراه داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه تولید و توسعه صنایع کشور عملکرد مناسبی داشته باشیم.