عضو شورا در سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد نوع بودجهریزی کشور سنتی است عضو شورای استقرار کمیته عملیاتی در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجهریزی کشور، بودجهریزی سنتی است، عنوانکرد: در دستگاههای بودجهبگیر با توجه به میزان ارتباطی که با مراجع تصمیمگیرنده دارند، تلاش واحدهای اجرایی و مجلس به این صورت […]
عضو شورا در سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد
نوع بودجهریزی کشور سنتی است
عضو شورای استقرار کمیته عملیاتی در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجهریزی کشور، بودجهریزی سنتی است، عنوانکرد: در دستگاههای بودجهبگیر با توجه به میزان ارتباطی که با مراجع تصمیمگیرنده دارند، تلاش واحدهای اجرایی و مجلس به این صورت است که بودجه به واحدهایی تخصیص یابد که نیاز بیشتری دارند.
به گزارش ایسنا، هوشنگنادریان در ادامه بیانکرد: نتیجه این نوع بودجهریزی به نفع واحدهایی است که به قدرت نزدیکتر هستند و این نوع نگاه باعث شده است بودجه به واحدهایی تعلق بگیرد که اولویت جامعه نبوده است، در حالی که فرودگاههای زیادی در کشور داریم که بلااستفاده است و استادیومهای ورزشی زیادی داریم که در جاهایی قرار دارد که افراد در آن حاضر نمیشوند.
وی مشکل دیگری که در بودجهریزی کشور وجود دارد را متصل نبودن بودجه به نتایج دانست و گفت: برای نمونه بودجهای به ساخت اتوبان تعلق میگیرد که میزان مشخصی تسریع در عبور و مرور صورت بگیرد و اگر بودجه متصل نباشد اثربخشی لازم را به جای نمیگذارد؛ اثربخشی یکی از مباحث جدی بودجهریزی است و کمک میکند تا به این موضوع دست یابیم که آیا به هدف مدنظر رسیدهایم یا نه.
مدیرعامل اسبق سازمان حسابرسی همچنین افزود: در بودجهریزی عملیاتی مرسوم در دنیا اینگونه است که بودجه باید به عملکردها و اعداد و ارقام مشخص تعلق بگیرد و اگر ما بتوانیم بین عملکرد و بودجهای که تخصیص داده میشود، ارتباط مناسب را برقرار کنیم، میتوانیم بگوییم نگاه ما با توجه به نتایج بوده است.
وی درباره دیگر مشکلات موجود در بودجهریزی به بحث کاراییها اشاره کرد و گفت: گاهی کاراییها در بودجهریزی گم میشود و مشخص نمیشود که آیا میشد بیش از این کارایی صورت بگیرد یا نه.
نادریان درباره هشتمین کنفرانس بینالمللی بودجهریزی بر مبنای عملکرد در تهران گفت: کنفرانسها برای جرقهزدن است و به تنهایی کاری از پیش نمیبرد؛ این کنفرانس اگر بهکارگاههای اجرایی تبدیل شود کارآمدتر شده و صرف کنفرانس و ارایه مقاله مشکلی حل نمیشود؛ با کارگاهها و کلاسهای آموزشی تفصیلی ما باید به نظام بودجهریزی جدیدی برسیم.
عضو شورای استقرار کمیته عملیاتی در سازمان برنامه و بودجه درباره اثربخشی بودجهریزی بیانکرد: برای مشخص کردن هدف در بودجهریزی باید معیارهایی را داشته باشیم و استاندارد و منابعی را تعریف کنیم تا کمیت موضوع به درستی پیش برود؛ لازمه این کار وجود یک نظام قیمت تمامشده مناسب برای هر فعالیت است.
به گفته وی نقطه ایدهآل در بودجهریزی بر مبنای عملکرد پیدا کردن الگوی مناسب برای همخوانی داشتن کمی و کیفی است و علاوه بر این ۸ کنفرانس بینالمللی بودجهریزی، سازمان برنامه و بودجه شورایی را تشکیل داده است که هر ساله چند بار جلساتی را برگزار میکند و هدف فراهم کردن زمینههای لازم در دستگاههای بودجهبگیر است.
نادریان درباره ارتباط حسابرسی با بودجهریزی عملیاتی گفت: با توجه به اینکه ۳ نوع حسابرسی شناخته شده داریم که شامل حسابرسی رعایت، حسابرسی مالی و حسابرسی عملکرد میشود؛ در حسابرسی عملکرد تلاش میشود به ۳ مقوله اثربخشی و کارایی و صرفههای اقتصادی در عملکردها بپردازد و اگر ایرادی وجود دارد گوشزد کند که مؤسسه مفید راهبر یکی از مؤسساتی است که به این موضوع توجه میکند و امیدوار هستیم که همهگیر شود و دیوان محاسبات هر ۳ نوع حسابرسی را با هم انجام دهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.