تکالیف وزارت راه در ایمنسازی راهها امروزه افزایش ایمنی راهها به یکی از معضلات مهم کشورهای در حال توسعه در بخش حمل و نقل و اقتصاد تبدیل شده است و در کشور ما نیز اگرچه اقداماتی در بحث ایمنی راهها انجام شده، اما شواهد حاکی از آن است که امروز بسیاری از راههای ساخته شده […]
تکالیف وزارت راه در ایمنسازی راهها
امروزه افزایش ایمنی راهها به یکی از معضلات مهم کشورهای در حال توسعه در بخش حمل و نقل و اقتصاد تبدیل شده است و در کشور ما نیز اگرچه اقداماتی در بحث ایمنی راهها انجام شده، اما شواهد حاکی از آن است که امروز بسیاری از راههای ساخته شده در کشور به دلیل ضعف دانش ایمنی، ارزانسازی و افتتاحهای زودرس دارای مشکلات جدی است.
به گزارش صما ،بهطوری که در بسیاری از راهها، استانداردهای راهسازی و الزامات ایمنی رعایت نشده و وجود شیبهای تند و تقاطعهای خطرناک، بریدگیهای فراوان، راههای فاقد تابلو یا گاردریلهای لازم ازجمله این موارد است که منجر به تلفات بالایی میشود.
به هر حال ایمنی راهها از تکالیف وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی تکالیف جدی در این زمینه برعهده دارد. حال سؤال این است که برای تأمین ایمنی راهها در سطح کشور چه اقداماتی باید انجام گیرد و در دولت یازدهم، ادارات کل راه و شهرسازی استانها در این زمینه چه اقداماتی انجام دادهاند؟
برنامهریزی برای نگهداری و ترمیم راهها
در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجانشرقی با تأکید بر اینکه ایمنی یکی از وظایف و مأموریتهای مهم ادارات کل راه و شهرسازی استانها است گفت: با توجه به استفادهای که از راهها میشود، لازم است که هر ساله در خصوص تأمین ایمنی کامل و کافی راهها برنامهریزی و اقدامات لازم به روزرسانی شود.
توحید اخلاقی با بیان این مطلب تصریح کرد: طبیعتاً به لحاظ اینکه علایم و خطکشیها، شانهسازیها، پلها و آسفالت راهها مورد استفاده وسائط نقلیه قرار میگیرد، به تدریج دچار استهلاک میشود و به نگهداری و تعمیرات و همچنین لکهگیری و درزگیری نیاز دارد، بنابراین هر ساله برای نگهداری و ترمیم و مرمت راهها برنامهریزی میشود.
وی ادامه داد: ما در استان هرساله برنامههایی در این خصوص در دستور کار داریم و از اعتبارات استانی و همچنین اعتبارات ملی به صورت مداوم و مستمر در ارتباط با اولویت بندیهایی که کردهایم، به این امر اختصاص میدهیم و امور نگهداری و ایمنی راهها را ارتقا میبخشیم.
این مسؤول در عین حال اظهارکرد: به خصوص برای کلانشهر تبریز که به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده و کل دستگاههای اجرایی استان و مقامات و مسؤولان ارشد استانی، شهرداری کلانشهر تبریز و شهرداریها و فرمانداریهای استان همه بسیج شدهاند و یک ستاد ملی در سطح کشور و یک ستاد استانی هم در سطح استان برای این منظور تشکیل شده است.
وی افزود: به این ترتیب برنامهریزیهای بسیار خوبی در ارتباط با بحث گردشگری و توریسم و شناسایی ظرفیتها و پتانسیلهای تاریخی، باستانی، گردشگری و تفریحی استان آذربایجانشرقی انجام گرفته و در این مسیر مأموریت بسیار سنگینی هم بر دوش ادارات کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جادهای است.
اخلاقی همچنین بیانکرد: برای تأمین ایمنی راههای مواصلاتی و ارتباطی در کل شهرهای استان، برنامهریزیهای بسیار خوبی هم در سطح ملی و هم در سطح استانی انجام گرفته است و ما ارتقای این بخش را جزو اولویتهای خود در اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دادهایم.
ایمنسازی تقاطعهای غیرهمسطح
همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان یکی از اولویتها در بخش نگهداری راهها را مربوط به تأمین ایمنی آنها دانست و گفت: در استان زنجان خوشبختانه در بخش روکشهای آسفالتی اقدامات خوبی انجام گرفته و اکثر محورهای مواصلاتی استان از روکش آسفالت مناسبی برخوردار است.
کلیما…وثوقی با بیان اینکه در مورد نصب علایم ایمنی نیز اقدامات متنوع و مؤثری در بخش ایمنی صورت گرفته است افزود: در بحث ایمنی برنامهریزی خوبی انجام شده است. به این معنا که ابتدا نقاط پرحادثه استان شناسایی شده و برنامهها به ترتیب در ۳ برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت اولویتبندی شده است که به تناسب اعتبارات پیشبینی شده، محورها و به خصوص محورهای شریانی در نقاط پرحادثه رفع خطر شده است.
وثوقی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ازجمله نقاط پرحادثه و مهمی که در سالهای اخیر در استان زنجان رفع خطر و ایمنسازی شدهاند، تقاطعهای غیرهمسطحی بوده که طی سالهای قبل تصادفات رانندگی زیادی در آنها به وقوع میپیوست و در نهایت متأسفانه منجر به تلفات جانی در استان میشد.
وی با بیان اینکه این تقاطعها شامل تقاطع غیرهمسطح نورین، ۳ راهی طارم در جاده ترانزیت زنجان- قزوین و همچنین تقاطع غیرهمسطح سجاس بود، گفت: در حال حاضر ایمنسازی سایر تقاطعهای غیر همسطح مخصوصا در محورهای شریانی و شریانی خاص در دست اقدام است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در عین حال با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش روکشهای آسفالت گفت: در آزادراه زنجان- تبریز و همچنین آزادراه زنجان-قزوین روکش آسفالت انجام شده و راهها از رویه آسفالت مناسبی برخوردار است.
وی همچنین با اشاره به استفاده از نیوجرسی در حوزه راه ادامه داد: علاوه بر این ما در بخش ایمنی راهها اقدام به حذف گاردریلها و جایگزینی آنها با نیوجرسی کردهایم و این مهم از اقدامات خوبی است که در حال انجام است.
وثوقی اضافهکرد: در بخش تأمین روشنایی راهها نیز نقاط و تقاطعهای پرحادثه شناسایی شده و به صورت مقطعی اقدام به نصب تجهیزات روشنایی در آزادراهها و پارکینگها شده است تا رانندگان در مواقع خستگی شبانه از این پارکینگها به عنوان محلی ایمن استفاده کنند.
آنچه مسلم است علاوه بر ضرورت اقدامات وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل راه و شهرسازی برای تأمین ایمنی راهها، از سوی دیگر لازم است که بحث مدیریت ایمنی به موضوع روز جامعه تبدیل شود.
در واقع به عقیده مسؤولان ذیربط اقداماتی که تا به امروز برای ارتقای ایمنی راهها انجام شده٬ عمدتاً محدود به دستگاهها و نهادهای دستاندرکار بوده و هر کدام برنامههای خود را برای ایجاد بسترهای مناسب ایمنی راهها به اجرا گذاشتهاند، اما علاوه بر این، باید رفتار رانندگان و عابران هم تغییر کند که تحقق این مهم مستلزم توجه عموم جامعه به موضوع ایمنی است. در واقع باید تمام توان جامعه برای ارتقای ایمنی راهها بهکار گرفته شود تا از این نظر به استانداردهای جهانی نزدیکتر شویم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.