فروش لاستیک تقلبی چینی با نام برندهای ایرانی در نیجریه رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تایر کشور ضمن اعلام برنامهریزی برای افزایش ظرفیت تولید لاستیک در کشور به بیش از ۴۷۰ هزار تن در دو سال آینده، تصریحکرد: این تولید بسیار بیشتر از نیاز داخلی است و باید تولیدات با هدف صادرات انجام شود. «محمدرضاگنجی» […]
فروش لاستیک تقلبی چینی با نام برندهای ایرانی در نیجریه
رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تایر کشور ضمن اعلام برنامهریزی برای افزایش ظرفیت تولید لاستیک در کشور به بیش از ۴۷۰ هزار تن در دو سال آینده، تصریحکرد: این تولید بسیار بیشتر از نیاز داخلی است و باید تولیدات با هدف صادرات انجام شود.
«محمدرضاگنجی» روز گذشته در محل دانشکده صنایع تحقیقات لاستیک در پاسخ به پرسش ایرنا اظهارداشت: دولت یازدهم با ۴ طرح جدید تولید لاستیک را دنبال میکند، یکی از آنها لاستیکسازی کردستان با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن در سال فروردین ۹۶ به بهرهبرداری رسیده و طی دو تا ۳ سال آینده ظرفیت تولید تایر در کشور به سالیانه بیش از ۴۷۰ هزار تن خواهد رسید.
به گفته این فعال صنفی، ۳ طرح دیگر نیز در مرحله امکانسنجی و بررسی، عقد قرارداد با طرفهای خارجی یا اخذ فناوریهای جدید قرار دارند که با بهرهبرداری از همه آنها در مجموع ظرفیت تولید لاستیک کشور ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، ۳۱ خرداد ماه گذشته قرارداد ساخت کارخانه تولید لاستیک خودرو در زابل بین شرکت گسترش صنایع آریا تایرهامون و شرکت ساختمانی سد و تأسیسات آبیاری (سابیر) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد.
وی اظهارداشت: قاچاق یکی از مشکلات فراروی این صنعت در کشور است که بهطور عمده از طریق کولهبری از مرزهای غربی وارد میشود و به دلیل نپرداختن حقوق گمرکی و در نتیجه قیمت ارزانتر برای مصرفکنندگان، تهدیدی جدی برای این صنعت است.
گنجی اجرایی شدن برجام را خاطرنشانکرد و گفت: برجام راه مذاکره با خارجیها را برای صنعت لاستیک کشور باز کرد، اما هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده و به عنوان نمونه هنوز نتوانستهایم با شرکتهای درجه یک اروپایی، ژاپنی یا آمریکایی برای همکاریهای مشترک به نتیجه برسیم؛ با این وجود مذاکرات اولیه در جریان است.
وی گفت: فناوری در اختیار ایران در این صنعت، فناوری روز جهان است و بهطور نمونه قیمت این محصولات با نمونه مشابه چینی یکی است؛ اما «خارجی بودن» عامل اصلی گرایش مردم به سمت تولیدات چینی است.
این فعال صنفی افزود: رقیب اصلی تولیدات داخلی، تولیدات کشورهای آسیای جنوب شرق بهویژه تایلند، تایوان، چین است و هند هم به آنها اضافه شده و مقادیر زیادی از تولیدات آنها به صورت قاچاق وارد کشور میشود.
گنجی اضافهکرد: لاستیکهای ساخت داخل، دارای کیفیت و با ترکیبی از استانداردهای اروپا و آمریکاست و همواره تست آزمایشگاههای مرجع جهانی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
به گفته این فعال صنفی، هریک از شرکتهای تولید لاستیک کشور بین ۸۰ تا ۱۲۰ نمایندگی تعویض و خدمات پس از فروش دارند.
گنجی تصریحکرد: صادرات لاستیک در سال گذشته ۲۵ میلیون دلار بود و نسبت به سال ۹۴ (۳۴ میلیون دلار) با کاهش روبرو شد.
** تصمیم شتابزده دولت دهم در ممنوعیت صادرات لاستیک
وی اظهارداشت: اواخر دولت دهم با تصمیمی شتابزده صادرات لاستیک ممنوع اعلام شد و همین موضوع موجب از دست رفتن همه زحمات تاریخ حدود ۶۰ ساله صنعت لاستیک و مشتریان خارجی شد؛ موضوعی که هیچگاه علت آن نیز مشخص نشد.
رییس هیأت مدیره انجمن صنفی تایر کشور افزود: اوایل کار دولت یازدهم، بار دیگر صادرات لاستیک آزاد شد، اما مجبور شدیم از نو به بازاریابی و جلب مشتری پرداخته و محصولات تولیدی را با قیمتی پایین تر به مشتریان عرضه کنیم.
وی یادآوری کرد: اکنون ۴ شرکت مطرح ایرانی در عرصه صادرات فعالیت میکنند که یکی از آنها به قدری در بازار کشور آفریقایی نیجریه عملکرد مناسبی داشته که چینیها تایر تقلبی به نام همین شرکت روانه این بازار میکنند.
گنجی خاطرنشانکرد: افغانستان، پاکستان، عراق، یمن و برخی کشورهای آفریقایی عمده مشتریان خارجی تایرهای ایرانیاند، اما با توجه به کیفیت بالای تولیدات ایرانی باید سایر بازارهای صادراتی از جمله اروپا جدی گرفته شده و برای آن برنامهریزی شود.
سعید تقوایی، مشاور رییس انجمن صنفی صنعت تایر کشور هم در پاسخ به سؤال ایرنا گفت: یک برند خوب لاستیک برای جا افتادن و مطرح شدن در بازارهای خارجی به دستکم ۱۰ سال زمان نیاز دارد.
وی با مقایسه عملکرد ایران و چین در این زمینه، افزود: چینیها برای ترغیب تولیدکنندگان خود جوایز صادراتی تعیین کرده و مشوقهای صادراتی ارایه میکنند، اما جوایز صادراتی ۵ سال پیش شرکتهای ما هنوز پرداخت نشده است؛ در این خصوص نیازمند حمایت جدی دولت و سازمانهای مردم نهاد هستیم.
تقوایی گفت: بازار صادراتی ایران مطلوب نیستند و با تولیدات با کیفیتی که در کشور داریم، دستیابی به یک بازار سالیانه ۱۰۰ هزار تنی در اروپای شرقی و شمال آفریقا دور از دسترس نخواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.