سرمایه‌گذار خارجی در تمام حوزه‌های صنعت جذب شود

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌کرد سرمایه‌گذار خارجی در تمام حوزه‌های صنعت جذب شود قرارداد توتال اولین قرارداد بزرگ نفتی و فاینانس جهانی با ایران بعد از برجام بوده است. این قرارداد میان وزارت نفت با شرکت توتال که جزو ۱۰ شرکت بزرگ و مهم جهان است صورت گرفته است.  چند روز گذشته، نخستین و […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح‌کرد

سرمایه‌گذار خارجی در تمام حوزه‌های صنعت جذب شود

قرارداد توتال اولین قرارداد بزرگ نفتی و فاینانس جهانی با ایران بعد از برجام بوده است. این قرارداد میان وزارت نفت با شرکت توتال که جزو ۱۰ شرکت بزرگ و مهم جهان است صورت گرفته است.

 چند روز گذشته، نخستین و بزرگ‌‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۵ میلیارد دلار با مشارکت توتال فرانسه از زمان رفع تحریم‌ها تاکنون به امضا رسید. قراردادی که به معنای پایان تحریم‌ها و شروع فصلی دوباره برای اقتصاد ایران است. «پاتریک پویان» مدیرعامل توتال، در مورد حضور شرکتش در ایران عنوان داشت که این شرکت در ایران دارای سابقه طولانی در زمینه همکاری در حوزه انرژی است به‌گونه‌ای که تاکنون بسیاری از پروژه‌ها را با همکاری تهران به پایان رساند. براساس گزارش‌های منتشر شده، سرمایه‌گذاری امروز توتال را می‌توان اولین قرارداد نفتی دانست که براساس الگوی قرادادهای جدید نفتی ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها امضا می‌شود. حامد واحدی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره قرارداد توتال صحبت‌هایی را مطرح کرد. آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل این گفت‌وگوست.

*قرارداد توتال با ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قرارداد توتال اولین قرارداد بزرگ نفتی و فاینانس جهانی با ایران بعد از برجام بوده است. این قرارداد میان وزارت نفت با شرکت توتال که جزو ۱۰ شرکت بزرگ و مهم جهان است، صورت گرفته است. با تمام مخالفت‌های آمریکا و کشورهای بزرگ و همچنین با وجود مشکلات بانکی و مسایل FATF ایران که هنوز کامل نشده، می‌بینیم که توتال وارد ایران شد و این سرمایه‌گذاری مشترک به سرانجام رسید. اما مسأله مهم این است که امیدواریم دیگر شرکت‌های بزرگ در زمینه‌های مختلف هم ورود پیدا کنند؛ نه تنها بحث نفت باشد که همیشه و همه جا مورد توجه همه بوده است. بنابراین ما امیدواریم که شرکت‌های خارجی در حوزه صنعت و دیگر حوزه‌ها ورود پیدا کنند و وزارتخانه‌های دیگر هم بتوانند با این روش و این مکانیزم سرمایه‌گذاران خارجی جذب بخش‌های دیگر صنعت کشور کنند و شرایط بهتری رقم بخورد.

*به گفته خودتان با تمام مشکلاتی که در حوزه FATF و مسایل بانکی وجود داشته است، توتال وارد کشور شد. دیگر شرکت‌های خارجی یا دیگر بخش‌های اقتصادی کشور چه مشکلی دارند که سرمایه‌گذار خارجی وارد نمی‌شود؟

به هرحال، نفت، بخش خاصی است و امتیاز ویژه‌ای دارد. اما دیگر بخش‌های صنعت کشور همچنان منوط به مسایل مالی و بانکی است که متأسفانه هنوز تحت فشار آمریکا قرار دارد.

*چشم‌اندازی برای این مشکل وجود دارد؟

 

ما امیدواریم که هرچه زودتر با جداسازی اروپا از آمریکا بتوانیم جذب سرمایه‌گذار خارجی را با اروپا جلو ببریم.