الزام پیمانکاران خارجی به استفاده از توان داخلی با طراحی پیوست انتقال فن‌آوری

    رونق اقتصادی بدون پیشرفت در ICT امکان پذیر نیست گروه فن‌آوری اطلاعات-وزیر ارتباطات با بیان این‌که با تلگرام از طریق ایمیل در ارتباط هستیم و این شبکه نماینده‌ای در ایران ندارد، گفت: تلگرام به درخواست ما برای مسدودسازی کانال‌های مستهجن ۲۴ ساعته پاسخ می‌دهد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمود واعظی در حاشیه همایش ICT […]

 

 

رونق اقتصادی بدون پیشرفت در ICT امکان پذیر نیست

گروه فن‌آوری اطلاعات-وزیر ارتباطات با بیان این‌که با تلگرام از طریق ایمیل در ارتباط هستیم و این شبکه نماینده‌ای در ایران ندارد، گفت: تلگرام به درخواست ما برای مسدودسازی کانال‌های مستهجن ۲۴ ساعته پاسخ می‌دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمود واعظی در حاشیه همایش ICT و تحقق اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران، گفت: پهنای باند اینترنت داخلی در سال جاری به ۳ برابر افزایش پیدا می‌کند تا زیرساخت شبکه ملی اطلاعات آماده شود.

وی گفت: تمامی تلاش این است که تا ۳ ماه آینده پروژه دولت الکترونیک و در اواسط سال ۹۵ شبکه ملی اطلاعات را رونمایی کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان این‌که پروژه شبکه ملی اطلاعات مهم‌ترین پروژه و در اولویت قرار دارد، گفت: بودجه مشخصی برای این شبکه در نظر نگرفته‌ایم، اما قرار است هر چه میزان که این پروژه نیازمند اعتبار است به آن تخصیص داده شود.

اختصاص ۱۰۴ میلیارد تومان وام به شرکت‌های فن‌آوری

واعظی در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی از سال گذشته و پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، تشکیل شد و چارچوب این سیاست‌ها طی ۱۰ جلسه برگزاری ستاد تدوین شده است.

وزیر ارتباطات با تأکید بر این‌که نگاه ما به موضوع اقتصاد مقاومتی نگاه تبلیغاتی نیست، تأکید کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده و افزایش بودجه پژوهشگاه‌های ارتباطات و فضایی، اقتصاد مقاومتی را با اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی به عمل نزدیک کرده و به خوداتکایی فن‌آورانه خواهیم رسید. در این زمینه علاقه‌مند شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها هستیم و قصد داریم تصدی‌گری را در این زمینه کاهش دهیم.

وی توجه ویژه به کسب و کار، ایجاد اشتغال، تحقیق و پژوهش و افزایش بودجه را در راستای تولید محتوا و خدمات فن‌آوری اطلاعات از جمله برنامه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

واعظی گفت: همچنین در راستای تخصیص وام وجوه اداره شده به شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات تاکنون ۱۰۴ میلیارد تومان بودجه به ۱۹۶ شرکت تخصیص داده شده است.

وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد در سال ۹۵ به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۷۰ تا ۱۰۰ هزار شغل در حوزه ICT ایجاد شود.

وی همچنین از تولید ۷۰ هزار اپلیکیشن در یک سال گذشته توسط نیروهای داخلی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خبر داد.

واعظی، ایجاد عدالت دیجیتالی از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه در سال ۹۵ برشمرد و اضافه کرد: در این راستا بودجه خاصی به مناطق محروم و روستا‌ها تعلق خواهد گرفت تا بیش از ۲۰ هزار روستا به اینترنت متصل شوند و بتوانیم خدمات الکترونیکی را به روستا‌ها ببریم.

شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات موازی شورای فضای مجازی نیست

وزیر ارتباطات در پاسخ به سئوال مهر در خصوص شورای اجرای فن‌آوری اطلاعات که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید تشکیل شود، گفت: در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی ۳ شورا منحل شدند و اختیارات و سیاست‌گذاری آن‌ها به شورای عالی فضای مجازی منتقل شد. در همین حال شورای عالی فن‌آوری اطلاعات به شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات تغییر نام داد و تمام اختیارات مربوط به سیاست‌گذاری راهبردی و نظارت در سطح ملی از این شورا حذف شد.

وی گفت: بر این اساس قرار است شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات ذیل سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی تصمیمات این شورا را در جهت هماهنگی برای اجرا عملیاتی کند.

تشویق پیمانکاران خارجی

معاون نوآوری وزیر ارتباطات از طراحی پیوست انتقال فن‌آوری با هدف تشویق پیمانکاران خارجی به استفاده از توان داخلی خبر داد.

امیرحسین دوایی در همایش ICT و تحقق اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های وزارت ارتباطات را در خصوص بازارسازی تولید داخل تشریح کرد.

وی با بیان این‌که با طراحی و تدوین پیوست انتقال فن‌آوری، شرکت‌های خارجی را ملزم و تشویق به استفاده از توان داخلی این بخش خواهیم کرد، گفت: واگذاری ۲۵ درصد پروژه‌های مخابراتی به شرکت‌های صاحب صلاحیت ایرانی از دیگر برنامه‌هایی است که برای سال ۹۵ داریم به نحوی که به هر میزان مناقصه خارجی برگزار کنیم، معادل ۲۵ درصد آن را برای شرکت‌های داخلی پروژه اختصاص خواهیم داد.

معاون فن‌آوری و نوآوری وزیر ارتباطات بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی با هدف بازارسازی برای شرکت‌های نوپا تأکید کرد و گفت: در این زمینه شناسایی، تجمیع و اعلام نیازهای آتی در بخش‌های مخابرات و دولت الکترونیک را در دستور کار داریم. همچنین تهیه شناسنامه تخصصی شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان برای تعاملات بین‌المللی از دیگر الزاماتی است که باید انجام شود.

دوایی درمورد حمایت تخصصی از شرکت‌های نوپای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به تخصیص پهنای باند بالا و ارزان، خدمات پشتیبانی و مشارکت در امر پژوهش و فن‌آوری اشاره کرد و گفت: ایجاد شتاب‌دهنده‌های استانی از برنامه‌هایی است که در حال تدوین است.

وی با اشاره به پروژه‌هایی از جمله جویشگر بومی، رایانش ابری، توسعه خدمات الکترونیکی، طرح‌های ماهواره‌ای، اینترنت بالُنی و اینترنت اشیا که مدنظر وزارت ارتباطات قرار دارد، تأکید کرد: بازار چند هزار میلیارد دلاری با توجه به این پروژه‌های نو، در افق آینده کشور وجود دارد که باید به آن توجه شود.

سال ۹۵، سال جبران کمبودهاست

معاون وزیر ارتباطات با بیان این که ICT یک فرصت است و باید با کاهش تهدیدات در جهت گسترش آن گام برداشت، گفت: خروج از رکود و رونق اقتصادی بدون پیشرفت این بخش امکان‌پذیر نیست.

برات قنبری در همایش ICT و تحقق اقتصاد مقاومتی که در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برگزار شد، با تأکید بر حفظ ارزش و اخلاق در این راستا، اظهار کرد: در تمام برنامه‌ها حفظ ارزش‌ها و اخلاق مد نظر قرار گرفته و تلاش می‌کنیم ۳ تا ۵ درصد برای تحقیقات و بین ۵ تا ۱۰ درصد به بحث امنیت تخصیص دهیم.

قنبری با تبیین رویکردهای اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی آن در بخش ICT و محورهای اعلام شده در بیانات مقام معظم رهبری در نوروز ۹۵ گفت: اقتصاد مقاومتی درون‌زا و عدالت محور است و خوشبختانه ما از نظر نیروی انسانی و زیرساخت‌ها ظرفیت‌های خوبی در کشور در راستای تحقق آن داریم.

وی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی مدیریت اقتصاد مقاومتی در دولت گفت: در این ستاد ۱۱ برنامه تصویب شده که وزارت ما در آن‌ها فعال است به ویژه در دو برنامه ملی شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و توسعه اقتصاد دانش بنیان به‌طور مستقیم درگیر است.

قنبری با اشاره به برنامه ششم نیز در تبیین جایگاه و عملکرد بخش ICT گفت: ICT توانمندساز و پیشران توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و دستیابی به قدرت سایبری منطقه، ترویج ارزش‌های ایرانی – اسلامی، توسعه محتوا و کسب سهم مناسب از اقتصاد دانش بنیان به عنوان سیاست‌های فضای مجازی مدنظر قرار گرفته است.

وی پیش‌بینی برنامه پنجم را ۲۲ هزار میلیارد تومان بیان کرد که تا کنون ۱۷ میلیارد تومان آن محقق شده است و گفت: سال ۹۵ سال جبران کمبود‌ها است.

قنبری متوسط رشد بخش را در برنامه ششم، ۱۹ درصد عنوان کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه در بخش ارتباطات مأموریت سنگینی ‌در زمینه تولید، اشتغال و سرمایه داریم.

وی در عین حال، با اشاره به این‌که بخش ارتباطات در حال رسیدن به نقطه اشباع است، افزود: باید در طول برنامه ششم توسعه سهم بخش کاربرد‌ها را از ۱۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش دهیم.

وی همچنین با بیان شرایط استان‌ها در زمینه شاخص‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: برنامه استان‌ها متناسب با نیاز هر استان تصویب می‌شوند.

قنبری در پایان تأکید کرد: در برابر نسل آینده مسؤولیم و امیدواریم شاهد برنامه خوب و اجرایی باشیم.

 

همایش مذکور دیروز و امروز در وزارت ارتباطات ادامه خواهد داشت.