گزارش وزارت کشور از بیکاری ۷۰ درصدی مردم ۱۲۰۰شهر به نهاد رهبری

  قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به برخی آمار‌ها از آسیب‌های اجتماعی کشور و اقدامات انجام شده درباره آن‌ها، گفت: قرار است چند هفته آینده جلسه‌ای با مقام معظم رهبری داشته باشیم و خدمت ایشان در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارش ارایه دهیم و از رهنمودهای […]

 

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به برخی آمار‌ها از آسیب‌های اجتماعی کشور و اقدامات انجام شده درباره آن‌ها، گفت: قرار است چند هفته آینده جلسه‌ای با مقام معظم رهبری داشته باشیم و خدمت ایشان در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارش ارایه دهیم و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شویم.

به گزارش تسنیم، مرتضی میرباقری در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی که در وزارت کشور برگزار شد، افزود: خوشبختانه تقریباً همه مدیران ارشد کشور به موضوع ستاد صیانت اهتمام دارند. اگر لازم باشد تجارب کلامی بین ائمه جمعه و مسؤولان ارشد و استانی تبادل شود، این تجربه‌ها ارایه می‌شود.

میرباقری اضافه کرد: در کشور ما امنیت فوق ممتازی وجود دارد و هروقت که لازم است، ایرانیان به صحنه می‌آیند و با این کار موجب امنیت کشور می‌شوند. آنان اجازه ندادند که هویت دینی‌شان تضعیف شود و با اجتماعات خود نشان دادند که انقلاب اسلامی را دوست دارند و به آن وفادار هستند. در هیچ نقطه‌ای از دنیا شاهد نیستیم که پس از گذشت ۳۷ سال از پیروزی یک انقلاب، مردم حتی در روستا‌ها برای حمایت از انقلابشان حضور کارناوالی داشته باشند.

وی با اشاره به شرکت مردم در انتخابات اظهار کرد: مردم ایران در انتخابات حضور قابل اعتنایی داشتند و به‌طور متوسط ۶۳ درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند. حضور آنان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری عدد متوسطی بود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی در ادامه گفت: داخل کشور ۴۲۰ شهرستان داریم و بیکاری در برخی از آن‌ها به ۴۰ تا ۶۰ درصد می‌رسد.۱۲۰۰ شهر داریم که نرخ بیکاری در برخی از آن‌ها حدود ۷۰ درصد است. بنابراین لازم است که در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.

میرباقری اضافه کرد: فاصله برخی از شهر‌ها با میانگین آمار طلاق و بیکاری بسیار زیاد است. به عنوان نمونه نسبت ازدواج به طلاق به‌طور میانگین در کشور ۱۰۰ به ۲۳٫۶ درصد بود. بدین معنی که به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۲۳٫۶ درصد طلاق رخ می‌داد این آمار در استان ۱۰۰ به ۳۷ و در شهرستان‌ها ۱۰۰ به ۵۶ بود. این در حالی بود که در برخی شهر‌ها این نسبت بسیار زیاد است.

وی با بیان این‌که در زمینه این ۵ موضوع برنامه‌های ویژه‌ای را طراحی کرده‌ایم، اظهار کرد: این برنامه‌ها باید به اجرا در آید و برای اجرای آن‌ها بازرسی نقش بسیار مهمی دارد.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور گفت: آمار معتادان در کشور بالاست. اعتیاد در کشورمان روند نگران کننده دارد چراکه اعتیاد به سنین پایین سرایت کرده، علاوه بر آن درصد معتادان زن رو به افزایش است. مواد مصرفی نیز نگران‌کننده‌تر شده‌اند. در دهه‌های قبل مواد سنتی بیش‌تر مصرف می‌شد، اما متأسفانه در حال حاضر یک‌چهارم مواد مصرفی صنعتی هستند. در گذشته مواد مخدر از مرز‌ها وارد می‌شد، اما مواد صنعتی قابل تولید در کشور هستند.

میرباقری اضافه کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر اقداماتی در زمینه کاهش اعتیاد انجام داده است و دو راهبرد اساسی در این زمینه مطرح شده که یکی از آن‌ها کاهش عرضه و دیگری کاهش تقاضاست. در زمینه کاهش عرضه کارهای اطلاعاتی، انتظامی نیاز است. بنابراین بازرسان نمی‌توانند در این زمینه نقشی ایفا کنند، اما در زمینه کاهش تقاضا بازرسان می‌توانند تأثیرات مهمی داشته باشند.

وی با اشاره به آمار مراکز ترک اعتیاد گفت: حدود ۶۵۰۰ مرکز ترک اعتیاد داریم که آمار بسیار خوبی است، اما استانداردهای برخی از این مراکز ضعیف است. سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند. البته در زمینه ترک اعتیاد یک بعدی عمل می‌کنیم؛ چراکه ترک اعتیاد در کشورمان بیش‌تر دارو محور است. از ۱۰۰ نفر مراجعه کننده به این مراکز، ۱۰ نفر بهبود می‌یابند.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی تأکید کرد: قرار است دارو درمانی به شیوه صحیح انجام شود. علاوه بر آن روان‌درمانی بیش‌تر مورد توجه قرار گیرد. پیشگیری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر هر دستگاهی به وظیفه خود عمل کند، در زمینه پیشگیری موفق خواهیم بود. در واقع اولویت اصلی انجام وظیفه دستگاه‌هاست و سایر اولویت‌ها در مرحله بعد اهمیت می‌یابد.

وی افزود: ۱۰ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور قرار داریم و ۵ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند. برای کاهش حاشیه‌نشینی برنامه‌هایی داریم. البته قرار بود براساس برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه ۱۰ درصد حاشیه‌نشینی مدیریت شود، این در حالی است که طی این دو برنامه حداکثر ۱۳ درصد کار پراکنده انجام شد، اما حاشیه‌نشینی صددرصد افزایش یافته است. این نشان‌دهنده آن است که بازرسی و پیگیری دقیق انجام نشده است. در این شرایط نهادهای مرتبط با حوزه رهبری که امکانات خوبی دارند، می‌توانند وارد صحنه شوند تا بتوانیم حاشیه‌نشینی را بهتر مدیریت کنیم.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی، اظهار کرد: در زمینه کاهش طلاق و مفاسد اجتماعی و اخلاقی، باید اقداماتی انجام دهیم و در این زمینه‌ها نیز تقسیم کار ملی انجام می‌شود. این کار باید از طریق استانداری‌ها مدیریت شود.

میرباقری در پایان گفت: قرار است چند هفته آینده جلسه‌ای با مقام معظم رهبری داشته باشیم و خدمت ایشان در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارش ارایه دهیم و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شویم.