معاون بهرهبرداری سیر و حرکت راهآهن اعلام کرد رشد ۱۳ درصدی حمل بار ریلی در ۴ سال گذشته معاون بهرهبرداری سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی گفت: برای مدت چند سال میزان حمل بار با خطوط ریلی در کشور حداکثر ۳-۴ میلیون تن بیشتر نبود و با تدابیر دولت یازدهم این عدد تا سال گذشته […]
معاون بهرهبرداری سیر و حرکت راهآهن اعلام کرد
رشد ۱۳ درصدی حمل بار ریلی در ۴ سال گذشته
معاون بهرهبرداری سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی گفت: برای مدت چند سال میزان حمل بار با خطوط ریلی در کشور حداکثر ۳-۴ میلیون تن بیشتر نبود و با تدابیر دولت یازدهم این عدد تا سال گذشته به ۴۰ میلیون تن رسید که بعد از سالها رشد ۱۳ درصد را تجربه کرد.
به گزارش ایرنا، ابراهیممحمدی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهآهن شرق کشور در طبس گفت: امسال راهآهن برای توسعه نسبت به سال گذشته رشد حدود ۵۰ درصد را پیشبینی کرد و برای ۶۲ میلیون تن بار در شبکه هدفگذاری شده است.
وی با بیان اینکه راهآهن شرق نقش اساسی در برنامه توسعه راهآهن منطقه دارد، افزود: حمل بار در راهآهن شرق از ابتدای سال ۹۶ تاکنون به ۱٫۵میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل حدود ۲۲ درصد رشد دارد.
وی یادآور شد: با توجه به توسعه بار ترانزیت اتحادیه کشورهای مستقل همسود، («cis») بارهایی که از چین به سواحل خلیجفارس میرسد به کریدور شرق وزن و امتیاز خاصی میدهد.
معاون بهرهبرداری سیر و حرکت راهآهن افزود: در برنامه توسعه امسال قرار است ۳ میلیون تن بار از کشور ترانزیت شود که بخش اعظم آن از محور شرق کشور انجام و به بندر شهیدرجایی میرسد.
** اتصال راهآهن شرق به هرات افغانستان
وی ادامه داد: در هفتههای آینده اتصال راهآهن شرق به شهر هرات افغانستان برقرار و صادرات سیمان آغاز میشود.
محمدی بیان کرد: تلاشهای بسیار زیادی در سالهای اخیر انجام شد که بتوانیم بار را برای صادرات از محور شرق کشور به افغانستان متصل کنیم.
وی با اشاره به برنامههای توسعهای راهآهن بیان کرد: یکی از مهمترین برنامههایی که پروژه اجرایی آن در شهرستان تربتحیدریه شروع شد، احداث مسیر دو ایستگاه قبل و بعد از تربتحیدریه است.
معاون بهرهبرداری سیر و حرکت راهآهن افزود: این پروژه برای تسهیل در ترافیک منطقه و افزایش سرعت قطارهای باری است تا قطارهای باری بدون عبور از شهرستان تربت حیدریه و ایجاد ترافیک در خطوط ریلی شهرستان از خواف به سمت طبس حرکت کنند.
** فرماندار ویژه طبس: وضعیت ایستگاه راهآهن طبس مناسب نیست
معاون استاندار خراسانجنوبی و فرماندار ویژه طبس گفت: انتظار مردم و خراسانجنوبی از اداره کل راهآهن شرق و ایستگاه راهآهن طبس بالاست و با وجود این که چندین سال از افتتاح ایستگاه راهآهن میگذرد، وضعیت زیباسازی و روشنایی مناسبی ندارد.
سیدمهدیطلاییمقدم افزود: مسافر و گردشگری که از خطوط ریلی وارد شهرستان میشود درب ورودی آن ایستگاه راهآهن است، امیدوارم این نواقص رفع شود.
وی گفت: طرحهای توسعهای در گذشته برای ایستگاه طبس مصوب شد از جمله طرحهایی که به دو بانده شدن منتج میشد اما این طرحها از ایستگاه راهآهن طبس حذف شد.
فرماندار ویژه طبس اظهار کرد: با توجه به فرصتی که خراسانجنوبی صرف راهآهن شرق کرد، حذف مناطق مرزی از این اداره کل صلاح نیست.
وی بیان کرد: نیروهای شرکتی و پیمانکاری راهآهن شرق نیاز به توجه بیشتر دارند و از شرکتهای بومی استفاده شود.
** خطوط ریلی طبس دو خطه شود
همچنین حجتالاسلامسیدابراهیممهاجریانمقدم گفت: خدمت در راهآهن شرق اهمیت زیادی دارد چرا که مسافران زایران حرم امام رضا(ع) هستند و مدیریت این مجموعه توفیق میخواهد.
وی افزود: مدیریت خوبی در شهرستان طبس داریم از نظر حمل مسافر و بار گاهی راهآهن شرق رتبه دوم کشور را کسب میکرد، امیدواریم در مدیریت جدید این ظرفیت ارتقا یابد.
امام جمعه طبس بیان کرد: با توجه به تعدد قطارهای باری و مسافربری خطوط ریلی در شهرستان طبس باید دو خطه شود و اکنون کارشناسان به این نتیجه رسیدند و با درایت مسؤولان این موضوع تحقق یابد.
در این مراسم از زحمات محمدابراهیماقبالی، مدیرکل پیشین راهآهن شرق قدردانی و حسنماسوری به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
اداره کل راهآهن شرق با حدود ۱۰۰ کیلومتر بزرگترین منطقه ریلی کشور است.
این ادارهکل در شهر طبس که در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسانجنوبی قرار دارد، مستقر است، طبس تنها شهر استان است که به شبکه سراسری راهآهن متصل است.
شهرستان طبس با ۷۲هزار نفر جمعیت و ۵۷هزار کیلومتر مربع مساحت بزرگترین شهرستان ایران و خراسانجنوبی است.
طرح مطالعاتی اتصال راهآهن چابهار-زاهدان-بیرجند به مشهد در حال انجام است، بخشی از آن انجام شد و با توسعه راهآهن در خراسانجنوبی، ظرفیتهای حمل بار و مسافر نه تنها در شرق کشور بلکه به کشورهای آسیای میانه افزایش مییابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.