تعطیلی سوپرمارکت‌‌‌ها با رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

تعطیلی سوپرمارکت‌‌‌ها با رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای این روز‌‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بیش‌تر نقاط شهر به چشم می‌خورد که راه‌اندازی هریک از این فروشگاه‌ها علاوه بر راحتی دسترسی افراد به اقلام مصرفی مورد نیاز منجر به تعطیلی سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و حتی بقالی‌های محلی شده است. به گزارش میزان، این روز‌‌ها در بیش‌تر نقاط شهر فروشگاه‌های زنجیره‌ای […]

تعطیلی سوپرمارکت‌‌‌ها با رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

این روز‌‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بیش‌تر نقاط شهر به چشم می‌خورد که راه‌اندازی هریک از این فروشگاه‌ها علاوه بر راحتی دسترسی افراد به اقلام مصرفی مورد نیاز منجر به تعطیلی سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و حتی بقالی‌های محلی شده است.

به گزارش میزان، این روز‌‌ها در بیش‌تر نقاط شهر فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیده می‌شود که در کنار راحتی افراد برای دسترسی به اقلام مصرفی زندگی، عده زیادی از جمله سوپرمارکت‌داران و خواروبارفروش‌ها را تحت‌تأثیر خود قرارداده است.

در حال حاضر این فروشگاه‌ها به سرعت در حال گسترش هستند و واحدهای صنفی کوچک مانند سوپر مارکت‌‌‌ها از این امر آسیب فراوانی می‌بینند، زیرا با احداث یک فروشگاه زنجیره‌ای تعداد زیادی از این واحد‌‌ها به دلیل سرریز شدن مشتری‌ها به سمت این فروشگاه‌ها مجبور به تعطیلی می‌شوند.

در کنار راحتی افراد برای خرید و دسترس بودن تمام اقلام مصرفی با تخفیف‌های تا ۵۰ درصد و تنوع محصولات، دیگر توان رقابتی برای سوپرمارکت‌‌‌ها و خواوربارفروشی‌‌‌ها باقی نمی‌ماند.

درحال حاضر این فروشگاه‌های زنجیره‌ای با داشتن تمامی مایحتاج مصرفی خانوار از مواد پروتئینی و لوازم خانگی گرفته تا نیاز به میوه و سبزی خانوار را تأمین می‌کنند و این امر در حالی به واحدهای خرده‌فروشی آسیب می‌رساند که با احداث یک فروشگاه بزرگ تعداد زیادی از واحد‌‌ها از جمله خواروبارفروشی‌ها، میوه فروشی، قصابی و فروشگاه‌های لوازم خانگی به تعطیلی کشیده می‌شوند.

با این حال درحالی این فروشگاه‌ها روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود که اکثر افراد خرید از فروشگاه زنجیره‌ای را به دلیل تنوع بالا، تخفیفات ویژه، سهولت در انتخاب محصول و در دسترس بودن تمام اقلام مصرفی از خواروبار، مواد پروتئینی، سبزی و صیفی گرفته تا لوازم خانگی و دیگر اقلام مصرفی ترجیح می‌دهند.

در این میان یکی از سوپرمارکت‌داران در محدوده شرق تهران که در نزدیکی یک فروشگاه بزرگ تازه تأسیس قرار دارد در گفت‌وگو با میزان گفت: با تأسیس فروشگاه زنجیره‌ای در این محل، کسب‌وکار عده زیادی از کسبه تحت‌تأثیر قرار گرفته است و بسیاری از افراد از کم شدن مشتری‌های خود گله دارند.

این مرد ۳۰ ساله که ۳ کارگر نیز دارد، گفت: در این سوپرمارکت امکان تخفیف‌های بالا وجود ندارد به همین دلیل مشتری‌ها با مقایسه اجناس ترجیحاً خرید از فروشگاه زنجیره‌ای را انتخاب می‌کنند.

تجمیع سوپرمارکت‌‌‌ها در پی حمایت دولت

وی افزود: در این رابطه درخواست تجمیع چند فروشگاه را در بین کسبه مطرح کردیم که برای عملی شدن آن به سرمایه و حمایت دولت نیاز داریم تا در پی رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیکار نشویم.

در همین راستا، سعید درخشان، رییس اتحادیه دارندگان سوپرمارکت و مواد پروتئینی با اشاره به تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر خرده‌فروشان و سوپر مارکت‌‌‌ها گفت: با تأسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای واحدهای صنفی کوچک از جمله سوپرمارکت‌‌‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و منجر به بیکار شدن چندین نفر می‌شود.

وی افزود: اگر سوپرمارکت‌دار‌‌‌ها نتوانند با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رقابت کنند مطمئناً در آینده‌ای نزدیک منجر به تعطیلی آنها خواهد شد و بیکاری عده زیادی را در پی خواهد داشت.

درخشان با اشاره به این‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به فروش خود می‌توانند تخفیف‌های تا ۵۰ درصد را در برخی اجناس اعمال کنند، گفت: تخفیف‌‌‌ها از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به فروش بالا صرفه اقتصادی دارد اما سوپرمارکت‌دار با توجه به فروش خود صرفه‌ای برای تخفیف‌های بالا برایش وجود ندارد از این‌رو افراد به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشیده می‌شوند.

رییس اتحادیه دارندگان سوپرمارکت و مواد پروتئینی در ادامه خاطرنشان‌ کرد: باید قبل از تأسیس فروشگاه زنجیره‌ای نظارت لازم صورت گیرد تا در مکان‌های مورد نیاز تأسیس شوند و در نقاطی که چندین سوپرمارکت و مغازه وجود دارد مجوز تأسیس داده نشود.

وی افزود: این فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید در نقاط پرتردد، میادین و گلوگاه‌های شهر تأسیس شوند و قبل از تأسیس به این موارد باید نظارت شود تا بیکاری کسبه اطراف این فروشگاه‌ها تشدید نشود.

درخشان بیان ‌کرد: اتحادیه بار‌‌ها پیشنهاد کرده که احداث این فروشگاه‌ها را به واحدهای صنفی مانند سوپر مارکت‌‌‌ها بدهند و از تجربیات آنها در این زمینه استفاده شود تا آسیب کم‌تری به این واحد‌‌ها وارد شود و منجر به بیکاری آنها نشود.

 

حال با این تفاسیر درحالی که اغلب افراد استفاده از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای را بیش از سوپر مارکت‌ها و خواروبارفروشی‌‌‌ها ترجیح می‌دهند باید دید چه تدبیری برای این صنف در نظر گرفته می‌شود تا در این میان به رونق بیکاری دامن نزند.