رونق معاملات طلایی بورس کالای ایران

    سکه در پی افزایش بهای اونس طلا و همچنین رشد نسبی نرخ ارز در روز گذشته قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالای ایران با روند صعودی روبه رو شد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز گذشته هر ۵ سررسید بازار آتی سکه با افزایش نرخ رو به رو شدند؛ به‌طوری […]

 

 

سکه در پی افزایش بهای اونس طلا و همچنین رشد نسبی نرخ ارز در روز گذشته قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالای ایران با روند صعودی روبه رو شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز گذشته هر ۵ سررسید بازار آتی سکه با افزایش نرخ رو به رو شدند؛ به‌طوری که سکه سررسید اردیبهشت ماه با افزایش ۰٫۶۲ درصدی با نرخ یک میلیون و ۴۰ هزار تومان معامله شد، این در شرایطی است که سکه تحویل تیرماه با قیمت یک میلیون و۵۲ هزار تومان به فروش رسید که رشد ۰٫۷۱ درصدی را به ثبت رساند.

قرارداد تحویل شهریور نیز با قیمت یک میلیون و ۶۷ هزار تومان معامله شد و ۰٫۷۶ درصدی را در این روز تجربه کرد. همچنین سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۸۹هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با رشد ۱٫۱۵ درصدی رو به رو شد.

در پایان نیز سررسید دی ماه با نرخ یک میلیون و ۱۱۸ هزار تومان معامله شد و رشد ۱٫۲۸ درصدی را تجربه کرد.

همچنین طی روز گذشته حجم معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران دیروز به ۱۵هزار و ۲۷۷ قرارداد و به ارزش بیش از یک هزار میلیارد و ۶۹۳میلیون ریال رسید.

از سویی در بازار نقدی نیز روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی برای ساعتی کانال یک میلیون و ۴۰ هزار تومان را لمس کرد. دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۳۷ هزار تومان آغاز کرد که افزایشی ۳ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. عامل اصلی رشد سکه، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و عبور آن از نیمه کانال هزار و ۲۰۰ دلار بود.

همچنین هر قطعه نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به ترتیب ۵۴۶، ۲۹۰ و ۱۹۴ هزار تومان معامله شد که نرخ نیم سکه یک هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد، اما ربع سکه و سکه گرمی تغییری را در این روز شاهد نبود.

براساس این گزارش، در حال حاضر وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است، به عبارت بهتر افراد می‌توانند با پرداخت این وجه تضمین، یک قرارداد ۱۰سکه‌ای طلا را منعقد کنند.

۳عامل مهم بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد

تازه‌‌ترین تحلیل اینوستینگ نشان می‌دهد که انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و چین در روزهای آینده و همچنین اظهارات مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا تأثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، کاهش ارزش دلار و افت شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی طی روزهای اخیر تأثیر زیادی بر افزایش مجدد قیمت طلا داشته است.

بر اساس این گزارش، شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین‌المللی به پایین‌‌ترین سطح در ۶ ماه اخیر رسیده است. شاخص ارزش دلار در هفته گذشته بیش از ۰٫۴۲ درصد کاهش داشته است.

قیمت طلا در هفته گذشته ۱٫۶۳ درصد رشد داشته است، در حالی که جانت یلن رییس فدرال رزرو آمریکا بر بهبود اوضاع اقتصادی این کشور و ادامه مسیر برای افزایش نرخ بهره تأکید کرده ولی رییس فدرال رزرو نیویورک گفته است که باید برای افزایش نرخ بهره رویکرد محتاطانه‌ای داشته باشیم.

متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو نشان می‌دهد که بانک مرکزی آمریکا احتمالاً قصد ندارد تا نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش دهد.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید برای قیمت طلا طی ماه‌های آینده باشد.

قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است. نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان به خصوص چین و نوسانات شدید شاخص سهام تأثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.

به نظر می‌رسد قیمت طلا در روزهای آینده تحت تأثیر اظهارات مهم مقام‌های فدرال رزرو آمریکا قرار خواهد داشت. اظهارات این مقام‌ها نشانگر وضعیت سیاست‌های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو خواهد بود.

انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله نرخ تورم تأثیر زیادی بر ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. نخستین گزارش مربوط به وضعیت رشد اقتصادی آمریکا در ۳ ماه نخست امسال قرار است روز جمعه منتشر شود.

 

آمارهای تجاری چین و وضعیت خرده فروشی آمریکا نیز روز چهارشنبه منتشر می‌شود. آمارهای اولیه بیکاری آمریکا نیز قرار است روز جمعه منتشر شود.