افزایش عوارض سیگار، سهم قاچاق را به ۷۰ درصد افزایش می‌دهد

    رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی، سهم سیگار قاچاق از مصرف داخلی را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: درصورت تصویب طرح مجلس مبنی بر افزایش عوارض سیگار، نرخ قاچاق به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد. به گزارش ایرنا، محمدرضا تاجدار در نشستی خبری، دلایل مطرح شده برای این طرح را کاهش […]

 

 

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی، سهم سیگار قاچاق از مصرف داخلی را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: درصورت تصویب طرح مجلس مبنی بر افزایش عوارض سیگار، نرخ قاچاق به ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا تاجدار در نشستی خبری، دلایل مطرح شده برای این طرح را کاهش مصرف سیگار بیان کرد و گفت: در کشورمان نه تنها افزایش قیمت‌ها موجب کاهش مصرف نمی‌شود، بلکه سیگارهای قاچاق در کوتاه‌ترین زمان، جایگزین سیگارهای تحت نظارت بهداشتی می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که قاچاقچیان، هر کارتن سیگار را با ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به تهران منتقل می‌کنند، افزایش عوارض سیگار موجب توزیع سیگارهایی می‌شود که تحت نظارت بهداشتی نیست و این امر به تعطیلی کارخانه‌های داخلی می‌انجامد.

تاجدار گفت: تجربه سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ نشان می‌دهد چنان‌چه عوارض و مالیات منطقی تعیین شود، قاچاق سیگار به حداقل کاهش یافته، درآمدهای دولت از محل واردات و تولید قانونی افزایش می‌باید و به دلیل کنترل‌های بیش‌تر، سلامت مصرف کننده با آسیب کم‌تری مواجه می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی در مورد عوارض و مالیات پرداختی توسط واردکنندگان نیز گفت: واردکنندگان سیگار، ۱۰ درصد معادل ارزش فوب حق انحصار و مبالغی نیز بابت خرید هولوگرام پرداخت می‌کنند؛ عوارضی معادل ۴۰ درصد ارزش سی.آی.اف(Cost, Insurance and Freight– ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد)، ۴ درصد عوارض گمرکی، ۴ درصد سود بازرگانی، سهم هلال احمر، مالیات ۳ درصدی سلامت و ۱۲ درصدی ارزش افزوده، ۲۰ ریال عوارض بابت هر نخ و همچنین مالیات بر خرده‌فروشی سیگار از دیگر مبالغی است که فعالان این بخش باید به دولت پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: دریافت این ارقام از واردکننده سبب شد تا میزان قاچاق حدود ۳۰ تا۴۰ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد؛ از طرفی نوع و ترکیب سیگارهای کشف شده نشان می‌دهد سیگارهای قاچاق بیش‌تر در بخش پایین قیمتی قرار داشته و تولیدکنندگان داخلی را هدف قرار داده‌اند.

تاجدار افزود: در صورت تصویب بند الحاقی تبصره ۷ در صحن علنی مجلس، به قیمت کنونی تولیدات داخلی در هر کارتن دو ملیون ریال، به تولیدات مشارکتی ۳ میلیون ریال و به واردات ۴ میلیون ریال افزوده خواهد شد که در این صورت‌وضعیت بازار کالای دخانی به دهه ۷۰ که در آن بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار مصرف در اختیار قاچاقچیان قرار داشت باز می‌گردد.

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی گفت: براساس برنامه پنجم توسعه، واردات کالای دخانی باید در پایان سال گذشته متوقف می‌شد اما تعداد قابل توجهی از اعضای انجمن با توجیه سرمایه‌گذاران خارجی خود ضمن ساخت کارخانه، وارداتشان را در پایان سال افزایش دادند تا در صورت تأخیر در افتتاح کارخانجات خود، سهم بازارشان از دست نرود.

وی گفت: در این شرایط، در تدوین بودجه ۹۵ توجهی به برنامه پنجم نشده و کماکان واردات در بودجه پیش‌بینی شده است که این امر به نوعی اعتبار قوانین و مقررات و برنامه‌های کشور را نزد سرمایه‌گذاران مخدوش می‌کند.

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که بدون توجه به مسایل و موضوع‌های احساسی و با توجه به واقعیات بازار، نسبت به تعیین تعرفه اقدام کنند و در صورت امکان نسبت به تجمیع عوارض و مالیات دریافتی از تولیدکنندگان اقدام و درصورت امکان، یک سازمان یا مرکز، متولی وصول این عوارض و مالیات تعیین شود.

وی افزود: اخذ مالیات ۳۰ درصدی از تولیدکنندگان مشارکتی، مغایر قانون جلب سرمایه‌گذاری خارجی بوده و مانعی برای تکمیل ظرفیت خالی شرکت‌های تولیدکننده است؛ بنابراین در صورت امکان و با توجه به این‌که شرکت دخانیات ایران بیش‌ترین آسیب را از اجرای این قانون متحمل خواهد شد، نسبت به حذف آن اقدام شود.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران نیز پیش از این در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد که با تصویب و اجرای طرح افزایش عوارض سیگار، قیمت تمام شده سیگارهای وارداتی ۱۹ درصد، سیگارهای مشارکتی ۱۲ درصد و سیگارهای داخلی ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته محمدحسین برخوردار، طرحی به کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آمده است که براساس آن، امسال برای هر نخ سیگار وارداتی ۴۰۰ ریال، سیگار مشارکتی ۳۰۰ ریال و سیگار داخلی ۲۰۰ ریال عوارض تعیین می‌کند.

وی با یادآوری این‌که در حال حاضر تولیدکنندگان سیگار ۳۵ درصد مالیات پرداخت می‌کنند، ادامه داد: تولیدکنندگان ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۲۰ درصد مالیات بر فروش پرداخت می‌کنند؛ به عبارتی، ۳۵ درصد از هر فاکتور فروشی که صادر می‌شود به دولت تعلق می‌گیرد.

برخوردار با تأکید بر این‌که با تصویب و اجرای این طرح، سیگار قاچاق جایگزین سیگارهای تحت نظارت بهداشتی خواهد شد، افزود: افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده سیگارهای داخلی، به دخانیات ایران ضربه خواهد زد و موجب افزایش قاچاق سیگار می‌شود.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: افزایش قیمت سیگار با هدف کاهش مصرف هیچ‌گاه نتیجه‌ای مثبت نداشته و حتی خلاف آن در سال‌های گذشته ثابت شده است؛ در دوره‌ای، مالیات بر فروش از ۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت که نتیجه آن، رسیدن نرخ قاچاق سیگار به ۴۰ درصد بود.

برخوردار اضافه کرد: در حال حاضر شرکت دخانیات ضررهای سیگار را تحت کنترل دارد و تلاش می‌کند مضرات سیگار را در جامعه به حداقل برساند اما با افزایش قیمت تمام شده، بازار سیگار به شرکت‌های خارجی، واردات و قاچاق واگذار می‌شود.

 

وی گفت در سال گذشته ۶۵ میلیارد نخ در کشور مصرف شد که از این مجموع، بیش از ۲۹ میلیارد نخ در داخل کشور تولید و ۱۶ میلیارد نخ از راه‌های قانونی وارد شده است.