توسعه راه‌آهن نیازمند مشارکت پیمانکاران خصوصی

توسعه راه‌آهن نیازمند مشارکت پیمانکاران خصوصی یکی از مهم‌ترین لایحه‌هایی که در سال ۱۳۰۵ شمسی به مجلس ارایه شد، لایحه تأسیس راه‌آهن سراسری بود که بحث‌های فراوانی در پی داشت. به گزارش «صما» این لایحه از سوی مهدی‌قلی‌هدایت، وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارایه شد. در آن زمان برای این‌که ساخت راه‌آهن با […]

توسعه راه‌آهن نیازمند مشارکت پیمانکاران خصوصی

یکی از مهم‌ترین لایحه‌هایی که در سال ۱۳۰۵ شمسی به مجلس ارایه شد، لایحه تأسیس راه‌آهن سراسری بود که بحث‌های فراوانی در پی داشت.

به گزارش «صما» این لایحه از سوی مهدی‌قلی‌هدایت، وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارایه شد. در آن زمان برای این‌که ساخت راه‌آهن با سرمایه داخلی انجام یابد و از طرفی تحمل هزینه آن برای ملت ایران طاقت‌فرسا نباشد، قبل از شروع به ساختمان راه‌آهن دولت وقت قانون انحصار قند و شکر و چای را وضع و در نهم خرداد ۱۳۰۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسانید.

به‌ موجب این قانون مقرر شد از هر ۳ کیلو قند و شکر دو ریال و از هر ۳ کیلو چای ۶ ریال مالیات اخذ و درآمد حاصله از آن صرف هزینه ساختمان راه‌آهن سراسری شود. از آن روزبه بعد اتفاقات شگرفی در بخش راه‌آهن به وقوع پیوسته است. جدی‌‌ترین اقدام در خصوص توسعه راه‌آهن کشور اختصاص یک درصد از منابع مالی نفت به ساخت راه‌آهن است. در همین راستا اعضای کمیسیون انرژی در گفت‌وگوی اختصاصی با «صما» بر لزوم توجه به مقوله ترانزیت ریلی تأکید کردند.

اختصاص یک درصد از منابع مالی نفت به ساخت راه‌آهن

رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که راه‌آهن و دسترسی به مسیرهای ارتباطی آن ‌یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور در مسیر توسعه اقتصادی است، گفت: اجرای طرح‌های مختلف در این زمینه بیش از گذشته عرصه را برای عمران و آبادانی کشور فراهم می‌کند و همکاری مجلس و دولت گامی بلند در تحقق اهداف ما در حوزه ریل و جاده است

فریدون‌حسنوند با بیان مطلب فوق گفت: تعامل و همگرایی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی یک امر مهم و ضروری است و در صورت ارتقای تعامل و همکاری توسعه بخش عمرانی آسان‌تر و باصرفه‌تر خواهد شد.

وی گفت: با هدف برطرف کردن نیازهای کشور در حوزه راه‌آهن طرح ایجاد فراکسیون راه‌آهن در مجلس‌شورای‌اسلامی مطرح و یک درصد از منابع مالی نفت به ساخت راه‌آهن اختصاص می‌یابد.

رییس کمیسیون انرژی مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به پیگیرهای نمایندگان مردم در مجلس‌شورای و کمیسیون انرژی به جهت طراحی و اجرای طرح‌های مختلف حوزه ریلی در کشور عنوان‌کرد: طرح فراکسیون راه‌آهن در مجلس‌شورای‌اسلامی با هدف تدوین نظارت و پشتیبانی از خدمات و طرح‌های عمرانی در حوزه ریلی پیشنهادشده است.

وی گفت: با تشکیل این فراکسیون اقدامات موردنیاز برای اجرای طرح‌های مختلف حوزه ریل راه‌آهن تسریع می‌شود و پیگیری‌های موردنیاز برای ایجاد آن انجام و در صورت تأیید نمایندگان و متناسب با نیاز مردم، فعالیت این فراکسیون آغاز و مسیر ارایه خدمات در این حوزه تسهیل می‌شود.

حسنوند بیان‌کرد: راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران در ۸ سال دفاع مقدس و برای پشتیبانی نظامی و مردمی از رزمندگان اسلام در جبهه نبرد حق علیه باطل به‌خوبی درخشید و در جابه‌جایی رزمندگان تجهیزات و مجروحین خدمات منحصربه‌فردی ارایه داد و باید بیش از گذشته این خدمات را به اقشار مختلف اجتماعی معرفی کرد.

وی با اشاره به نقش راه‌آهن در توسعه صنعتی ایران اسلامی افزود: حمایت از راه‌آهن و ساخت مسیرهای ریلی جدید در کشور ضروری است چراکه این موضوع، سبب رونق اقتصادی و تأمین زیرساخت برای پیشبرد اهداف اقتصادی و افزایش قدرت جابه‌جایی محصولات تجاری و تولیدی کشور به خارج از مرز‌ها می‌شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که راه‌آهن یک مسیر تردد ایمن برای شهروندان است، ادامه‌داد: در صورت توجه به ساخت مسیرهای جدید ریلی علاوه بر سهولت شهروندان خدمات زیست‌محیطی و استفاده از سوخت‌های فسیلی در کشور کاهش می‌یابد و به همین جهت باید در این عرصه اقدامات موردنیاز را طراحی و به اجرا رساند.

وی با بیان این‌که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و به‌صورت سالیانه باید بیش از یک‌هزار کیلومتر مسیر ریلی جدید در کشور احداث شود، گفت: متأسفانه در طول سال‌های اخیر و دلایل مختلف میانگین ساخت مسیرهای ریلی جدید در کشور به پایین‌تر از اهداف تعیین‌شده رسیده است.

حسنوند عنوان‌کرد: به همین جهت نمایندگان مردم در مجلس‌شورای‌اسلامی و کمیسیون انرژی حمایت از ساخت مسیرهای ریلی جدید را با همکاری دولت موردتوجه قرار داده‌اند و اختصاص یک درصد از منابع درآمدهای نفتی برای اجرای طرح‌های جدید در حوزه ریلی، بخشی از این خدمات است.

وی افزود: با اختصاص این اعتبار، گامی بلند در تأمین نیازهای ریلی کشور برداشته و زمینه برای توسعه خدمات ریلی در کشور فراهم می‌شود چراکه این اعتبار چندین میلیارد ریال اعتبار در اختیار راه‌آهن می‌گذارد و علاوه بر این، زمینه برای ایجاد و احداث مسیرهای ریلی بیش از گذشته، فراهم می‌شود.

رییس کمسیون انرژی مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به پیگیری برای واگذاری اراضی راه‌آهن، بیان‌کرد: راه‌آهن همواره پشتیبان مردم و انقلاب و اسلامی بوده و در صورت تأمین نیازهای شهروندان در این حوزه رضایت شهروندان بیش از گذشته از خدمات راه‌آهن فراهم و راه‌آهن نیز در کنار مردم مسیر توسعه شهر‌ها و استان‌های کشور را همانند گذشته و با سرعت بیش‌تر تسهیل می‌کند.

وی در نهایت با بیان این‌که طرح‌های خوبی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه ریل و راه‌آهن کشور در دست اجرا و احداث است، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، مسیر توسعه اقتصادی و کارآفرینی در کشور شتاب گرفته و زمینه برای تحقق اهداف اقتصادی در کشور با تکیه ‌بر توان داخلی فراهم می‌شود.

توسعه راه‌آهن توسعه کسب‌وکار است

در همین زمینه نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این‌که توسعه ناوگان ریلی منافع اقتصادی بالایی برای کشور دارد، گفت: اگر ناوگان ریلی در کشور توسعه پیدا کند انرژی کم‌تری مصرف می‌شود و در سایر حوزه‌ها مانند بنزین و دیگر حامل‌های انرژی صرفه جوی جدی صورت می‌گیرد.

علی ادیانی با بیان مطلب فوق گفت: توسعه راه‌آهن توسعه کسب‌وکار است و بدون تردید با ارتقای جایگاه کنونی بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری و صادرات رفع و فصل می‌شود.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با توجه به احکامی که در تدوین برنامه ششم در این زمینه وجود داشت و اعضای کمیسیون انرژی هم نقش جدی در آنها داشتند این جلسه برگزار شد تا مدیرعامل شرکت راه‌آهن برنامه‌های خود را بیان کنند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان‌کرد: کریدور شمال – جنوب موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج‌فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. اگر بعضی مسیرهای ناتمام ریلی و جاده‌ای ایران تکمیل شود ایران می‌تواند از عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای خود درآمد سرشاری داشته باشد

وی در نهایت بیان‌کرد: ما ناظر بوده و کمک خواهیم کرد تا احکامی که در برنامه ششم در نظر گرفت شده و منابع مالی که باید برای توسعه خطوط ریلی و برقی شدن خط راه‌آهن اختصاص یابد عملیاتی شود.

توسعه راه‌آهن نیازمند مشارکت خارجی

در همین زمینه سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان این‌که سرمایه‌گذاری جدی در بخش توسعه راه‌آهن به‌تبع آن صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش حوادث جاده‌ای و آسایش بیش‌تر مردم را به همراه دارد، گفت: بنابراین جذب مشارکت بخش خصوصی و پیمانکارانش و اعتبار سرمایه‌گذاری‌های خارجی در توسعه راه‌آهن بسیار ضروری است.

اسدا…‌قره‌خانی گفت: حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یک عامل ارتباط‌دهنده مراکز عرضه و تقاضا و عنصر تداوم‌بخش فعالیت‌های اقتصادی، نقش کلیدی را در کشورهای توسعه‌یافته و در حال‌ توسعه ایفا می‌کند.

وی گفت: این شیوه حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از شیوه‌های حمل‌ونقل انبوه در کنار امتیازات ارزنده‌ای مانند صرفه‌جویی‌های اقتصادی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و نزدیک شدن به استانداردهای محیطی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به اختصاص یک میلیارد دلار به توسعه راه‌آهن ادامه‌داد: یک درصد از درآمد نفت به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص‌یافته که باید مشخص شود که مقررشده این‌یک درصد در چه بخشی و با چه برنامه و اولویتی خرج شود

قره‌خانی گفت: حمل‌ونقل ریلی ازجمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد بوده که فرایند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس‌شورای‌اسلامی، با اشاره به مزیت‌های کاهش مصرف انرژی و در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف سوخت و آلودگی کم‌تر محیط‌زیست با توسعه راه‌آهن، تصریح‌کرد: مشارکت بخش خصوصی و جذب اعتبار سرمایه‌گذاری‌های خارجی در توسعه بخش‌های مختلف راه‌آهن ضروری بوده و این فرصت را به دولت می‌دهد که به کمبودهای ریلی در بخش‌های کم‌تر توسعه‌یافته و کم‌تر سودده که بخش خصوصی رغبتی برای مشارکت در آنها از خود نشان نمی‌دهد، بپردازد.