فروش هواپیما به ایران باز هم منوط به مجوز آمریکا

    با وجود نهایی شدن قرار‌داد خرید ۱۱۸ ایرباس از سوی ایران و حتی ورود هیأتی رسمی از شرکت بوئینگ به کشور برای مذاکره با طرف‌های ایرانی باز هم سخنگوی شرکت بوئینگ نسبت به آینده همکاری‌های شرکت خود با ایرلاین‌های داخلی با احتیاطی بسیار بزرگ صحبت کرده، احتیاطی که به نظر می‌رسد باز هم […]

 

 

با وجود نهایی شدن قرار‌داد خرید ۱۱۸ ایرباس از سوی ایران و حتی ورود هیأتی رسمی از شرکت بوئینگ به کشور برای مذاکره با طرف‌های ایرانی باز هم سخنگوی شرکت بوئینگ نسبت به آینده همکاری‌های شرکت خود با ایرلاین‌های داخلی با احتیاطی بسیار بزرگ صحبت کرده، احتیاطی که به نظر می‌رسد باز هم ریشه در تصمیم‌های سیاسی دارد.

به گزارش ایسنا، با اجرایی شدن برجام دولت ایالات متحده آمریکا موافقت کرد: بخش قابل توجهی از تحریم‌های صنعت هواپیمایی ایران که نه تنها از زمان تحریم‌های هسته‌ای که حتی بعضی از آن‌ها به سال‌های ابتدایی انقلاب باز می‌گردند را لغو کنند تصمیمی که با توجه به محوریت‌ شرکت‌های آمریکایی در عرصه‌های هوانوردی جهان می‌تواند روی آینده ناوگان ایران تأثیری جدی بگذارد.

شرکت هواپیماساز بوئینگ که در کنار ایرباس به عنوان دو غول بزرگ این صنعت شناخته می‌شود، در شرایطی فضای بالقوه مذاکره با ایران را پیدا کرد که همچنان برای نهایی کردن قرار‌دادهای خرید نیاز به مجوز رسمی دولت آمریکا داشت. مجوزی که تأخیر در صادر‌شدن آن به قرار‌داد نهایی ایرباس با شرکت‌های ایرانی منجر شد.

حال و با گذشت چند ماه از اجرای توافق هسته‌ای بالاخره نخستین گروه از مذاکره‌کنندگان شرکت بوئینگ وارد تهران شدند تا ضمن ارزیابی شرایط ناوگان ایران نسبت به حضور آینده خود در این بازار تصمیم‌گیری کنند.

این سفر در حالی انجام گرفته که به نظر می‌رسد همچنان قصد فروش قطعی هواپیما به ایران از سوی بوئینگ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هرچند در هفته‌های گذشته خبر رسمی مجوز باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا برای فروش هواپیما به ایران رسانه‌ای شد و بسیاری از آن به عنوان چراغ سبز قطعی یاد کردند، اما جان درن سخنگوی شرکت بوئینگ اعلام کرده مذاکرات اخیر با طرف‌های ایرانی تنها برای ارزیابی شرایط بازار بوده و همچنان فروش هواپیما به ایران منوط به جلب موافقت دولت آمریکا خواهد بود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که مشخص نیست چه برنامه‌ای بر سر راه شرکت‌های آمریکایی قرار دارد، آیا آن‌چه از سوی رییس‌جمهور آمریکا اعلام شده در حد یک اظهارنظر است و همچنان راهی طولانی برای صدور مجوز‌های لازم باقی مانده یا این‌که شرکت‌های آمریکایی نسبت به آینده حضور خود تردید داشته و عقد قرار‌داد با ایران را با احتیاط گسترده پیگیری می‌کنند.

 

براساس اعلام ایران ناوگان کشور در طول سال‌های آینده به ۵۰۰ هواپیمای مسافرتی احتیاج خواهد داشت که بوئینگ می‌تواند یکی از قطب‌های اصلی تأمین بخشی از آن باشد و این شرکت آمریکایی نیز که در طول هفته‌های گذشته به دلیل محدودیت شفارش‌هایش مجبور به اخراج تعدادی از کارکنانش شده نیز قطعاً به بازار ایران احتیاجی مبرم خواهد داشت. باید دید آیا این بازی برد – برد با سنگ‌اندازی‌های سیاسی به یک عرصه باخت – باخت تبدیل می‌شود یا این شرکت آمریکایی سرانجام جانب احتیاط را برای ورود به ایران ر‌ها خواهد کرد.