۱۷ درصد مردم تمایل به مصرف موادمخدر دارند

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۷ درصد مردم تمایل به مصرف موادمخدر دارند بنابر اظهارات رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف از طرح «توزیع موادمخدر دولتی» علاوه بر قطع ارتباط بین معتادان و قاچاقچیان، «تک‌مصرفی» شدن معتادان در کشور است. به گزارش ایسنا، سعیدصفاتیان یکی از ویژگی‌های […]

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱۷ درصد مردم تمایل به مصرف موادمخدر دارند

بنابر اظهارات رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف از طرح «توزیع موادمخدر دولتی» علاوه بر قطع ارتباط بین معتادان و قاچاقچیان، «تک‌مصرفی» شدن معتادان در کشور است.

به گزارش ایسنا، سعیدصفاتیان یکی از ویژگی‌های طرح توزیع موادمخدر دولتی را «تک‌مصرفی شدن معتادان» دانست و در ادامه با اشاره به لزوم وجود شاخص‌هایی مشخص برای توزیع دولتی موادمخدر ادامه داد: باید معیارهایی مانند این‌که این افراد چه سنی دارند؟ از چه نوع موادی با چه میزانی مصرف می‌کنند؟ و آیا این‌که سابقه ترک اعتیاد داشتند؟ مواد در بین آنها توزیع شود.

وی با تأکید بر این‌که قرار نیست با این طرح آمار اعتیاد در کشور ریشه‌کن شود و همه معتادان تحت‌پوشش قرار بگیرند، ادامه داد: این طرح می‌کوشد تا آمار اعتیاد را تا جایی که ممکن است کاهش دهد.

۱۷ درصد مردم تمایل به مصرف موادمخدر دارند

صفاتیان با استناد به آمار‌‌ها گفت: تحقیقات در کشور نشان می‌دهد ۱۷ درصد مردم تمایل به مصرف موادمخدر دارند. از این تعداد ۵ درصد به سمت استعمال مواد مخدر رفته‌اند و ۱۲ درصد باقی‌مانده در صورت قطع نشدن ارتباط مصرف کننده و قاچاقچیان و نبود مدیریت مصرف نیز به این سمت حرکت خواهند کرد.

وجود ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار قاچاقچی در کشور

وی با بیان این‌که در حال حاضر تعداد معتادان کشور دومیلیون‌و۸۰۰ هزار نفر و براساس اعلام نیروی انتظامی تعداد قاچاقچیان نیز ۲۲۰ تا ۲۵۰هزار نفر است، ادامه داد: این تعداد معتاد ۵۰هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر می‌زنند. از این میزان، حدود ۲۰هزار میلیارد تومان پولی است که مردم بابت خرید موادمخدر به قاچاقچیان می‌پردازند.

صفاتیان در ادامه با اشاره به بند ۵۷ برنامه ششم توسعه که در ارتباط با سیاست‌های موادمخدر است، ادامه داد: وجود بیش از ۲۲۰هزار قاچاقچی آسیبی اجتماعی است که دولت می‌تواند در آن ورود کند اما سؤال اصلی این است که دولت چگونه فرایند توزیع دولتی موادمخدر را انجام می‌دهد و چه آیین‌نامه‌های اجرایی در اختیار دارد؟

«ارایه تریاک به افراد بالای ۵۰ سال» طرحی که سال‌ها پیش نوشته شد

وی با اشاره به نوشته شدن طرحی تحت عنوان «ارایه تریاک به افراد بالای ۵۰ سال» در ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: این طرح توسط دولت نهم و دهم اجرا نشد. با این وجود طرح جدیدی که در هفته گذشته اعلام و بازتاب خبری داشت؛ بار اولی نیست که مطرح شده است، بلکه طرحی قدیمی است.

صفاتیان با اشاره به طرح توزیع متادون و تصویب آن در ستاد مبارزه با موادمخدر در سال ۸۲ اضافه کرد: هدف از طرح «توزیع موادمخدر دولتی» نیز کنترل اقتصاد پرقدرتی است که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. موادمخدر ۳ حوزه اقتصاد، پزشکی و سیاست را در بر می‌گیرد؛ برای مثال اقتصاد موادمخدر می‌تواند، نیروهایی که در افغانستان هستند را از نظر نظامی تقویت کند.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که تولید موادمخدر در افغانستان در چند استان خاص که در اختیار طالبان است، انجام می‌شود، به ارتباط تروریسم و موادمخدر اشاره کرد و افزود: در سال ۸۲ نگاه مسؤولان به موادمخدر، برنامه کاهش آسیب‌هایی بود که نمونه آن را می‌توان در سیاست درمان نگهدارنده با متادون مشاهده کرد.

صفاتیان در ادامه با اشاره به این‌که طرح مصوب در سال ۸۲ نوعی واسط بین مصرف‌کننده و قاچاقچی بود ادامه داد: تلاش شده بود معتادان مواد مخدر را از پزشکان دریافت کنند. وزارت بهداشت نیز به این موضوع نگاهی بهداشتی داشت.

وی در ادامه گفت: در سال ۸۴ نیز این طرح یک مرحله به جلو رفت و طرح توزیع شربت تریاک توسط این ستاد آغاز شد. تا پیش از آن این ماده به کشورهای جنوب‌شرقی آسیا برای کنترل «درد» صادر می‌شد. تریاک توسط نیروی انتظامی از قاچاقچیان دریافت می‌شد و پس از تحویل به‌کارخانه و جداکردن ناخالصی‌های آن به شکل خالص در اختیار معتادان قرار می‌گرفت.

صفاتیان با بیان این‌که سالانه در ایران حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن موادمخدر کشف می‌شود، لذا ایران یکی از قدرتمند‌‌ترین کشور‌‌ها در این حوزه به شمار می‌رود، اظهار کرد: همچنین در حوزه درمان نیز ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. در حوزه پیشگیری نیز در مدارس و مراکز آموزشی برنامه‌هایی اجرا می‌شود اما آنچه که مردم در واقعیت می‌بینند با آنچه که آمار‌‌ها از تعداد معتادان نشان می‌دهد، متفاوت است. این بدان معناست که برنامه‌های مبارزه با موادمخدر دچار مشکل هستند.

هیچ ارگانی تعداد معتادان متجاهر را اعلام نمی‌کند

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برنامه‌ای تلویزیونی صحبت می‌کرد با انتقاد از این‌که هیچ سازمانی آمار رسمی تعداد معتادان متجاهر اعلام نمی‌کند، تصریح کرد: در صورتی که ستاد مبارزه با موادمخدر نتواند آمار دقیقی ارایه کند، جایگاه‌ و نقش اجرایی آن در ارتباط با دستگاه‌های دیگر زیر سؤال می‌رود، در حالی که با آگاهی از تعداد معتادان متجاهر می‌توانیم برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و بدانیم که هزینه‌های میلیاردی سال‌های اخیر در مبارزه با معتادان متجاهر چند درصد مؤثر بوده است. به نظر من این برنامه‌ها کم‌تر از یک درصد تأثیرگذاری داشته‌اند.

صفاتیان با انتقاد از این‌که مقامات رده بالای ستاد مبارزه با موادمخدر در سال‌های اخیر همواره اشخاصی نظامی بوده‌اند افزود: چرا نباید یک پزشک، جامعه‌شناس یا روانشناس در این مقام تصمیم‌گیرنده باشند؟

وی با ابراز ناراحتی از این‌که ستاد مبارزه با موادمخدر در سال‌های اخیر جایگاهش را از دست داده است، ادامه داد: نقش این ستاد در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی است؛ زمانی که این ستاد طرحی را ارایه می‌کند باید تیم کارشناسی قوی پشت برنامه‌های آن وجود داشته باشد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد تا کلیه برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر توسط یک تیم ارزیابی و مورد بازبینی دوباره قرار گیرد.

 

صفاتیان همچنین با انتقاد از اطلاعات غلطی که توسط مدیران در اختیار وزرا قرار می‌گیرد، گفت: در دو هفته گذشته دو وزیر دو حرف متفاوت مطرح کردند. یکی از وزرا با اشاره به این‌که درمان اعتیاد از ۳ ماه به ۶ ماه افزایش یافته است، وزیری دیگر از کاهش ۳۵ درصدی اعتیاد می‌گوید که نشان می‌دهد در این زمینه اطلاعات صحیح در اختیار آنها قرار نگرفته است.