نخستین موتور ملی ۳ سیلندر یورو۶ رونمایی شد

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نخستین موتور ملی ۳ سیلندر یورو۶ رونمایی شد مهدی قره داغلی- نخستین نمونه موتور ملی ۳ سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو ۶ تولید شده با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در مراسم رونمایی از موتور ملی ۳ سیلندر که در سایپا […]

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت

نخستین موتور ملی ۳ سیلندر یورو۶ رونمایی شد

مهدی قره داغلی- نخستین نمونه موتور ملی ۳ سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو ۶ تولید شده با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در مراسم رونمایی از موتور ملی ۳ سیلندر که در سایپا دیزل برگزار شد، محمدرضا نعمت‌زاده گفت: اگر ما می‌خواستیم بدون استفاده از تجارب قبلی و استفاده از منابع خودمان این پروژه را انجام دهیم حداقل ۸ سال زمان می‌برد. در حالی که امروز موتور ۳ سیلندر را در عرض ۳ سال به اتمام رسانده‌ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت صنایع و لزوم به روز بودن در این حوزه گفت: ما در صنعت حق نداریم که لحظه‌ای استراحت کنیم و باید دائم خود را با تکنولوژی به روز کنیم و خوشحال هستیم که امروز نقش شرکت‌های دانش‌بنیان جدی گرفته شده است که این امر به سبب پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و جا دارد از شخص رییس‌جمهور به خاطر تدبیر و حوصله‌ای که در مذاکرات برجام داشتند، تشکر ویژه کنم.

وی ادامه‌داد: لازم است بگویم بیش‌ترین تأثیر برجام در بخش صنعت بوده. امروز ما هیچ مشکلی برای ارتباط برقرار کردن با شرکت‌های خارجی نداریم. البته به سبب ایران‌هراسی که آمریکا ایجاد کرده گلوگاه‌هایی برای نقل و انتقال بانکی ایجاد شده است.

نعمت‌زاده تصریح‌کرد: امروز یک پلتفرم مفید از طراحی تا انتها ۶ سال زمان می‌برد. این در حالی است که برخی می‌گویند فقط طراحی پلتفرم ۳ ماه زمان می‌برد. این حرف اشتباه است، امروز صنعت با ثانیه جلو می‌رود. وزیر صنعت تصریح کرد: در دنیای امروز ما مجبور به همکاری با دیگران و استفاده از تجربیات آنها هستیم تا از جریان روز عقب نمانیم.

وی ادامه داد: بحث قطعات این موتور باید جدی گرفته شود زیرا اگر بنا باشد قطعات آن از خارج وارد شود این موتور ارزش افزوده‌ای برای ما نخواهد داشت. حتماً بایستی بحث استفاده ۵۵ درصد از قطعات داخلی اعمال شود. اگر لازم است با شرکت‌های خارجی جوینت یا همکاری لازم را انجام دهیم.

وزیر صنعت در پایان ابراز امیدواری کرد که وزارت نفت نیز هرچه زودتر سوخت یورو۵ و یورو۶ را به بازار عرضه کند تا بتوان از آن موتور‌‌ها بهره‌برداری بیش‌تری کرد.

در ادامه مجتبی‌میرسهیل، مدیرعامل شرکت خودروسازی تیوان و مجری پروژه موتور ملی ۳ سیلندر با اشاره به حرکت خودروسازان مطرح جهانی به سمت استفاده از موتورهای کم‌مصرف ۳ سیلندر گفت: این موتور‌‌ها توربوشارژ بوده و فناوری پاشش مستقیم سوخت در آنها به‌کار رفته است.

وی افزود: قرارداد انتقال فناوری این پروژه با بر‌‌ترین شرکت جهان در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه دو سال پیش در وین اتریش امضا شد که موتوری ۳سیلندر با حجم یک‌هزار سی‌سی با مصرف سوخت حدود ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و برای خودروهای اس‌پی ۱۰۰، اس‌پی‌زیرو، ایکس ۲۰۰ و میدلایف قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت سیوان تصریح کرد: ۷۵۰ میلیارد ریال و ۶٫۵ میلیون یورو برای این پروژه سرمایه‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود بتواند استاندارد euro 6b را کسب کند.

اعلام آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری برای همکاری با خودروسازان

همچنین در این مراسم سورنا‌ستاری، معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور از آمادگی این معاونت برای همکاری با خودروسازان در جهت ارتقای تکنولوژی خودروهای تولیدی در کشور خبر داد.

ستاری اظهارکرد: در بحث تکنولوژی‌های جدید آمادگی داریم که با خودروسازان همکاری کنیم.

وی با بیان این‌که بحث خودروهای هوشمند یکی از طرح‌های اصلی در معاونت علمی ریاست جمهوری است، خاطرنشان‌کرد: تحولات زیادی در تکنولوژی تولید خودرو در جهان اتفاق افتاده که ما باید خود را با این تحولات همراه کنیم.

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور ادامه‌داد: به عنوان مثال یکی از تکنولوژی‌های فراگیر در آینده این خواهد بود که خودرو‌‌ها در حال حرکت بر روی جاده و از طریق فناوری چون وای‌فای شارژ خواهند شد.

وی افزود: بنابراین حرکت به سمت طراحی بخش‌های مختلف خودرو براساس تکنولوژی روز در داخل کشور از اقدامات مهم و اساسی است که باید صورت گیرد.

ستاری با بیان این‌که در صنعت خودروی جهان در آینده برندهای جدیدی متولد خواهند شد، تصریح‌کرد: به عنوان مثال تسلا در ابتدا خودروساز نبود، اما وارد حوزه تولید خودروهای برقی شد و باقی خودروسازان در این جهت حرکت کردند.

 

وی خاطرنشان‌کرد: در مثالی دیگر در حال حاضر میزان هزینه‌ای که برای توسعه تولید خودروهای هوشمند می‌کند به اندازه تمام خودروسازان جهان است.