نوبخت:مصوبه مجلس در حذف یارانه‌ ۲۴ میلیون نفر خواست دولت را برآورده نمی‌کند

  سخنگوی دولت گفت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق و مصوبه مجلس شورای اسلامی در حذف ۳ دهک بالای جامعه از دریافت یارانه خواست دولت را درباره پرداخت یارانه‌های نقدی برآورده نمی‌کند. به گزارش ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بخش درآمدی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور را که درمورد […]

 

سخنگوی دولت گفت: پیشنهاد کمیسیون تلفیق و مصوبه مجلس شورای اسلامی در حذف ۳ دهک بالای جامعه از دریافت یارانه خواست دولت را درباره پرداخت یارانه‌های نقدی برآورده نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بخش درآمدی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور را که درمورد هدفمندی یارانه‌ها است با ۱۲۵ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر مصوب کردند.

محمدباقر نوبخت به عنوان نماینده دولت در مخالفت با تبصره ۱۴ پیشنهادی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور تأکید کرد: آن‌چه دولت درقانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌کند با این پیشنهاد برآورده نمی‌شود و منابع حاصل از این مصوبه به سمت تولید نخواهد رفت و قابلیت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: اگر این مصوبه به تأیید برسد، ۲۴ میلیون نفر از افراد کشور که یارانه‌ می‌گیرند به دلیل این که مستحق یارانه نیستند، حذف نخواهند شد زیرا این میزان براساس برآوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درست نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: مجموع این افرادی که در تبصره ۱۴نام برده شده ۲۴ میلیون نفر نیستند زیرا تمامی مواردی که وزارت کار آن‌ها را شناسایی کرده به ۲۴ میلیون نفر نخواهند رسید.

نوبخت یادآور شد: تاکنون ۳ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و بقیه نیز از مجموع تجار و صاحبان مشاغل هستند که حدود ۳۸ هزار و ۵۶۲ نفر بوده و پزشکان و نمایندگان مجلس نیز حدود ۱۵ هزار و ۸۲۲ نفر هستند.

وی همچنین گفت: بیش‌تر افرادی که حقوق آن‌ها بیش از ۳۵ میلیون تومان در سال است، حدود دو میلیون و ۶۹۴ هزار و ۷۴۷ نفر هستند و افرادی که در خارج از کشور یارانه می‌گیرند حدود ۲۳ هزار و ۷۱۸ نفر می‌باشند.

معاون رییس‌جمهوری تصریح کرد: افرادی نیز که به وسیله روش باز بالای ۳۵ میلیون تومان در سال حقوق می‌گرفتند و توسط وزارت تعاون شناسایی شده‌اند، ۴ میلیون و ۲۸۳ هزار نفر بوده که در مجموع افرادی که شناسایی شده‌اند ۷ میلیون و ۵۶ هزار و ۵۲ نفر می‌باشند.

نوبخت خاطرنشان کرد: این که گفته می‌شود ۲۴ میلیون نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند، درست نیست و کسانی که مستغنی هستند نگران دریافت یارانه نیستند بلکه افراد کم‌درآمد نگرانی برای دریافت یارانه دارند پس عدد واقعی حذف‌شدگان براساس مصوبه مجلس ۲۴ میلیون نفر نخواهد بود.

وی گفت: دولت خواهان پرداخت یارانه به افراد معسر و نیازمند است و از میزان حذف یارانه‌ها باید این منابع به سمت تولید برود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد: دولت مخالف پیشنهاد مصوبه کمیسیون تلفیق است.

پس از این سخنان، لاریجانی از نوبخت پرسید: یکی از مشکلات کمیسیون تلفیق این بود که دولت خانوارهایی را که نیازمند نیستند را حذف کند ولی این کار نشده است حال اگر این پیشنهاد در مجلس رأی نیاورد، شما می‌خواهید چه کار کنید؟

نوبخت پاسخ داد: ما یک بار ۴٫۵ میلیون نفر را حذف کردیم و در حال حاضر نیز بیش از ۳ میلیون نفر حسب مورد به درخواست مجلس حذف شدند که وزارت تعاون در حال اجرای آن است.

وی ادامه داد: البته دولت در پرداخت یارانه‌های غیرنقدی دچار مشکل است و این پیشنهاد نمی‌تواند یارانه ۲۴ میلیون نفر را حذف کند.

نوبخت افزود: اگر قرار است مشکل دولت حل شود، این پیشنهاد مشکلی از ما حل نمی‌کند و ما نمی‌خواهیم بدون دلیل یارانه فردی را حذف کنیم. در عین حال یارانه حذف ‌شده باید به سمت امنیت و اشتغال هدایت شود.

 

وی یادآور شد: دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان علاوه بر پرداخت یارانه نقدی دولت در بخش‌های دیگر هزینه کرده است.