مسعود کرباسیان گفت: با اقدامات انجام شده، میانگین مدت زمان ترخیص کالا در گمرک از ۲۶ روز به سه روز کاهش پیدا کرده که در نتیجه به ۲۸۰ هزار میلیارد ریال صرفهجویی منجر شده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در سیزدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن […]
مسعود کرباسیان گفت: با اقدامات انجام شده، میانگین مدت زمان ترخیص کالا در گمرک از ۲۶ روز به سه روز کاهش پیدا کرده که در نتیجه به ۲۸۰ هزار میلیارد ریال صرفهجویی منجر شده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در سیزدهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، افزود: اگر هر روز معطلی کالا در گمرک را یک درصد ارزش کالا در نظر بگیریم، صرفهجویی حاصل از کاهش ۲۳ روزه معطلی کالا در گمرک، ۲۸۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود.
وی با تأکید بر اینکه زمان معطلی کالاهای صادراتی از هفت روز به یک روز کاهش یافته است، گفت: در گذشته برخی از صادرکنندگان، «خوشنام» توصیف میشدند و میتوانستند در کمترین زمان محمولههای خود را صادر کنند اما صدور کالاهای برخی دیگر، ۳۰ تا ۴۰ روز طول میکشید.
رییس کل گمرک همچنین حجم واقعی قاچاق را ۶٫۵ میلیارد دلار در سال اعلام و تأکید کرد که در مسیر رسمی قاچاق انجام نمیشود.
مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تأیید آمار رییس کل گمرک، کل واردات کشور را ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: برای تحقق قاچاق ۲۰ میلیارد دلاری در سال که از طرف برخی مطرح شده است، باید یک هزار و ۳۰۰ تریلی در روز وارد کشور شود.
کرباسیان در ادامه، آمار کشفیات مواد مخدر گمرک جمهوری اسلامی در سال گذشته را بیش از ۳۰۰ تن ذکر کرد.
موانع ساختاری پیش پای گمرک
وی، مسؤولیتهای گمرک را دوگانه قلمداد کرد که در برخی موارد تسریع کننده و در برخی موارد بازدارنده است.
کرباسیان به شرایط سخت فعالیتهای گمرک در ایران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۴۵ قانون بر امور گمرکی حاکم است و در انجام فعالیتهای گمرکی با ۱۵ کنوانسیون مواجه هستیم؛ ۲۰ سازمان همجوار داریم که باید اقدامات خود را در کنار یکدیگر هماهنگ کنیم.
کرباسیان افزود: در حالی که در بیشتر کشورها، چهار رویه گمرکی وجود دارد ما در ایران با ۱۲ رویه از جمله بازارچههای مرزی، مناطق آزاد، مناطق ویژه، پلیهوری و… روبهرو هستیم؛ ما ۳۳ نوع عوارض دریافت میکنیم در حالی که در خیلی از کشورها گمرک تنها باید یک نوع عوارض دریافت کند؛ علاوه بر این، تعداد ۲۲ سازمان مسؤولیت صدور مجور را دارد که همه اینها زمان ترخیص کالا را طولانی میکند.
اجرایی شدن پنجره واحد ایران و ترکیه در سفر رییسجمهوری
رییس کل گمرک همچنین خبر داد که در سفر رییسجمهوری به ترکیه، پنجره مشترک ایران و ترکیه اجرایی میشود.
وی افزود: پنجره واحد ایران و چین اجرایی شده و با روسیه نیز دو هفته آینده اجرایی خواهد شد.
وی اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی را یکی از اقدامات حمایتی گمرک ذکر کرد و گفت: از جمله این تسهیلات شامل ترخیص کالا با اخذ ضمانتنامه بانکی، ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارد شده توسط واحدهای تولیدی و اعطای تسهیلات بیمهای به جای تضمین بانکی و سپرده نقدی در رویههای ورود موقت، ترانزیت داخلی و خارجی میشود.
کرباسیان در تشریح اقدامات حمایتی گمرک برای صادرات نیز گفت: امکان اخذ ضمانتنامه بانکی، تسریع در رسیدگی به درخواستهای استرداد حقوق ورودی صادرکنندگان نمونه و همچنین امکان اظهار فرآوردههای مایع نفت و گاز توسط صادرکنندگان بخشی از این اقدامات است.
ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی کماکان ممنوع است
رییس کل گمرک در جمع خبرنگاران، در ارتباط با تعرفههای گمرکی ورود خودرو نیز گفت: مصوبه جدیدی در این زمینه مطرح نشده و کماکان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است؛ مگر با مجوزهای خاص و برای امور دیپلماتیک که سفارتخانهها وارد میکنند.
وی افزود: درمورد تعرفههای گروه ۱۰، ناگزیریم از ورود کالاهایی جلوگیری کنیم که ضرورتی بر واردات آن وجود ندارد؛ بنابراین محدودیتهایی برای واردات این کالاها در کشور برقرار شده است.
کرباسیان در مورد نقش افزایش تعرفههای گمرکی در افزایش حجم قاچاق نیز گفت: حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات، مکانیزم خود را دارد و این نوع حمایت روشهای خاص خود را طلب میکند.
رییس کل گمرک افزود: ما ضمن اینکه باید تعرفهها را منطقی کنیم، باید جلوی واردات بعضی از کالاها را نیز بگیریم و مسأله قاچاق را نیز حل کنیم؛ این دلیل نمیشود که بگوییم از آنجا که افزایش تعرفهها موجب قاچاق میشود، باید اجازه واردات دهیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.