اوراق خزانه اسلامی به‌کار پیمانکاران بدهکار نیامد

    دبیر انجمن صنفی شرکت‌های صنعت آب و فاضلاب از صادرات نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی در این صنعت در ۳ سال گذشته خبر داد و دیپلماسی فعال سیاسی را لازمه اصلی صادرات دانست. به گزارش ایرنا، بهرام فیاضی در جمع خبرنگاران گفت: بخش خصوصی با توجه به ضعف جایگاه […]

 

 

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های صنعت آب و فاضلاب از صادرات نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی در این صنعت در ۳ سال گذشته خبر داد و دیپلماسی فعال سیاسی را لازمه اصلی صادرات دانست.

به گزارش ایرنا، بهرام فیاضی در جمع خبرنگاران گفت: بخش خصوصی با توجه به ضعف جایگاه رسمی و قانونی در کشور، همواره طفیلی دولت بوده و بر این اساس، برنامه‌های خود را متناسب با سیاست‌های دولت‌ها پیش برده است.

وی تصریح کرد: امروز بنگاه‌های فعال صنعت آب و برق کشور در حوزه‌های تولیدی و پیمانکاری، در خوشبینانه‌‌ترین حالت تنها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند که نشان دهنده کمبود منابع مالی و پویا نبودن شرکت‌ها است.

به گفته فیاضی، درصد عمده‌ای از شرکت‌های خصوصی رو به اضمحلال رفته و به‌ویژه از سال ۱۳۹۰ تاکنون، شرکت‌های بزرگ صنعت آب و فاضلاب تعدیل نیرو داشته‌اند.

وی افزود: امروز شاهدیم عمده پروژه‌های مرتبط با این صنعت با کمبود اعتبار مواجهند. یک آمار سرانگشتی نشان می‌دهد نزدیک به ۷۰ درصد پروژه‌های واگذار شده مشکل منابع اعتباری دارند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های صنعت آب و فاضلاب یادآور شد: پارسال و به گفته مدیرعامل آبفای کشور، فقط ۳۵ درصد منابع اعتباری صنعت آب و فاضلاب تخصیص یافت.

وی گفت: نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در ۳ سال گذشته در این صنعت انجام شده، اما کلید کار در این قسمت به روابط فعال سیاسی گره خورده است و اگر دیپلماسی محکم نباشد، خارجی‌ها نیز از حضور شرکت‌های ایرانی استقبال نمی‌کنند.

فیاضی خاطرنشان کرد: عمده فعالیت‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی این صنعت در سال‌های گذشته با کشور عراق بود، اما با وجود مشکلات امنیتی و جنگ در این کشور، اکثر پروژه‌ها با مشکلات اساسی مواجه شده است و مطالبات زیادی از طرف‌های عراقی داریم.

وی بیان داشت: پارسال و با همراهی دولت، شرکت‌های ایرانی فعال در کشور عراق از وامی بهره‌مند شدند که در بهبود اوضاع آن‌ها تأثیر خوبی بر جای گذاشت.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های صنعت آب و فاضلاب همچنین درباره نگاه شرکت‌ها به فعالیت در خارج کشور در فضای کنونی اقتصاد داخلی، گفت: ریشه شرکت‌های ایرانی در داخل کشور است و اگر در داخل با مشکل مواجه باشیم، حتی در فعالیت‌های خارج از ایران نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی محدودیت بازارهای خارجی، مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول، اعمال تحریم‌ها و ضعف روابط سیاسی و دیپلماتیک در برخی حوزه‌ها را از مشکلات موجود فعالیت این شرکت‌ها برشمرد.

** مشکلات اوراق خزانه اسلامی و مشارکت

این فعال اقتصادی در ادامه به اقدام دولت برای توزیع اوراق خزانه اسلامی و اوراق مشارکت در بین شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: توزیع این اوراق برای شرکت‌هایی که از حداقلی از نقدینگی برخوردار بوده و برای پرداخت بدهی‌های خود مشکلات کم‌تری داشتند، فقط مثمرثمر بود.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال از این اوراق برای توزیع در بین شرکت‌های تابعه وزارت نیرو اختصاص یافت، اما سخت بودن نقدشوندگی آن‌ها، نرخ بالای تنزیل اوراق (از ۲۲ تا ۳۰ درصد) و پذیرفته نشدن این اوراق به عنوان وثیقه توسط کارفرماها، از جمله مشکلات اساسی آن‌ها است.

 

پیشتر معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در بخش برق را سالیانه ۳۰ میلیارد دلار برآورد و اعلام کرده بود این ظرفیت را می‌توان جایگزین درآمدهای صادرات نفت و گاز کرد.