خالص‌فروشی در واحدهای بسته‌بندی و تولید‌کننده هم رعایت نمی‌شود

مدیرکل تعزیرات تهران‌ خالص‌فروشی در واحدهای بسته‌بندی و تولید‌کننده هم رعایت نمی‌شود مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: نه تنها در اکثر میوه‌فروشی‌‌‌ها و قنادی‌‌‌ها مصوبه خالص‌فروشی اجرا نمی‌شود بلکه واحدهای بسته‌بندی و تولید‌کننده به ویژه مواد لبنی نیز این مصوبه را اجرا نمی‌کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد محمدی در چهارمین جلسه کمیسیون هماهنگی […]

مدیرکل تعزیرات تهران‌

خالص‌فروشی در واحدهای بسته‌بندی و تولید‌کننده هم رعایت نمی‌شود

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: نه تنها در اکثر میوه‌فروشی‌‌‌ها و قنادی‌‌‌ها مصوبه خالص‌فروشی اجرا نمی‌شود بلکه واحدهای بسته‌بندی و تولید‌کننده به ویژه مواد لبنی نیز این مصوبه را اجرا نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد محمدی در چهارمین جلسه کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و کمیته نظارت و بازرسی کارگروه تنظیم بازار اظهار کرد: در جلسات گذشته ما موضوع خالص‌فروشی را در دستور کار داشته‌ایم اما برای مثال با وجود این‌که اتحادیه قنادان قیمت شیرینی را افزایش داده است اما براساس گزارش‌های ارسالی همچنان در بیش‌تر قنادی‌‌‌ها شاهد اجرا نشدن مصوبه خالص‌فروشی هستیم.

وی گفت: تاکنون بحث ما در خصوص خالص‌فروشی به صورت ارشادی و نظارتی بوده است و از این پس باید شاهد اجرای کامل آن باشیم و با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: این‌که روی یک بسته پنیر قید شود وزن خالص ۴۰۰ گرم اما پس از این‌که ما ظرف و آب موجود در آن را جدا می‌کنیم و پنیر وزن شده حدود ۳۰۰ گرم است مصداق کامل کم‌فروشی و تخلف است.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران هم در این جلسه در خصوص خالص فروشی گفت: ظاهراً جرایمی که در قانون برای کم‌فروشی پیش‌بینی شده است با جرم تناسب ندارد و هرچه قوه قهریه ورود می‌کند اما شاهد بازدارندگی نیستیم.

محمدامامی‌امین افزود: همان‌طور که قانون جرایم راهنمایی‌ و رانندگی در مدت ۳ دهه اخیر چندین بار بازنگری شده است و تقریباً جرم و جزا در این موارد تناسب دارد در بحث خالص‌فروشی هم باید این اتفاق بیفتد و اگر قوانین به روز شود، ظرف مدت زمان ۶ ماه می‌توانیم شاهد باشیم که بازار به مسؤولیت‌هایش در قبال شهروندان عمل کند.

وی گفت: ما در هر حال موضوع خالص‌فروشی در همه جلسات دنبال می‌کنیم و نقش اتاق اصناف را در اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این مصوبه راه گشا می‌دانیم.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران افزود: به مسؤولان میدان مرکزی میوه‌ و تره‌بار تهران هم فرصت ۳ هفته‌ای داده‌ایم تا همه حجره‌داران را مکلف کنند تا خالص فروشی به‌طور کامل رعایت شود.

با انبوهی از شکایات از فروشگاه‌های فرودگاه‌ها مواجهیم

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: با شکایات و نارضایتی‌های عمومی بسیار زیادی از بحث بهداشت و قیمت فروشگاه‌ها و غرفه‌های فرودگاه‌های امام خمینی و مهرآباد مواجهیم و تاکنون هیچ مکانی برای استقرار بازرسان در این دو فرودگاه اختصاص داده نشده است.

محمدی افزود: مدت‌هاست که پیگیر استقرار پایگاه مشترک تعزیرات در این دو فرودگاه هستیم که همچنان به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی گفت: استقرار این پایگا‌ه‌ها مصوبه است که باید تنظیم شود و براساس قانون تعزیرات وقتی تعزیرات نیاز به مکانی برای نظارت باشد باید دستگاه‌های دولتی آن مکان را در اختیار بگذارند.

محمدی افزود: در غرفه‌های این دو فرودگاه کم‌تر شاهد بوده‌ایم که قیمت‌ها رعایت شود و شاهد افزایش فاحش قیمت‌ها هستیم و این افزایش نارضایتی عمومی مسافران را چه از نظر بهداشت و چه از نظر قیمت در برداشته است و باید بازرسان صنفی‌ و بهداشتی در این مکان‌‌‌ها حضور دایم داشته باشند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: بازرس و قاضی تعزیرات باید جایی برای حکم دادن داشته باشد و ما شاهدیم که در فرودگاه مهرآباد برای آرایشگر مکان اختصاص داده‌اند اما به تعزیرات جا نمی‌دهند.

وی گفت: ما به خاطر حمایت از مردم می‌خواهیم در فرودگاه مستقر شویم و مسؤولان فرودگاه باید استقبال کنند اما چون ظاهرا درآمدشان کم می‌شود از ما استقبال نمی‌کنند.

محمدی افزود: به کرات ما از کارشناسان بهداشت شنیده‌ایم که امکان نظارت بهداشتی بر غرفه‌های این دو فرودگاه را ندارند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: مسافری که مدت زمان کوتاهی در فرودگاه به سر می‌برد شکایتش را باید به کجا اعلام کند و استقرار ما در فرودگاه جنبه پیشگیری دارد و ما با جریمه کردن مخالفیم، چرا که همین جریمه را از جیب مردم جبران می‌کنند.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران هم در این جلسه گفت: ما هیچ اصراری به ایجاد مکانی برای نظارت بازرسان نداریم اما غرفه‌های فرودگاه به خصوص در بخش خدمات خیلی بی‌انصافی می‌کنند و خواسته ما این است که خدمات ارایه شده مناسب حال مردم باشد.

امامی‌امین افزود: همه جای دنیا خدمات فرودگاهی گران است اما بالاخره تعریفی هم وجود دارد و وقتی یک مکان عمومی می‌شود باید رعایت همه افراد هم بشود.

وی افزود: اگر مسؤولان فرودگاه از لحاظ قوانین اجازه اختصاص مکان به بازرسان را هم ندارند لااقل کارت شناسایی معتبر در اختیار بازرسان قرار دهند که هر زمانی بازرسان قصد نظارت داشتند به صورت سرزده بتوانند نظارت کنند.

امامی‌امین گفت: اگر مسؤولان فرودگاه نمی‌توانند این امکان را فراهم کنند پس باید حتما مکانی برای استقرار بازرسان تعزیرات و بهداشت در اختیار گذاشته شود.

وی با اشاره به این‌که ما موظفیم حقوق مردم را در هر نقطه‌ای از کشور استیلا کنیم، افزود: البته وضع عمومی فرودگاه‌های ما به ویژه فرودگاه مهرآباد در ۳ سال اخیر بسیار ارتقا پیدا کرده است و جا دارد از مدیریت آقای رستمی در فرودگاه مهرآباد قدردانی کنیم اما ضعف‌هایی هم وجود دارد.

معاون اقتصادی استاندار تهران گفت: ما می‌دانیم که درآمدهایی که از این غرفه‌ها به دست می‌آید صرف بازسازی و نوسازی فرودگاه می‌شود اما اولویت نخست ما باید رفاه مردم باشد نه توسعه و ما معتقدیم که توسعه و کیفیت و اجرای قوانین باید توام با هم باشد.

 

امامی‌امین افزود: به‌طور قطع باید کارشناسان و بازرسان تعزیرات و بهداشت بسیار راحت به همه غرفه‌های فرودگاه‌ها دسترسی داشته باشند.