سیاست اصلی وزارت راه در قالب «شهرسازی ریل‌پایه» خواهد بود

سیاست اصلی وزارت راه در قالب «شهرسازی ریل‌پایه» خواهد بود پس از اعلام سیاست محوری وزیر راه و شهرسازی مبنی بر «تبدیل خودرو محوری» به «حمل و نقل محوری» و به دنبال آن پیگیری رویکرد و سیاست اصلی وزارتخانه در قالب «شهرسازی ریل‌پایه»، شاهد پایلوت قرار گرفتن «قزوین» برای اجرای «TOD» در آینده‌ هستیم. به […]

سیاست اصلی وزارت راه در قالب «شهرسازی ریل‌پایه» خواهد بود

پس از اعلام سیاست محوری وزیر راه و شهرسازی مبنی بر «تبدیل خودرو محوری» به «حمل و نقل محوری» و به دنبال آن پیگیری رویکرد و سیاست اصلی وزارتخانه در قالب «شهرسازی ریل‌پایه»، شاهد پایلوت قرار گرفتن «قزوین» برای اجرای «TOD» در آینده‌ هستیم.

به گزارش صما، این خبر را علی‌خدایی، مدیرکل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور داد و با اشاره به برگزاری همایش تخصصی شهرسازی ریل‌پایه در سال گذشته، گفت: در این همایش تفاهمنامه‌ای مبنی بر ادامه مطالعات با دانشگاه زنجان به امضا رسید که در حال پیگیری آن هستیم.

وی در تکمیل خبر خود تأکیدکرد: اگر کار به همین منوال ادامه یابد نخستین ایستگاه شهرسازی ریل‌پایه با محوریت یکپارچه‌سازی سطح خدمات در سطح شهر در حوزه اداره کل راه‌آهن شمال غرب کشور در قزوین به وقوع می‌پیوندد.

ایستگاه TOD قزوین در مرحله طراحی

مدیرکل راه‌آهن منطقه شمال غرب کشور با بیان این‌که پس از برگزاری جلسات مختلف با سازمان‌های مرتبط و رسیدن به جمع‌بندی نهایی، وارد فاز طراحی شده‌اند، اظهارکرد: هم‌اکنون در حال طراحی ایستگاه قزوین بر مبنای شهرسازی ریل‌پایه هستیم و امیدواریم که نخستین ایستگاه راه‌آهنی باشد که بحث TOD در آن رعایت شده است.

اما این‌که چه چشم‌اندازی برای شروع عملیات عمرانی و همچنین بهره‌برداری نهایی از این ایستگاه وجود دارد، سؤالی است که خدایی اینگونه به آن پاسخ داد: تا طراحی تکمیل و نهایی نشود، نمی‌توان زمان دقیقی را برای این پروژه اعلام کرد و هرچه که گفته شود، برآوردهای ذهنی است اما همه تلاش‌ها بر این است که قزوین به عنوان ایستگاه پایلوت نمونه بر مبنای TOD احداث شود.

رویکرد احداث ایستگاه راه‌آهن درون شهرهاست

بخش دیگری از گفت‌وگو به مسأله موقعیت مکانی ایستگاه‌های راه‌آهن در این مجموعه اداره کل باز می‌گردد که خدایی در پاسخ اعلام‌کرد: همه ایستگاه‌های تحت مدیریت اداره کل شمال غرب در داخل شهر قرار دارند اما این زمینه‌ای برای فراهم شدن شرایط TOD نیست بلکه شاید در ایستگاه‌هایی که قبلاً ساخته شده‌اند و ایستگاه‌هایی که فضای محدود دارند این امر عملیاتی نشود.

وی توضیح خود را اینگونه تکمیل‌کرد: اما سیاست بر این است که ایستگاه‌هایی که جدید ساخته می‌شوند در داخل شهر‌ها واقع شوند تا مسافران زحمت و هزینه مضاعفی را متحمل نشوند.

نکته دیگری که خدایی این بین به آن تأکید کرد، این است که صرف وجود تاکسی یا اتوبوس در ایستگاه راه‌آهن به معنای شهرسازی ریل‌پایه و یکپارچه نیست بلکه باید حتماً پایانه‌های حمل و نقلی آنها درون پایانه راه‌آهن وجود داشته باشند تا این دو پایانه به هم متصل شوند.

 

گفتنی است ایستگاه‌های TODشامل برنامه‌ریزی نواحی اطراف ایستگاه، براساس سیاست‌ها و روش‌های دستیابی تبدیل هر ایستگاه و اطراف آن به یک مکان جذاب برای عابرین و مسافرین است.