وزارت نفت هیچگاه در واردات بنزین از سقف تعیین شده در مصوبه هیأت دولت عدول نکرده است. شاهرخ خسروانی، قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، در گفتوگو با شانا با اعلام این مطلب که واردات بنزین تابع ۳ فاکتور است، گفت: واردات بنزین تابع سه فاکتور میزان تولید کشور، میزان […]
وزارت نفت هیچگاه در واردات بنزین از سقف تعیین شده در مصوبه هیأت دولت عدول نکرده است.
شاهرخ خسروانی، قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، در گفتوگو با شانا با اعلام این مطلب که واردات بنزین تابع ۳ فاکتور است، گفت: واردات بنزین تابع سه فاکتور میزان تولید کشور، میزان مصرف بنزین و میزان ذخایر استراتژیک بنزین در کشور است که در طول سال ما این ۳ فاکتور را مدیریت و براساس نیاز کشور، حجم واردات را تنظیم میکنیم.
وی، با تأکید بر این که وزارت نفت هیچ وقت از مجوزی که داشته عدول نکرده و تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است، افزود: در مصوبه هیأت دولت، سقف بودجهای برای واردات بنزین تعیین شده که وزارت نفت همیشه طبق همین سقف اقدام به واردات بنزین کرده است.
خسروانی ادامه داد: در مصوبه هیأت دولت میزان واردات روزانه بنزین عنوان نشده؛ بلکه براساس نیاز کشور سقف بودجهای تعیین شده که بخش بینالملل وزارت نفت هم طبق آن تاکنون عمل کرده و هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.
قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با بیان این که بنزین با کشتی وارد کشور میشود و ما از سرخیابان آن را خریداری نمیکنیم، گفت: معمولاً کشتیهایی که تا دوماه قبل به دلیل مسایل تحریم وارد کشور میشد، کشتیهای ٣٠ تا ٣٥ هزار تنی بود که حجم محمولهشان حدود ٤٠ تا ٤٥ میلیون لیتر بنزین میشود.
وی ادامه داد: به تبع آن وقتی کشتی کنار بارانداز پهلو میگیرد و تخلیه میشود به این معناست که در یک روز ٤٠ تا ٤٥ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده، اگر اینها بشود دو تا کشتی یعنی ٩٠ میلیون لیتر بنزین در یک روز وارد کشور شده، که به این معنا نیست که واردات بنزین کشور روزانه ٩٠ میلیون لیتر بوده است.
خسروانی اظهار کرد: مثلاً در یک ماه براساس مدیریتی که انجام میشود، ممکن است ۳ تا ۵ کشتی وارد کشور هم شود که به تازگی مثلاً در بندر ماهشهر کشتیهای بزرگ ٦٠ هزار تنی هم دارند، پهلو میگیرند که به این معنا نیست که ما داریم در روز ٦٠ هزار تن بنزین وارد کشور میکنیم.
قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تصریح کرد: براساس برنامه زمانبندی شده این هفته یک کشتی وارد بندر میشود، دو هفته بعد محموله بعدی میآید.
به گفته وی، آنچه که در واردات بنزین حایز اهمیت است متوسط واردات بنزین در طول یک سال است، حتی در طول یک ماه هم مهم نیست؛ بلکه مبنا این است که در طول یک سال شمسی میانگین واردات روزانه بنزین به کشور چقدر بوده است.
خسروانی ادامه داد: قبل از تعطیلات نوروز برای تأمین سوخت سفرهای نوروزی و این که ذخایر قابل قبول داشته باشیم و کمبودی ایجاد نشود، حجم واردات افزایش پیدا کرد؛ اما بعد از این پیک مصرف ما یک دوره را تا زمان سفرهای تابستانی داریم که مصرف و واردات نرمال میشود و به تبع آن واردات کمتر خواهد شد.
وی تأکید کرد: برای تأمین سوخت سفرهای تابستانی در یک بازه زمانی واردات بنزین دوباره افزایش مییابد، منتها این در طول کل سال براساس مصوبه هیأت دولت مدیریت میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.