لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه در این دولت به نتیجه نمی‌رسد

سخنگوی دولت لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه در این دولت به نتیجه نمی‌رسد سخنگوی دولت گفت: نرخ تورم تیرماه سالانه به ۷٫۶ درصد رسیده است که نسب به نرخ تورم در خردادماه که ۷٫۴ درصد بوده ۰٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گزارش فارس، محمدباقرنوبخت سخنگوی دولت اظهارداشت: مرکز آمار ایران سال پایه محاسبات رشد […]

سخنگوی دولت

لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه در این دولت به نتیجه نمی‌رسد

سخنگوی دولت گفت: نرخ تورم تیرماه سالانه به ۷٫۶ درصد رسیده است که نسب به نرخ تورم در خردادماه که ۷٫۴ درصد بوده ۰٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، محمدباقرنوبخت سخنگوی دولت اظهارداشت: مرکز آمار ایران سال پایه محاسبات رشد اقتصادی از سال ۷۶ به سال ۹۰ تغییر داد که بر این اساس میزان رشد اقتصادی کشور در سال گذشته با نفت۱۱٫۱ و بدون نفت ۶٫۴ درصد بوده است این در حالی است که براساس پایه سال ۷۶ نیز نرخ رشد اقتصادی با نفت ۸٫۳ درصد و بدون نفت ۶٫۳ درصد بود.

وی ادامه‌داد: همچنین نرخ تورم تیرماه سالانه به ۷٫۶ درصد رسیده است که نسب به نرخ تورم در خردادماه که ۷٫۴ درصد بوده ۰٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نوبخت افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در تیرماه به ۸٫۹ درصد رسید به‌طوری که این نرخ در خردادماه ۹٫۴ درصد بود و نشان‌دهنده کاهش ۰٫۵ درصد است.

وی اظهارداشت: طبق اخرین گزارش و تا دو مردادماه دولت ٧ میلیون و ٢٥٠ هزار تن گندم به ارزش ٩ هزار و ٤٩٠ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری کرده است، تاکنون ٧ هزار و ٧٣٠ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت کرده‌ایم و مابقی نیز در حال پرداخت است.

وی با بیان این‌که دولت دوازدهم بر اساس ترکیب فعلی تشکیل خواهد شد، گفت: لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه در این دولت با توجه به زمان باقی‌مانده به نتیجه نمی‌رسد اما در دولت دوازدهم تصویب نهایی این لایحه را ادامه می‌دهیم و بنایی برای پس گرفتن آن نداریم و چقدر خوب بود دولت دوازدهم براساس ترکیب جدید معرفی می‌شد.

نوبخت در ادامه تصریح‌کرد: دولت اسناد خود در پرونده موسوم به فساد نفتی را از طریق وزارت نفت در اختیار محاکم قضایی قرارداده و هر سندی لازم باشد برای تبیین حقایق و افشای آن برای مردم اقدام خواهد کرد و آنچه که احراز شد از رسانه‌ها انتظار داریم براساس تصمیم نهایی دادگاه اقدام به اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: در فرایند رسیدگی حرف‌هایی رد و بدل می‌شود که اینها باید توسط مراجع قضایی رأی قطعی صادر شود، سیاست دولت این نیست قبل از این‌که حکم قطعی صادر شود اینها اطلاع‌رسانی کند لذا اجازه دهیم بعد از این‌که قطعی شد اقدامات لازم صورت بگیرد.

سخنگوی با بیان این‌که تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی که به تصویب مجلس رسیده حق نمایندگان است، گفت: همه چیز در این سازمان شفاف و روشن است و انشاا… همکاری لازم را با نمایندگان خواهیم داشت.٣٢ هزار میلیارد تومان درآمد از محل اجرای قانون هدفمندی وجود دارد که ٣٨ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم و مابه‌التفاوت آن از خزانه برداشت می‌کنیم تا بتوانیم این مبالغ را پرداخت کنیم بنابراین دیگر پولی نمی‌ماند که به تولید از این محل بدهیم.

 سخنگوی دولت طبق سنت جلسات گذشته با ارایه آماری از وضعیت اقتصادی کشور جلسه پرسش و پاسخ سخنگوی دولت را آغاز کرد.

او درباره رشد اقتصادی کشور براساس سال پایه ۹۰ گفت: مرکز آمار ایران رشد اقتصادی را با محاسبه نفت ۱۱٫۱ درصد اعلام کرد و رشد اقتصادی بدون نفت را ۶٫۴ درصد اعلام کرد. رشد گروه کشاورزی دو درصد و رشد گروه صنعت ۱۸٫۱ درصد است. رشد نفت و گاز طبیعی بیش از ۳۵ درصد است و رشد بخش ساختمان منفی ۱۲ درصد و رشد خدمات ۵٫۹ درصد است.

وی در ادامه گفت: سال پایه اگر از سال ۷۶ به سال ۹۰ منتقل شود، منطقی و واقع‌گرایانه‌تر است.

او با اشاره به این‌که نرخ تورم تیرماه ۷٫۶ است گفت: به نسبت خردادماه، ۰٫۲ واحد درصد افزوده‌شده. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در تیرماه با نیم درصد تقلیل به ۷٫۴ درصد رسیده است.

نوبخت گفت: این افزایش اندک مربوط به افزایش‌های چندماهه بوده و می‌توان گفت نرخ تورم حدود ۷ درصد باقی‌مانده و دولت تلاش می‌کند نرخ تورم را تک‌رقمی نگه دارد.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به این‌که دولت دنبال ایجاد ۹۵۰ هزار شغل جدید در کشور است، گفت: درصورتی‌که به این هدف نرسیم ضمن افزایش تعداد بیکاران، شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهیم بود.