ادیان الهی از جمله اسلام هیچ رابطه‌ای با تروریسم ندارند

     رییس‌جمهور با بیان این‌که ادیان الهی از جمله اسلام هیچ رابطه‌ای با ترور و تروریسم ندارند، گفت: قرار شد همکاری‌های ایران و ایتالیا برای قرابت و نزدیکی میان مسیحیت و اسلام شروع شود. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا ضمن خوشامدگویی به هیأت ایتالیایی برای سفر […]

     رییس‌جمهور با بیان این‌که ادیان الهی از جمله اسلام هیچ رابطه‌ای با ترور و تروریسم ندارند، گفت: قرار شد همکاری‌های ایران و ایتالیا برای قرابت و نزدیکی میان مسیحیت و اسلام شروع شود.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا ضمن خوشامدگویی به هیأت ایتالیایی برای سفر به ایران گفت: کشور ایتالیا جایگاه خاصی در میان مردم ایران دارد و همچنین این کشور کمپانی‌‌ها و صنعتش همواره در ایران با حسن استقبال روبه‌رو بوده است.

وی افزود: ایتالیا دوست قدیمی و ارزشمند ایران است و در دوران‌های سخت حتی در دوران‌های تحریم، مواضع ایتالیا نسبت به دیگران مواضع متعادل‌تری بوده است.

رییس‌جمهور با اشاره به نقش ایتالیا در مذاکرات هسته‌ای، گفت: در مذاکرات هسته‌ای گرچه ایتالیا عضو گروه ۱+۵ نبود اما با انتخاب خانم موگرینی، ایتالیا سهم و نقش خود را در موفقیت مذاکرات ایفا کرد.

وی با بیان این‌که بعد از اجرایی شدن برجام اولین سفر من به اروپا، کشور ایتالیا بود، گفت: امروز در کم‌تر از دو ماه نخست‌وزیر ایتالیا از کشور ما دیدن می‌کند.

رییس‌جمهور تأکید کرد: هم سفر من به رُم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هر دو پیام روشنی دارد؛ برای اراده دو ملت در زمینه توسعه روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی میان دو کشور.

روحانی ادامه داد: در زمینه صنعت، حمل و نقل، گردشگری، علم و فن‌آوری و همچنین در سایر زمینه‌های اقتصادی، تفاهمات و اسناد خوبی در گذشته بین دو کشور امضا شده و امروز برای اجرایی کردن آن‌ها باید قدم‌های مؤثرتری ‌برداریم.

وی با اشاره به اسناد به امضا رسیده میان دو هیأت، گفت: در ایتالیا ۳۰ سند و در تهران ۶ سند میان هیأت‌های دو کشور به امضا رسید و اجرای این ۳۶ سند می‌تواند مسیر جدیدی برای روابط دو کشور به ویژه سرمایه‌گذاری و ورود فن‌آوری ایتالیا به ایران را فراهم کند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در زمینه روابط بانکی و همچنین بیمه صادراتی (ساچه) نیز میان دو کشور قدم‌های خوبی برداشته شده است، تصریح کرد: ارتباطات در این زمینه برقرار شده، اما هنوز نیاز به حرکت سریعتری برای حل و فصل برخی از جزییات داریم.

روحانی افزود: گرچه تحریم‌های بانکی برداشته شده است، اما در عین حال بخش روانی که از دوران تحریم به جای مانده و هنوز احتیاج به تلاش برای زدودن آن‌ها داریم.

وی گفت: خوشحالم که در دوران پساتحریم، ایتالیا در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان یک کشور پیشران برای توسعه با ایران قدم برداشته است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که قبل از تحریم‌ها ایتالیا شریک تجاری ایران در اروپا بوده است، تصریح کرد: هنوز این کشور می‌تواند نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با بیان این‌که در زمینه اسلام‌هراسی نیز دو طرف نکاتی را مطرح کردند، گفت: این ضرورت دارد که دنیا بداند ادیان الهی از جمله اسلام هیچ رابطه‌ای با ترور و تروریسم ندارند و همه ادیان الهی پیام‌آور صلح، محبت و همزیستی مسالمت‌آمیز میان انسان‌ها هستند و در این زمینه مخصوصا برای قرابت و نزدیکی میان مسیحیت و اسلام و تنفر هر دو دین از ترور، افراط و خشونت قرار شد همکاری‌های دو کشور شروع شود و ادامه یابد.

روحانی در ادامه این نشست با اشاره به معضلات کشورهای منطقه از جمله افغانستان، یمن، عراق و سوریه، اظهار داشت: دیگر بحث دو طرف و رایزنی‌ها، هماهنگی‌های بیش‌تر بین ایران و ایتالیا برای کمک به حل معضلات منطقه بود.

وی تأکید کرد: علاوه بر اراده دو کشور برای مبارزه با تروریسم، مسایل انسانی و مشکلاتی که در زمینه مسایل نوع‌دوستانه به ویژه در یمن و سوریه و بحث پناهندگان وجود دارد، گفت‌و‌گو و رایزنی شد.

برای رفع تمامی بخش‌های باقی مانده از تحریم‌های ایران تلاش می‌کنیم

نخست وزیر ایتالیا نیز گفت: در نشست بعدی گروه ۷ تلاش خواهیم کرد تمامی بخش‌های باقی مانده از تحریم‌های ایران را برطرف و فضای سالم‌تری برای ارتقای سطح روابط اقتصادی ایجاد کنیم.

ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا در نشست خبری مشترک با حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان از محبت بی‌دریغ رییس‌جمهور ایران و هیأت دولت نسبت به هیأت ایتالیایی تشکر کرد.

وی گفت: همواره دوستی بی‌شایبه‌ای میان دو ملت ایران و ایتالیا وجود داشته است. لازم به یادآوری است نخستین بار است که به تهران قدم می‌گذارم اما بسیاری از همکاران من که در این هیأت حضور دارند، بیش از این افتخار سفر به ایران را داشته‌اند.

نخست وزیر ایتالیا با اشاره به فرازی تاریخی از روابط میان دو کشور گفت: لازم به یادآوری است که بگویم نخست وزیران دیگری از ایتالیا دیدارهای رسمی از کشور متبوع جنابعالی داشته‌اند.

ماتئو رنتزی افزود: همان گونه که استحضار دارید، شکل گرفتن توافق هسته‌ای تا حول محور اعتماد متقابل شکل گرفته است. اعتماد متقابل در سطح جامعه بین‌المللی به مثابه ایجاد فضاهای لازم برای گسترش و ارتقای سطح روابط اقتصادی و همکاری‌ها در سطوح مختلف علی‌الخصوص در بخش‌های اقتصادی و بازرگانی محسوب می‌شود.

نخست وزیر ایتالیا تأکید کرد: از فراز چنین ارتباط‌هایی است که می‌توانیم همکاری‌های خود را بر روی پایه‌های استواری شکل دهیم و متقابلاً تأکید می‌کنم که نیاز است این ارتباطات بازرگانی در اسرع وقت شکل بگیرد.

وی گفت: جهت بنا نهادن پایه‌های استوار در توسعه روابط اقتصادی، نهادهایی هستند که شامل بانک‌ها می‌شوند. از این رو در هیأتی که آورده‌ایم، نمایندگان عالی رتبه مؤسسات مالی و دولتی از جمله بیمه دولتی، صندوق توسعه صادرات ایتالیا و بانک مالی را همراه خود داریم و همانگونه که می‌دانید، جهت ایجاد آینده استوار و توسعه اقتصادی نیاز به دادن فضای لازم برای این گونه مؤسسات مالی و اعتباری وجود دارد.

نخست وزیر ایتالیا ادامه داد: در میان دوستانی که به حضور جنابعالی شتافتند بخش‌های گوناگونی را می‌توانیم سراغ بگیریم، در بخش ترابری و ایجاد خطوط راه‌آهن نوین دریایی و همچنین در زمینه فرودگاهی، ناوبری، نمایندگان عالی رتبه‌ای را همراه خود داریم.

ماتئو رنتزی تأکید کرد: جهت استفاده هر چه بهینه تر از توانایی‌های بالقوه موجود در میان دو کشور، قدم‌های استواری برداشته شده است. رییس «شرکت دنیلی» بر حسب مزاح بگویم که پیراهنی مشابه مقامات رسمی ایرانی و بدون کروات به تن کرده است که از نوع همکاری‌های صمیمانه میان دو کشور در سده‌های مختلف (علی‌الخصوص در زمینه فولاد) نشان دارد.

نخست وزیر ایتالیا با بیان این‌که در زمینه علمی و دانشگاهی نیز ارتباطات و همکاری‌های مستحکمی میان دو کشور شکل گرفته است، گفت: در زمینه فن‌آوری‌های توسعه یافته و ایجاد پل ارتباطی علمی میان ایران و ایتالیا برای تبادل دانش و فن‌آوری، ارتباطات خوبی شکل گرفته است.

ماتئو رنتزی با اشاره به دلیل حضور وزیر آموزش عالی ایتالیا در ایران، گفت: وی در سپتامبر ۲۰۱۵ به ایران آمده است.

نخست وزیر ایتالیا گفت: یکی از فرازهای روابط دو کشور دیدگاه‌های نزدیک به هم دو کشور در زمینه حقوق بشر و صیانت از آن است. ما در این زمینه دیدگاه روحانی را دنبال می‌کنیم که اعتقاد دارند دین برای ایجاد و گسترش صلح و آرامش میان بشریت شکل گرفته و تلاش ما هم مبتنی بر گسترش این دیدگاه و گفتمان است.

 

رنتزی با اشاره به این‌که متأسفانه افراد زیادی حتی در کشورهای اروپایی هستند که معتقدند، مفهوم اسلام دست زدن به افراط و خشونت‌گرایی است، اضافه کرد: باید با چنین دیدگاهی مبارزه کرد و با رییس‌جمهور روحانی کاملاً موافقم که یکی از ابزارهای کارآمد مبارزه با این دیدگاه اقدامات فرهنگی است.