سوری‌ها امروز پای صندوق‌های رأی می‌روند

    همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو مردم سوریه امروز(چهارشنبه) برای شرکت در دومین انتخابات پارلمانی سوریه پس از بحران این کشور به پای صندوق‌های رأی می‌روند. در این راستا رییس کمیته عالی انتخابات در سوریه از آغاز مرحله سکوت انتخاباتی در این کشور از ساعت ۷ صبح دیروز (سه‌شنبه) […]

    همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو مردم سوریه امروز(چهارشنبه) برای شرکت در دومین انتخابات پارلمانی سوریه پس از بحران این کشور به پای صندوق‌های رأی می‌روند. در این راستا رییس کمیته عالی انتخابات در سوریه از آغاز مرحله سکوت انتخاباتی در این کشور از ساعت ۷ صبح دیروز (سه‌شنبه) خبر داده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، هشام الشعار، رییس کمیته عالی انتخابات سوریه گفت: از ساعت ۷ دیروز هیچ نامزدی حق نداشت به تبلیغات انتخاباتی بپردازد. طرف‌های ذی‌ربط در تمامی استان‌ها مسؤولیت پایین آوردن پلاکارد‌ها و اعلامیه‌های ویژه نامزد‌ها را برعهده دارند.

براساس ماده ۵۸ قانون انتخابات، تبلیغات نامزد‌ها ۲۴ ساعت قبل از تاریخ شروع انتخابات باید متوقف شود.

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه پیشتر ۱۳ آوریل را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه تعیین کرد.

اولین انتخابات پارلمانی سوریه ۷ مه سال ۲۰۱۲ برگزار شد.

پارلمان سوریه ۲۵۰ کرسی دارد و انتخابات پارلمانی در این کشور هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شود، که آخرین دوره انتخابات آن در سال ۲۰۱۲ و پس از اصلاحات در قانون اساسی بود. به‌طوری که برای اولین بار، به احزاب متعدد اجازه شرکت در انتخابات داده شد.

براساس این گزارش، از مجموع بیش از ۱۱ هزار داوطلب ورود به مجلس، برخی رد صلاحیت شدند، تعدادی انصراف دادند و در نهایت حدود ۳۵۰۰ نامزد در معرض آرای مردم قرار دارند که از میان آن‌ها ۲۵۰ نفر به مجلس راه خواهند یافت.

۲۹ نامزد از استان دمشق، ۱۹ نامزد از استان ریف دمشق، ۱۰ نامزد از استان درعا، پنج نامزد از استان قنیطره، شش نامزد از استان سویداء، ۲۳ نامزد از استان حمص، ۱۳ نامزد از استان طرطوس، ۱۷ نامزد از استان لاذقیه، ۲۲ نامزد از استان حماه، ۱۸ نامزد از استان ادلب، ۲۰ نامزد از استان حلب، ۳۲ نامزد از مناطق ریف حلب، ۱۴ نامزد از استان دیرالزور، ۸ نامزد از استان رقه و ۱۴ نامزد از استان حسکه هم اکنون به تبلیغ برنامه‌های انتخاباتی خود برای راهیابی به مجلس پرداختند زیرا براساس قانون می‌توانند به تبلیغات ادامه دهند.

براساس این گزارش بیش از ۷۰۰۰ مرکز رأی‌گیری در انتخابات مجلس نمایندگان سوریه درهای خود را به روی مردم بازخواهند کرد. انتخابات از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ همان روز برگزار خواهد شد.

البته کمیته عالی انتخابات سوریه گفته است امکان تمدید یک روزه انتخابات در صورت استقبال گسترده وجود دارد.

همزمان مذاکرات صلح در ژنو نیز امروز آغاز می‌شود و استفان دی‌میستورا قبل از دور جدید مذاکرات درصدد تکمیل کردن رایزنی‌های خود با بازیگران اصلی در حل بحران سوریه است و دیداری با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در دمشق داشت و دمشق آمادگی خود را برای این مذاکرات اعلام کرده بود. دی میستورا روز دوشنبه وارد تهران شد تا با مقامات ایران درباره حل بحران مذاکره کند.

دولت سوریه اعلام کرده که به دلیل همزمانی انتخابات با مذاکرات از تاریخ ۱۵ آوریل به بعد می‌تواند در مذاکرات ژنو شرکت کند.

نکته قابل توجه دیگر درباره انتخابات پارلمانی سوریه این است که به رغم تحریم این انتخابات از سوی برخی گروه‌های مخالف اما بسیاری نیز اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

این در حالی است که «شورای سوریه دموکرات» در بیانیه‌ای ادعا کرد: انتخابات پارلمانی سوریه غیرقانونی است و ما از جامعه جهانی می‌خواهیم به این نمایش که از سوی نظام سوریه اجرا می‌شود، پایان بدهد.

در این بیانیه ادعا شده است: نظام سوریه با برگزاری این انتخابات برای به دست آوردن وقت و مشروعیت با روش‌های غیرقانونی تلاش می‌کند.

در این بیانیه آمده است: تمامی طرف‌‌ها باید به اقدام جدی برای حل بحران بیندیشند.

این شورا از گروه‌های دموکرات سوریه و کمیته نظارت بر آتش‌بس و شورای امنیت خواست به مسؤولیت اخلاقی خود در قبال کشتارهای صورت گرفته در محله الشیخ مقصود عمل کنند.