امیدواریم از توان بخش خصوصی هم استفاده شود

واکنش عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران به قرارداد ساخت واگن‌های شهری با فرانسه امیدواریم از توان بخش خصوصی هم استفاده شود قرارداد همکاری برای ساخت واگن‌های متروی شهری و حومه، اخیراً میان ایران و فرانسه به امضا رسیده است. در مراسم امضای این توافقنامه همکاری که در محل سازمان ایدرو برگزار شد، وزیر صنعت، معدن […]

واکنش عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران به قرارداد ساخت واگن‌های شهری با فرانسه

امیدواریم از توان بخش خصوصی هم استفاده شود

قرارداد همکاری برای ساخت واگن‌های متروی شهری و حومه، اخیراً میان ایران و فرانسه به امضا رسیده است. در مراسم امضای این توافقنامه همکاری که در محل سازمان ایدرو برگزار شد، وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت حضور داشت. طرف‌های امضاکننده این توافقنامه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت آلستوم فرانسه و شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان بودند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران جزییات دقیقی از این توافقنامه همکاری تاکنون منتشر نشده است و تنها برخی از خبرگزاری‌ها به سهم ۶۰ درصدی شرکت فرانسوی و البته ایجاد فاینانس میلیارد یورویی فرانسوی‌‌ها در ایران اشاره کرده‌اند.

فرهاد فزونی عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، معتقد است که بخش‌خصوصی ایران در صنعت ساخت واگن سرمایه و تجربه کافی را ندارد، از این رو نمی‌توان انتظار داشت که در امضای چنین قرارداد بزرگی، یک طرف آن بخش‌خصوصی بنشیند.

وی افزود: شاید شرکت‌هایی از بخش‌خصوصی در زمینه ساخت برخی قطعات و تجهیزات واگن‌های شهری توانایی داشته باشند، اما شرکت‌هایی که بتوانند در پروسه ساخت کامل واگن شهری ورود پیدا کنند، در کشور نداریم. با این حال امیدوارم که در این قرارداد، از توان شرکت‌های بخش‌خصوصی استفاده شود.

به گفته این عضو انجمن سراسری شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران، شرکت‌های فعال در زمینه ساخت واگن‌های شهری، عمدتاً شبه‌دولتی هستند.

فزونی با اشاره به نام شرکت واگن‌سازی پارس، افزود: این شرکت که در حال حاضر شرایط مناسبی نیز ندارد، طی سال‌های اخیر به بخش خصولتی واگذار شد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در عین حال، گفت: با شناختی که از مدیرعامل سازمان ایدرو دارم، ایشان همواره به واگذاری پروژه‌ها به بخش‌خصوصی اعتقاد و اصرار دارد و قطعاً اگر بخش‌خصوصی توانمندی در عرصه واگن‌سازی در کشور وجود داشت، امروز پای میز قرارداد با شرکت فرانسوی می‌نشست.

فزونی با این حال تصریح‌کرد: صنعت حمل‌و‌نقل کشور طی ۴ سال اخیر، به مانند سال‌های پیش از آن، مورد کم‌توجهی دولت قرار گرفته است.

 

به گفته وی، نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور همچنان در حد شعار و حرف باقی مانده و دود ضرر و زیان از مصرف بالای سوخت و البته ایجاد آلایندگی‌ هوا، به چشم دولت و مردم می‌رود.