کارت سوخت حذف نمی‌شود

    به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزییات لایحه بودجه ۹۵ کل کشور و تبصره ۱۴ با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره مذکور با ۱۳۲ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن موافقت […]

 

 

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزییات لایحه بودجه ۹۵ کل کشور و تبصره ۱۴ با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره مذکور با ۱۳۲ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

احمد توکلی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی به عنوان پیشنهاد دهنده بند مذکور با تأکید بر این‌که شفافیت در اقتصاد به کاهش مفاسد کمک می‌کند، گفت: سوخت یک امر سرنوشت‌ساز در اقتصاد بوده اگر بتوانیم مصرف آن را در بنزین کم کرده و در گازوئیل به شکل صحیحی مدیریت کنیم به کاهش آلایندگی و ترافیک کمک کرده‌ایم.

وی افزود: با هدفمند کردن مصرف سوخت بهره‌وری افزایش یافته از این رو کارت سوخت کمک بسیار بزرگی به کشور در جهت مدیریت اقتصادی می‌کند.

توکلی با بیان این‌که کارت سوخت بهترین اطلاعات را در اختیار نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی قرار می‌دهد، افزود: با وجود کارت سوخت پرمصرف‌ها به سادگی شناخته می‌شوند.

عضو کمیسیون برنامه، ‌بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با وجود کارت سوخت می‌توانیم به بسیاری از اطلاعات از جمله سن خودرو و مالک آن دسترسی پیدا کرد از این رو تداوم استفاده از آن ضروری است.

بند ۲۰۲ – دولت مکلف است حداکثر ۴ ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفاً با استفاده از کارت مذکور و براساس احکام زیر مجاز است.

۱- وسایل نقلیه‌ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمه‌نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت نموده باشند.

۲- هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.

۳- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آن‌ها در پایان سال ۱۳۹۴ خواهد بود. همه انواع سوخت تک نرخی خواهد بود.

۴- در صورتی که وسیله نقلیه‌ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه، سوخت‌گیری نماید، علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به میزان قیمت تمام شده سوخت به عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.

۵- از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده و به صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک، به روش مذکور در بند ۵ دریافت نماید.

۶- متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندهای مشابه (یک تا شش سیلندر) به عنوان پله ا ول تعیین می‌گردد و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می‌گردد.

 

برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول نسبت به مقدار مصرف پایه ۵۰۰۰ ریال و در پلکان‌های دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰۰ و ۱۰۰۰۰ ریال و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف کننده به عنوان عوارض موضوع بند ۴ فوق دریافت خواهد شد.