هنر می‌تواند در خدمت توسعه معدن و صنایع معدنی قرار گیرد

کرباسیان هنر می‌تواند در خدمت توسعه معدن و صنایع معدنی قرار گیرد گروه معدن و زمین- رییس هیأت عامل ایمیدرو با تأکید بر لزوم دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه ششم توسعه کشور گفت: هنر می‌تواند در خدمت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی قرار گیرد  به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در جمع هیأت […]

کرباسیان

هنر می‌تواند در خدمت توسعه معدن و صنایع معدنی قرار گیرد

گروه معدن و زمین- رییس هیأت عامل ایمیدرو با تأکید بر لزوم دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه ششم توسعه کشور گفت: هنر می‌تواند در خدمت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی قرار گیرد

 به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در جمع هیأت داوران و شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی عکس معدن ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: معدن و صنایع معدنی با توجه به اشتغال و توسعه ۸ درصدی، نقش مؤثری در رونق اشتغال و رشد اقتصادی دارد و یکی از بخش‌هایی است که حرف برای گفتن دارد اما با وجود سفارش‌های رهبرمعظم‌انقلاب همچنان توجه چندانی به آن نمی‌شود و در کشور مغفول مانده است.

وی بر لزوم بهره‌گیری از هنرهایی مانند عکاسی در مسیر توسعه کشور تأکید کرد و گفت می‌توان دشواری‌های معدن و صنایع معدنی را با هنر عینیت بخشید و توجه عمومی را جلب کرد. ادامه داد: برای معرفی دشواری‌های این بخش از جمله کوره‌های ذوب فولاد، علاوه بر عکاسی، می‌توان از سایر حوزه‌های هنری همچون تئاتر، موسیقی، فیلم و مجسمه‌سازی نیز بهره برد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو تصریح کرد: میزان استقبال از جشنواره عکاسی معدن بسیار خوب بوده و این اقدام، بنیانی برای تکرار آن در سال‌های آینده خواهد بود.

وی افزود: بدون شک، در سال آینده نقص‌های فعلی برطرف شده و از نظر کیفی بهتر خواهد شد. همچنین، برای حضور عکاسان در مکان‌های حساس، بحث ایمنی را فراهم خواهیم کرد.

کمک کنید تا معدن جدی گرفته شود

اکبر عالمی، رییس هیأت داوران نخستین جشنواره عکس معدن در این مراسم با بیان این‌که صنعت معدن در آینده نزدیک، شانه به شانه نفت و گاز و پتروشیمی به شکوفایی اقتصادی کمک می‌کند، گفت: تحصیلکردگان ما اطلاعات ناقصی از ثروت ملی معادن دارند و با عکس می‌توان این کمبود را برطرف کرد.

وی ادامه داد: انتظار است نمایشگاه عکس معدن در تهران و تالارهای نمایش آن محدود نشود، بلکه شهرهای بزرگ کشور نیز میزبان نمایشگاه عکس معدن باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: آنچه ما با فریاد مطرح می‌کردیم آقای کرباسیان با ابراز علاقه‌مندی نسبت به نقش هنر در توسعه، خواستار توجه به هنر (موسیقی، عکاسی، فیلم و…) در توسعه بخش صنعت و معدن شده است.

هنر برتر از گوهر

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان این‌که هنر برتر از گوهر آمد پدید، افزود: با هنر می‌توان گوهر‌های ناب زمین را که خداوند در سرزمین ما قرارداده است، معرفی کرد و شناساند.

وی ادامه داد: امیدواریم تلاش‌ها نتیجه دهد و صنعت و معدن در میان مردم بیش‌تر شناخته شود. هر کاری هم از دست ما بر‌آید، انجام می‌دهیم.

ایجاد واحد مستند‌سازی در فولاد مبارکه

بهرام سبحانی، مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه، با بیان این‌که در این مجتمع از ابتدای راه‌اندازی، واحد مستند‌سازی ایجاد شد، گفت: این واحد به مدرن‌‌ترین دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری مجهز است و ارتباطات خوبی با عکاسان داشته و دارد و اکنون اهداف خاصی را دنبال می‌کند و با مستدهای خود در تلاش است تا چنانچه واحد فولادی احداث شود، با سعی و خطا نباشد.

وی ادامه داد: در این واحد آثار ارزشمندی از فعالیت‌های راه‌اندازی کارخانه وجود دارد.

معادن ایران نیاز به تصویرسازی دارند

محمدرضا بهرامن، عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی عکس معدن ایران گفت: خانه معدن ایران و بخش خصوصی فعال در بخش معدن و صنایع معدنی آماده‌اند تا در کنار ایمیدرو، جشنواره ملی عکس معدن را به صورت بین‌المللی برگزار کنند.

بهرامن افزود: برگزاری نخستین جشنواره ملی عکس معدن اقدامی به موقع و مورد نیاز برای بخش معدن و صنایع معدنی کشور است تا فعالیت‌های این بخش با هنرمندی عکاسان کشور، مستند‌سازی شود.

وی اظهار کرد: صنعت معدنکاری ایران در حال حاضر از پیشرفت‌های قابل‌توجهی برخوردار بوده و بهتر است تا اصحاب رسانه، عکاسان، نویسندگان، هنرمندان و فعالان مدنی از جمله محیط‌زیست از معادن بزرگ و کوچک کشور که با استانداردهای بین‌المللی به‌کار مشغولند بازدید به عمل آورند تا تغییر ذهنیتی از نظر تصویری در این بخش به وجود‌اید.

بهرامن تصریح کرد: در حال حاضر هرگاه نامی از معدن برده می‌شود، تصویری از یک کارگر زحمتکش که بر اثر فعالیت در معادن زغال اندامش به رنگ سیاه درآمده و ژنده پوش شده است، در اذهان نقش می‌بندد و صاحبان اندیشه را به یاد رمان ژرمینال امیل زولا می‌اندازد، در حالی که امروز شاهد آن هستیم که بسیاری معادن کشور با آخرین تکنولوژی‌های روز اقدام به فعالیت می‌کنند.

او گفت: به نظر می‌رسد معادن ایران نیاز شدیدی به تصویرسازی دارند تا در آن تکنولوژی‌ها، رشد اقتصادی، توجه به محیط‌زیست و ایجاد محیط‌های مناسب کارگری نشان داده شود که در این صورت فعالان بخش معدن با تأثیرگذاری مثبت این تصاویر بر ذهن مردم و مسؤولین محلی می‌توانند با آرامش بیش‌تری به تولید ثروت برای کشور بپردازند.

جشنواره تداوم یابد

ناصر بزرگمهر، مشاور رسانه‌ای رییس هیأت عامل ایمیدرو، با بیان این‌که نخستین جشنواره ملی عکس معدن با ایده کرباسیان شکل گرفت، گفت: آنچه در عکاسی مطرح است این‌که از کدام زاویه به موضوع نگاه کنیم. به عنوان مثال، زمانی که در عسلویه از کارگردانان مشهور کشور دعوت کردیم، گفتیم در اینجا می‌توانید از بدبختی کارگران فیلم بسازید یا از تلاش‌ها و آینده صنعتی کشور.

وی ادامه داد: عکس تثبیت لحظه‌های نابی است که از جلوی چشمان ما می‌گذرد و امروز با دوربین‌هایی که داخل تلفن‌های همراه است، می‌توان راحت تر این لحظه‌ها را ثبت کرد.

بزرگمهر خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردم در مطبوعات در مرحله نخست عکس بین هستند، سپس تیترخوان، سوتیترخوان و کاریکاتوربین و در رده‌های ۱۳ و ۱۴ شاید مقاله بخوانند.

وی ادامه داد: عکس در میان همه مردمان کشور‌ها جایگاه خاصی دارد و برای کسانی که در صنایع و معادن هستند ماندگاری ایجاد می‌کند.

مشاور رسانه‌ای رییس هیأت عامل ایمیدرو اظهار امیدواری کرد که این گام برداشته شده (برگزاری جشنواره) با بودن هر مدیری تداوم یابد.

ضرورت تولید عکس

زنده روح کرمانی، با بیان این‌که دیجیتال، زندگی مردم را به سمت مستند گونه برده است، تصریح کرد: در حالی که معادن کشور از فناوری‌های روز استفاده می‌کنند اما معدن در نظر مردم تصویری از یک کارگر زحمتکش به رنگ و چهره سیاه جلوه می‌کند.

وی افزود: برای این جشنواره دوهزار عکس جمع شد که بخشی از آن از آرشیوهای عکاسان بوده است و برای دور دوم باید تمهیدی اندیشیده شود تا عکس تولید شود. از مجموع دوهزار آثار ارسال شده برای هیأت داوری این جشنواره، ۷۳ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرد.

عواید حاصل از فروش عکس‌ها صرف امور خیریه و بیماران می‌شود.

نخستین جشنواره ملی عکس معدن از یکم مردادماه در ایمیدرو آغاز به‌کار کرد. قرار است در این جشنواره به عکاسان برتر بخش معدن، نشان کیمیا اعطا شود.

سیف‌ا…صمدیان، مسعود زنده روح کرمانی، مهدی علیپور، ساعدنیک‌زاد و رضامعطریان دیگر اعضای هیأت داوران این جشنواره‌اند.

بخش اصلی این جشنواره شامل مسابقه عکس‌های حرفه‌ای و نیز عکاسی با تلفن همراه به صورت جداگانه است که موضوع‌های مختلفی همچون انسان و معدن، براده‌ها و گدازه‌ها، معادن گوهر زمین، معدن و محیط‌زیست، اشتغال و معدن و زنان و معادن را پوشش می‌دهد.

جوایز جشنواره شامل تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی است که هنرمندان و استادان برجسته و مقام‌های دولتی و بخش خصوصی به هنرمندان عکاس اهدا می‌کنند.

آیین اختتامیه «جشنواره ملی عکس معدن » با حضور معاون وزیر ارشاد

گفتنی است که مراسم اختتامیه «نخستین جشنواره ملی عکس معدن» با حضور مهدی‌کرباسیان، رییس هیأت عامل ایمیدرو و علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سالن اجتماعات ایمیدرو برگزار شد.

در این مراسم از فرهود حقی به پاس چند دهه تلاش در عرصه هنر عکاسی تجلیل شد.

 

ایمیدرو با هدف استفاده از حافظه و دانش تصویری عکاسان برای گسترش و ترویج موضوعات مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی، ایجاد ارتباط بین اهالی فرهنگ و هنر با مسؤولان این بخش و… نخستین جشنواره ملی عکس معدن را برپا کرده است.